صید از آب گل‌آلود

مدیران هتل‌ها و برخی کارشناسان هم می‌گویند، افزایش شدید قیمت مواد غذایی، برق و دستمزدها سود بخش گردشگری را پایین نگه داشته و نباید تصور کرد رونق بخش گردشگری فواید چشمگیری برای اقتصاد خواهد داشت. از سه ماه دیگر فصل رونق گردشگری در ترکیه شروع می‌شود و آمارها نشان می‌دهد که به‌‌طور ویژه، گردشگران اروپایی از حالا مشغول رزرو هتل و بلیت هواپیما برای سفر به ترکیه هستند. این خبر برای اردوغان که سیاست‌‌‌های وی سبب شده نرخ تورم به بالاترین میزان در دو دهه اخیر برسد، خوب است. او برای پر کردن کسری حساب جاری روی درآمدهای ارزی، به‌ویژه درآمدهای بخش گردشگری حساب کرده است. البته درباره تحقق پیش‌بینی‌‌‌هایی که اکنون مطرح است، قطعیتی وجود ندارد.

یکی از مقامات فدراسیون هتل‌داران ترکیه می‌گوید: «رزرو هتل‌ها به‌ویژه از سوی گردشگران انگلیسی شروع شده و تعداد آنها بسیار زیاد است. در واقع میزان رزروها به سطح مربوط به سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شروع همه‌گیری کرونا بازگشته است. معمولا میزان رزرو هتل‌ها از سوی گردشگران بریتانیایی معیاری از عملکرد بخش گردشگری در فصل تابستان است. پیش‌بینی ما این است که سال‌جاری گردشگران اروپایی به تعداد زیاد به ترکیه سفر خواهند کرد.»

داده‌ها نشان می‌دهد، تعداد گردشگرانی که ماه گذشته به آنتالیا سفر کردند، معادل سال ۲۰۱۹ است. البته تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک بین روسیه و اوکراین ریسک‌‌‌هایی برای رونق بخش گردشگری ترکیه به وجود می‌‌‌آورد. در حال حاضر میزان رزرو هتل‌ها از سوی گردشگران آلمانی، هلندی و بلژیکی امیدبخش است. ترکیه به مقصد جذاب گردشگری تبدیل شده و خارجی‌‌‌ها می‌‌‌توانند با ارز ملی خود و هزینه پایین به ترکیه سفر کنند. ارزش لیر در برابر دلار سال گذشته بیش از ۴۰‌درصد کاهش یافت.

مدیر یکی از هتل‌ها می‌گوید، متوسط قیمت یک‌شب اقامت در هتل پنج‌ستاره در ترکیه ۷۰یورو و در اسپانیا ۲۰۰یورو است. افت ارزش لیر برای دارندگان ارزهای دیگر نکته مثبتی است. وزارت دارایی ترکیه پیش‌بینی کرده است که سال‌جاری درآمد بخش گردشگری ترکیه مثل سال ۲۰۱۹ حدود ۵/ ۳۴میلیارد دلار باشد. سال قبل درآمد یاد شده ۵/ ۲۴میلیارد دلار بود. سیاست‌های اقتصادی جدید اردوغان بر پایه کاهش فشارهای تورمی از طریق ایجاد مازاد حساب جاری است و بخش گردشگری منبع بزرگ ایجاد درآمدهای ارزی است. البته افزایش هزینه هتل‌ها و دیگر فعالیت‌های مرتبط با بخش گردشگری ترکیه سبب می‌شود، سود آنها بسیار کمتر از سال ۲۰۱۹ باشد.