قرار است از۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ دونالد جان ترامپ کارآفرین، بازرگان، سیاستمدار و چهره تلویزیونی آمریکایی به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده سوگند یاد کند و رسما رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا شود. وی به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه توانست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها را شکست دهد و به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شود. ترامپ مسن‌ترین شخص و تنها کسی است که بدون هر گونه سابقه تصدی مناصب انتخابی یا نظامی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده است.

ترامپ، متولد و بزرگ‌شده نیویورک است. وی در سال ۱۹۶۸ با مدرک کارشناسی اقتصاد از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شده و حین تحصیل در دانشگاه در شرکت هلدینگ پدرش، فرد ترامپ کار می‌کرد و از سال ۱۹۷۱ کنترل این کسب‌وکار خانوادگی را با سمت رئیس هیات‌مدیره در دست گرفت و بعدتر آن را به «سازمان ترامپ» تغییر نام داد. ترامپ در سال ۲۰۰۰ برای کسب نامزدی حزب ریفورم در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت کرد و در انتخابات مقدماتی این حزب در دو ایالت پیروز شد و سپس کنار کشید. در لیست ثروتمندترین افراد که هرسال از سوی مجله فوربس معرفی می‌شوند با ثروت چهار و نیم میلیارد دلار، در رده ۳۲۴ جهان و ۱۱۸ آمریکا قرار دارد. خود ترامپ ادعا دارد که موفقیت مالی و ثروتش را بیشتر نشان دهد و گاه تا ۱۰ میلیارد دلار نیز در مورد ثروت وی ادعا می‌شود. با چنین ثروتی نیز در فهرست فوربس در رده ۱۰۳ جهان و ۴۱ آمریکا قرار می‌گیرد. ترامپ در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۶ بار دیگر رسما نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶، این بار به‌عنوان یک جمهوری‌خواه اعلام کرد. در مه ‌۲۰۱۶، پس از موفقیت او در پیروزی در بیشترین ایالت‌ها و کسب بیشترین آرای رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، تنها رقبای باقیمانده او کناره‌گیری کردند و ترامپ در ژوئیه رسما نامزد حزب جمهوری‌خواه شد.

از جمله مواضع سیاسی ترامپ تجدید نظر در مذاکرات تجاری آمریکا با چین، مخالفتش با چند توافق‌نامه تجارت آزاد همچون شراکت ترنس-پاسیفیک، اجرای سفت و سخت‌تر قوانین مهاجرتی آمریکا و ساختن دیواری در امتداد مرز مکزیک-ایالات متحده آمریکا، اصلاحات در مراقبت از کهنه سربازان، جایگزینی لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه، کاستن از مالیات‌ها و حمایت از عدم مداخله درخصوص مسائل داخلی سایر کشورها است. در پی تیراندازی ۲۰۱۵ سن برناردینو او پیشنهاد داد «ورود مسلمانان به آمریکا به‌طور کامل» تا زمانی که «مسوولان ما دریابند قضیه از چه قرار است» متوقف شود. او بعدتر گفت تمرکز این طرح بر کشورهای دارای پیشینه اثبات شده از تروریسم خواهد بود. بى‌شک عوامل متعدد سیاسى، نظامى و اقتصادى بین‌المللى و عوامل ریز و درشت فراوانی در پیروزی وی نقش داشته‌اند و تحلیل آنها موضوعی است که در یک صفحه نمی‌گنجد با این حال در پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به مهم‌ترین تحلیل‌های اقتصاددانان و افراد برجسته برای دلایل اقتصادی و اجتماعی پیروزی ترامپ پرداخته شده است.