کرمانشاه؛ قطب تولید و تجارت دام

دنیای‌اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور جمعی از مدیران استان و فعالان بخش خصوصی، در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمانشاه برگزار شد. کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست ضمن اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گفت: این قانون در دولت قبل اجرایی نشد و به این دولت موکول شد و هم‌اکنون آیین‌نامه‌های آن تدوین شده تا برنامه‌های این قانون با قدرت بیشتری اجرا شود.

رئیس اتاق کرمانشاه اولین دستور جلسه را که طرح موضوع ادامه ممنوعیت صادرات دام و مشکلات صادرکنندگان آن بود مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: کرمانشاه به‌عنوان قطب تولید و تجارت داخلی و خارجی دام در کشور فعالیت داشته که علاوه‌بر افزایش رونق بازار داخلی، مازاد آن به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مثل قطر و عربستان صادر شده است. وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر با وضع بخشنامه ممنوعیت صادرات دام، صادرکنندگان این کالا با مشکلاتی مواجه شده و دام‌های استان توسط واسطه‌ها با قیمت‌های نامتعارف از تولیدکنندگان خریداری و از طریق بنادر جنوبی و به سهولت به کشور عمان قاچاق و به سایر کشورها حمل می‌شود.

کاشفی با بیان اینکه این شرایط وضعیت بسیار نامناسبی را برای تولیدکنندگان و تجار ایجاد کرده است، گفت: برای رونق این بخش باید ممنوعیت صادرات دام سبک مانند دام سنگین برداشته شده و اخذ عوارض بر صادرات این محصول به سبب رعایت حقوق طرفین لغو شود و همچنین حمل دام به سایر استان‌های کشور بدون محدودیت انجام شود. رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه به درخواست واحدهای پالایشگاه‌های سوخت اشاره و تصریح کرد: واحدهای پالایشگاهی بخش خصوصی کرمانشاه به علت افزایش هزینه‌های صادراتی، تمایل دارند رویه گمرکی در گمرک کرمانشاه ایجاد شود تا بتواند کالاهای صادراتی خود را در استان اظهار و صادر کنند. کاشفی در پایان دستور جلسه آخر که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مورد نیاز بخش صنعت بود را مورد بررسی قرار داد. وی گفت: برخی از متقاضیان ایجاد صنایع، خصوصا صنایع بزرگ در استان نیاز به تملک زمین برای ایجاد واحدهای تولیدی را دارند اما وجوه دریافتی بابت این تغییر کاربری بسیار هنگفت بوده و قادر به تامین آن نیستند که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه علی‌اصغر میرزایی، معاون برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه، شورای گفت‌وگو را محلی برای بررسی مشکلات و تعامل دولت با بخش خصوصی عنوان کرد. وی در خصوص مشکل حمل‌ونقلی که برای صنایع سیمان استان به وجود آمده بود، اظهار کرد: وجود امکانات حمل و نقل مناسب و به موقع یک امتیاز رقابتی برای صنایع است و نباید این فرصت را از دست دهند. معاون برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه خواستار ایجاد یک شرکت حمل‌ونقل برای صنایع سیمان شد تا در شرایط لزوم از آن استفاده کنند. میرزایی در ادامه از مشکلات ممنوعیت صادرات دام زنده یاد کرد و افزود: ما علاقه‌مند به صادرات دام زنده و حتی فرآورده‌های گوشتی هستیم.

وی معتقد است، با کمک فرآورده‌های دامی حتی می‌توان کارخانه چرم استان را نیز فعال کرد.

به گفته این مسوول حل مشکلات صادرات دام در دستور کار است و اگر حل نشود این موضوع از مرکز به صورت حضوری پیگیری خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه نباید عوارض برای صادرات دام زنده پذیرفته شود، ادامه داد: باید به نفع دامداران کار کنیم.

معاون برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه همچنین از برنامه‌ریزی برای تعدیل قیمت گوشت در شهر کرمانشاه طی سه تا چهار روز آینده خبر داد.

علی وروایی، مدیرکل امور مالیاتی استان کرمانشاه نیز از بدحسابی برخی توزیع‌کنندگان و صاحبان صنایع در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد که به‌دلیل تاخیر چند ساله میزان جریمه‌های آنها بالا رفته است. به گفته این مسوول در فروردین ماه امسال که مالیات سه ماه زمستان گذشته محاسبه شد براساس اظهار خود افراد میزان مالیات ۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان بوده که تنها ۷۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است. ایرج نوری، عضو هیات رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست آزاد شدن صادرکنندگان دام زنده را تنها راه پیشگیری از قاچاق آن عنوان کرد و افزود: تولید دام در استان کرمانشاه باید اولویت بیشتری نسبت به صنایع داشته باشد. وی با انتقاد از ممنوعیت جابه‌جایی دام زنده در درون کشور یادآوری کرد: به اندازه‌ای که ممنوعیت حمل و نقل دام در درون کشور به ما لطمه زده، ممانعت از صادرات دام زنده لطمه نزد. به گفته نوری در کرمانشاه تولید مازاد دام زنده وجود دارد که در خود استان به مصرف نمی‌رسد و همواره به سایر استان‌ها از جمله اصفهان، یزد، قم، تهران و... و همچنین به سایر کشورها ارسال می‌شد، اما امروز صادرات دام زنده از استان با مشکلات فراوانی مواجه شده است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه تورم و افزایش هزینه‌های تولید دام را نیز از دیگر مشکلات فعلی دانست و تاکید کرد: از یکسو هزینه‌های حمل و نقل، علوفه، کارگر و... بالا رفته و از سوی دیگر قوانین و آیین‌نامه‌ها برای ما دست و پاگیر شده است. علی اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم با اشاره به ممنوعیت صادرات دام زنده، گفت: برای آزادسازی صادرات دام سبک زنده پیگیری‌های متعددی انجام شد و نتیجه آن آزاد شدن صادرات دام زنده سبک طی دو هفته آینده خواهد بود. وی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۰ صادرات دام زنده از استان کرمانشاه آزاد بود و سالانه حدود ۱۲۵ هزار راس دام مازاد از استان صادر می‌شد، اما از سال ۱۳۹۱ صادرات دام زنده ممنوع شد. منصوری تاکید کرد: این تصمیم در پی خروج شدید دام از مرزهای کشور خصوصا در سال‌های ۹۰ و ۹۱ گرفته شد. به گفته این مسوول در انتهای سال ۹۲ مجوز صادرات ۱۰ هزار راس گوساله پرواری برای استان دریافت شد، اما تنها ۴۸ راس دام از این نوع صادر شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه دلیل این عدم استقبال را تفاوت ناچیز قیمت دام در ایران و عراق دانست.

وی توضیحاتی نیز در خصوص ممنوعیت جابه‌جایی دام درون کشور ارائه و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل منع جابه‌جایی دام در داخل مسائل قرنطینه‌ای بوده و بیماری «لمپی اسکین» که اخیرا در دام‌های ما مشاهده شده به‌دلیل جابه‌جایی دام‌ها شیوع پیدا کرد. ابراهیم رضایی، استاندار کرمانشاه نیز در پایان این نشست، شورای گفت‌وگو را فرصتی برای حل مسائل و ارائه راهکارهای اساسی برای مشکلات خواند و گفت: در این نشست انتظارات دو طرف از یکدیگر مطرح می‌شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه بر لزوم حل مشکل اظهار فرآورده‌های پالایشگاهی از گمرکات کرمانشاه تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون صادرات این محصولات تنها به برخی از گمرکات مرزی و استان‌های خاص محدود است.

مدیر ارشد استان کرمانشاه همچنین خواستار برگزاری جلساتی برای حل مشکلات مالیاتی صنایع و صادرکنندگان شد و ادامه داد: باید در خصوص دریافت مالیات بخش تولید بیشتر دقت کنیم.