جایزه  به اهمیت انعطاف‏‏‌پذیری مشاغل برای زنان

تاب‌‌‌آوری نیروی کار زنان را می‌توان تا حدی به اقتصاد قوی (با وجود پیش‌بینی‌‌‌های دائمی رکود اقتصادی آینده)، بازگشایی مدارس و مهدکودک‌‌‌ها (تا حدی به دلیل کمک‌‌‌های دولتی) و افزایش دستمزدها نسبت داد. همچنین امر بسیار مهم در این زمینه، انعطاف‌‌‌پذیری بیشتری است که در مشاغل توسط کارفرمایان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ارائه شده است.  زنان همیشه برای کسب درآمد در خارج از خانه به کمی انعطاف در مشاغل نیاز دارند؛ چراکه بیشتر مسوولیت اداره خانواده و تربیت نسل بعدی برعهده آنهاست.  کار گلدین، اهمیت انعطاف‌‌‌پذیری در قدرت درآمدی مادران را نشان داده است.  او کار زنان را در مقیاس گسترده و افسانه‌‌‌ای مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

ما از تحقیقات او متوجه می‌‌‌شویم که آنچه اکنون «دورکاری» می‌نامیم، مدت‌هاست که بخش مهمی از توانایی زنان برای کمک به اقتصاد بوده است. زمانی که دوران صنعتی، کارگران را به کارخانه‌‌‌ها و ادارات فراخواند، مشارکت زنان در اقتصاد رسمی شروع به کاهش کرد.  قبل از قرن ۱۹، زمانی که کار بیشتر در خانه اتفاق می‌افتاد، زنان بیشتری در آن شرکت می‌‌‌کردند.  به این ترتیب، دورکاری در دور دوران کووید، همان‌طور که برخی از مدیران عامل آن را برچسب‌‌‌گذاری کرده‌اند، یک «انحراف» نیست، بلکه رگرسیونی به سمت میانگین است.  تحقیقات دیگر گلدین نشان داده است که دستمزد زنان با طراحی مجدد کار به منظور ایجاد انعطاف‌‌‌پذیری در ساعت کاری و جایگزینی افزایش یافته است. نمونه کلاسیک برای او داروسازان هستند.

زمانی که اکثر داروخانه‌‌‌ها مستقل بودند، داروساز باید همیشه آماده کار می‌‌‌بود و بیشتر داروسازان مرد بودند؛ اما ظهور داروخانه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای به این معنی بوده است که داروسازان می‌توانند به صورت شیفتی کار کرده و در صورت نیاز از یکدیگر حمایت کنند و به جای یکدیگر در شیفت حاضر شوند. نتیجه این است که امروزه، داروسازی جزو مشاغلی است که کمترین شکاف‌‌‌های دستمزد جنسیتی را در میان رشته‌‌‌های پردرآمد دارد.  همچنین حوزه‌‌‌ای است که اکنون اکثریت کارمندان آن زن هستند.

با توجه به اینکه مدت‌هاست بسیاری از مشاغل، کارمندان را از امکان جایگزینی و انعطاف‌‌‌پذیری محروم کرده‌اند، زوجین مجبور بوده‌اند تصمیمات دشواری بگیرند.  گلدین نشان داده است معمولا این زنان هستند که مایلند شغل خود را فدای شغل شوهرشان کنند. عکس آن اغلب صادق نیست. به باور گلدین تا زمانی که میان زوجین برابری نداشته باشیم، هرگز برابری جنسیتی هم نخواهیم داشت.  این یکی از دلایلی است که گلدین و بسیاری از نویسندگان دیگر مدام به شکاف جنسیتی در کار در خانه و پرستاری از کودکان می‌‌‌پردازند.  راه‌‌‌های زیادی وجود دارد که کار می‌تواند حول برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی برای مراقبت از کودک تغییر کند.

همان‌طور که گلدین در سال ۲۰۲۱ در پادکست زنان در محل کار مجله هاروارد بیزینس ریویو گفت، مشاغل پردرآمد امروزی زمان‌بر هستند. آنها نیاز به کار در عصرها و آخر هفته‌‌‌ها دارند و اغلب دارای برنامه غیرقابل پیش‌بینی هستند. بسیاری از مشاغل تمام‌‌‌وقت هنوز تحت تسلط مردان هستند؛ اما گلدین استدلال کرده است که نوآوری مدیریتی می‌تواند به کارمندان امکان بدهد جایگزین یکدیگر شوند تا این مشاغل را برای مادران هم ممکن کند.   شایسته بود به کار گلدین سال‌های قبل هم توجه شود.  اقدامات گلدین خیلی قبل از سال ۲۰۲۳ ارزش توجه را داشت؛ اما شاید هیچ زمانی بهتر از الان برای شناخت ارزش مجموعه کارهای او نباشد.

در گذشته، تفاوت درآمد بین مردان و زنان را می‌‌‌شد دلیل پیشرفت تحصیلی و انتخاب شغل دانست. با این حال، کمیته نوبل در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد گلدین نشان داده است که این شکاف بیشتر پس از تولد اولین فرزند یک زن ظاهر می‌شود. گلدین توضیح می‌دهد که وقتی زنان بیشتر وظیفه مراقبت از کودکان، کارهای خانه و مراقبت از سالمندان را بر عهده دارند، زمان کمتری برای اختصاص دادن به حرفه‌‌‌های خود و وظایف شغلی خود دارند و با انجام این کار، درآمد کمتری نیز کسب می‌کنند.

گلدین می‌‌‌گوید افزایش بودجه دولت برای مراقبت از کودکان و افزایش تعداد مشاغل پردرآمد که در آن افراد می‌توانند وظایف خود را تقسیم کنند، به جای فرسودگی، می‌تواند به کاهش شکاف دستمزد جنسیتی کمک کند. اما سوالات بزرگ و نگران‌‌‌کننده در این حوزه باقی می‌‌‌ماند. به‌عنوان مثال چرا زنان، از فرصت‌‌‌های پردرآمد عقب‌‌‌نشینی می‌کنند؟ گلدین می‌‌‌گوید این موضوع مساله‌ای است که باید به آن بپردازیم.  او در مورد پژوهش‌‌‌های خود می‌‌‌گوید من همیشه خودم را یک کارآگاه می‌‌‌دانستم. کارآگاه همیشه معتقد است راهی برای یافتن پاسخ وجود دارد. زنان در دنیای کار به‌شدت کمتر حضور دارند و در حالی که تعداد آنها در حال افزایش است، دستمزدها بسیار کمتر از مردان است. آنها درآمد کمتری دارند و همچنین احتمال کمتری برای پیشرفت در حرفه خود دارند. گلدین ۷۷ساله در پژوهش‌‌‌های خود دلایل این نابرابری‌‌‌ها را مطرح کرده است.