پیش‌بینی نتیجه با بازار سهام

پتی دام
سی‌ان‌بی‌سی

عملکرد بازار سهام در سال انتخابات بین 31 ژوئیه و 31 اکتبر به دقت، رئیس‌جمهوری بعدی را پیش‌بینی کرده است و امسال نیز اگر تاریخ را به‌عنوان راهنما در نظر بگیریم، به پیروزی دونالد ترامپ اشاره دارد.

سم استوال، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در سی‌اف‌آرای می‌گوید که افت بازار در پاییز امسال طالع نحسی برای حزب متصدی کاخ سفید و هیلاری کلینتون بوده است که هنوز در نظرسنجی‌های پایان اکتبر با اختلاف 6 درصد پیشتاز بود. اس‌اندپی‌500 از زمان بسته شدن در 29 ژوئیه و آخرین روز کاری این ماه، 2/ 2 درصد افت کرده است. وی می‌گوید: «اگر به جنگ جهانی دوم برگردیم، عملکرد اس‌اند‌پی 500 بین 31 ژوئیه و 31 اکتبر به دقت در 86 درصد از موارد پیش‌بینی کرده که وقتی عملکرد بازار سهام منفی بوده، فرد چالشگر پیروز شده است.» یکی از 8 موردی که حزب متصدی با بازار سهام منفی پیروز شده است، به سال 1956 برمی‌گردد، وقتی که آدلای استیونسن رئیس‌جمهوری دوایت آیزنهاور را به چالش کشید.

استوال می‌گوید که در آن سال، بریتانیا و فرانسه وارد اقدام نظامی همراه با رژیم اشغالگر قدس علیه مصر در کانال سوئز شدند. این سال همچنین مصادف با انقلاب مجارستان بود. استوال معتقد است: «این بار اگر دموکرات‌ها کاخ سفید را نگه دارند، دو پاسخ برای آن خواهم داشت. یکی اینکه تاریخ یک راهنما است، اما انجیل نیست و دومی اینکه عملکرد منفی بازار می‌تواند منعکس‌کننده نگرانی از غلبه‌ای باشد که حذف دموکرات‌ها به همراه خواهد داشت.» بازار در مورد این احتمال که دموکرات‌ها، مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، نگران است، اما پس از اظهارات جدید در مورد تحقیقات اف‌بی‌آی بر ایمیل‌های افشا شده کلینتون، از نگرانی آنها کاسته شد. استوال گفت زمانی که بازار در دوره مشابه بالاتر بوده است، حزب متصدی در 82 درصد موارد پس از جنگ جهانی دوم پیروز شده است. استثناها مربوط به سال 1968زمانی که چالشگر حزب سوم، جورج والاس و سال 1980 وقتی کاندیدای حزب سوم جان آندرسون بود، هستند. امسال گری جانسون کاندیدای لیبرتارین حزب سوم است.

حتی اگرچه احتمالات تضعیف شده‌اند، احتمال می‌رود کلینتون در بازار پیش‌بینی ترامپ را شکست دهد. سایت «PredictIt.org» شانس وی را تا پایان اکتبر 71 درصد می‌داند. دنیل کلیفتن، رئیس تحقیقات سیاسی در موسسه استراتگاس، می‌گوید که هنوز به نظر می‌رسد کلینتون پیروز می‌شود، اما آخرین خبر‌ها حاکی از این است که رقابت‌های کنگره ممکن است بر کاهش آرا اثر بگذارد. او همچنین ذکر می‌کند که راهنمای تاریخی عملکرد بازار پیش از انتخابات به پیروزی دموکرات‌ها اشاره نمی‌کند. وی معتقد است که وقتی عملکرد بازار در طول 3 ماهه منتهی به روز انتخابات منفی باشد، هرگز پیروزی حزب متصدی از 1984 به این سو دیده نشده است.اس‌اندپی 500، از 8 آگوست یعنی3 ماه قبل از انتخابات تا کنون، 5/ 2 درصد کاهش داشته است. کلیفتن با اضافه کردن این مطلب که بازار ممکن است از پیروزی کلینتون کمتر از آنچه مردم انتظار دارند، سیگنال بگیرد، می‌گوید: «ما اکنون این قوی سیاه را مشاهده می‌کنیم. این رویداد ممکن است اثرگذار باشد و ممکن است هیچ تاثیری نگذارد.» او می‌گوید بازار سهام معمولا در هفته آخر انتخابات تقویت می‌شود. استوال همچنین گفت: «من معتقدم بر اساس ظواهر، باید برای شگفتی در روز سه‌شنبه (روز انتخابات) آماده باشیم.»