جان موری

روزنامه‌نگار فایننشال‌تایمز

اسناد تازه انتشاریافته پاناما نشان می‌دهد که پدر دیوید کامرون در دهه ۱۹۸۰ یک شرکت در باهاما تاسیس کرد و دیوید کامرون فاش کرده که او از سرمایه‌گذاری برون‌مرزی پول به دست می‌آورده است. نخست‌وزیر بریتانیا گفته است وی به همراه همسرش ساماناتا، سهام شرکت «بلرمور» را به ارزش ۳۰ هزار پوند قبل از آنکه نخست‌وزیر شود فروخته‌اند. کامرون بر این موضوع اصرار داشت که سرمایه‌گذاری در این صندوق به منظور اجتناب از مالیات دادن نبوده است و مالیات بر درآمد حاصل از سود سهام را نیز پرداخته‌ است. اما مقدار مالیات بر سود سرمایه کمتر از سقف مشمول پرداخت مالیات بوده و از این ‌جهت مالیات بر سود سرمایه اصلی را پرداخت نکرده‌است. این امر در مورد تمام مالیات‌ها در انگلستان صادق است. با این حال مقامات بریتانیا امیدوارند این گفته‌ها فشار را از دوش کامرون بردارد چرا که وی توسط احزاب مخالف به تظاهر و دورویی متهم شده است.یک نماینده حزب کارگر در این خصوص گفت: «مساله کامرون ساده است. او مخفی‌کاری کرده و کاری گمراه‌کننده انجام داده است.»

حلقه پوتین

مشهورترین نامی که در اخبار مربوط به پوشش خبری درخصوص اوراق پاناما به چشم می‌خورد نام ولادیمیر پوتین است. این داستان مربوط به سرگئی رولدوگین موسیقیدان است که در سال ۱۹۸۵ سمت پدرخواندگی دختر پوتین را در مراسم غسل تعمید بر عهده گرفته بود.وی به جز شرکت‌هایی که به نامش است، سهامدار اصلی کاماز (تولید‌کننده خودروهای سنگین) هم بوده است. همچنین یک بانک که او سهامدار عمده آن است، بانکی است که مشتریان اصلی‌ آن مقامات رده ‌بالای روسیه هستند.

ایسلند

پرونده‌های موساک فونسکا آشکار کرده نخست‌وزیر ایسلند زیگموندور دیوید و گونلائوگسون همسر وی مالک یک شرکت در جزایر بریتیش ویرجین بودند. به این زوج که در آن زمان در انگلیس زندگی می‌کرده‌اند از سوی شرکت موساک فونسکا توصیه شده بود برای فرار مالیاتی و کسب درآمد قابل توجه از راه سرمایه‌گذاری اقدام به تاسیس این شرکت کنند. نخست‌وزیر ایسلند در این اسناد متهم به پنهان کردن میلیون‌ها دلار سرمایه در بانک‌های کشورش شده است. به دنبال انتشار این سند تظاهرات گسترده‌ای در ایسلند برگزار شد و مردم کناره‌گیری گونلائوگسون را خواستار شدند که با فشار افکار عمومی و رهبران احزاب مخالف، از سمت خود کناره‌گیری کرد و به این ترتیب اولین قربانی انتشار این اسناد لقب گرفت.

اوکراین

اسناد فاش شده نشان می‌دهد در ماه اگوست سال ۲۰۱۴ میلادی شرکتی در جزایر ویرجین بریتانیا به نام رئیس‌جمهوری اوکراین، پوروشنکو تاسیس شده است. پوروشنکو هفته گذشته در سفری به توکیو در یک نشست خبری ضمن رد هرگونه اقدام برای فرار از پرداخت مالیات، تصریح کرد که فعالیت‌های تجاری‌اش کاملا شفاف بوده است.وی قبل از اینکه رئیس‌جمهوری اوکراین شود، به‌عنوان پادشاه شکلات شناخته می‌شد. همچنین او قول داده بود که در صورت رئیس‌جمهوری شدن بیشتر دارایی‌های تجاری خود را بفروشد.طبق انتشار پرونده پاناما، در آگوست همان سال او تجارت قنادی‌اش را به شرکت جدیدی در جزایر بریتیش ویرجین تبدیل کرد. پوروشنکو اصرار دارد که وی مرتکب اشتباهی نشده است. دادستان عمومی با این گفته موافق است و می‌افزاید که ارزیابی مقدماتی هیچ جرمی را نشان نمی‌دهد.

پاکستان، عربستان و امارات

عمران خان، رهبر حزب عدالت پاکستان بعد از برگزاری جلسه درون‌حزبی خواستار آن شد که با مطرح شدن موضوع «اسناد پاناما» و قرار گرفتن نام «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان و فرزندان وی در لیست این اسناد محرمانه، این موضوع در پارلمان پاکستان مطرح شود.از سوی دیگر، «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای به تشریح اموال و دارایی‌های خانواده خود پرداخت. وی در سخنان خود خطاب به مردم پاکستان اظهار کرد: «کمیسیونی از قضات بازنشسته برای بررسی موضوع اسناد پاناما تشکیل خواهد شد.» وی در ادامه افزوده است: «کسانی که به من و خانواده‌ام اتهام‌زنی می‌کنند ادعاهای خود را در این کمیسیون مطرح کنند.»در این لیست نام سران عربستانی و اماراتی به اسناد پاناما گره خورده است. رئیس دولت امارات دست‌کم مالک ۳۰ شرکت در جزایر بریتانیا است که توسط موساک فونسکا ایجاد شده و همچنین صاحب ساختمان‌های مسکونی و تجاری در مناطق گران‌قیمت لندن مانند کینگستون و مایفار است که ارزش آنها دست‌کم ۷/۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود. خلیفه بن زاید این املاک را از طریق وام‌های اخذ شده از شعبه بانک ملی ابوظبی در لندن و بانک پادشاهی اسکاتلند خریداری کرده است. از سویی دیگر، تا سال ۲۰۰۷ میلادی، موساک فونسکا به شرکت‌هایی که در اداره شرکت‌های بن زاید در جزایر بریتانیا مشارکت داشته‌اند، مشاوره می‌داده و از دسامبر سال ۲۰۱۵ تقریبا همه سهام این شرکت‌ها به مالکیت موساک فونسکا درآمده‌اند اما سود حقیقی را رئیس دولت امارات و همسر، پسر و دختر وی برده‌اند.

ارتباطات بانکی

این افشاگری سوالاتی را برای بانک‌های بزرگ درخصوص معاملات مالی خود به وجود می‌آورد. UBS، کردیت سوئیس و دو واحد HSBC همگی این بانک‌ها از موساک فونسکا خواسته‌اند برای مشتریان خود شرکت تاسیس کنند. سال گذشته رئیس HSBC، استوارت گالیور حساب فراساحلی خود را از طریق این شرکت باز کرد. گالیور دراین خصوص گفت: «آن زمان شرکت فرا ساحلی خود را تنها به دلیل مسائل خصوصی باز کرده است و از مزایای معافیت از مالیات بهره‌مند نشده است.»براساس گزارش‌های منتشرشده، «اوراق پاناما» نشانگر آن است که بیش از ۵۰۰ بانک در سراسر جهان با همکاری شرکت موساک فونسکا اقدام به تاسیس ۱۵ هزار و ۶۰۰ شرکت صوری و اسمی کرده‌اند. این شرکت‌ها به مشتری‌ بانک‌های مذکور این اجازه را می‌دهند که بتوانند هم از مالیات فرار کنند و هم پول‌هایشان را در گریزگاه‌های مالیاتی در خارج از کشور که به بهشت‌های مالیاتی مشهور شده‌اند، پنهان کنند. تاکنون بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» و «رویال بانک اسکاتلند» هرگونه استفاده از این‌گونه شرکت‌ها را برای کمک به مشتری‌هایشان برای فرار مالیاتی تکذیب کرده‌اند.