نویسندگان:چانگ چونگ-هون و چائه یون-کیونگ منبع: جونگانگ دیلی مترجم: رفیعه هراتی با توجه به اینکه گردشگران چینی هم‌اکنون بخش عمده‌ای از اقتصاد کره را تشکیل می‌دهند، خرده‌فروشان محلی امیدوارند در زمان برگزاری بازی‌های آسیایی اینچئون و روز ملی چین در اوایل اکتبر، پول خوبی به دست آورند. حتی بدون در نظر گرفتن این رویداد ورزشی، به‌دلیل نزدیکی دو کشور، تعداد گردشگران چینی سالانه درحال افزایش است. براساس آمار موسسه اقتصاد صنعتی و تجارت کره‌جنوبی، طی سال گذشته حدود ۳/۴ میلیون چینی از این کشور دیدن کردند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری تعداد گردشگران چینی به ۶ میلیون نفر خواهد رسید. پارک مون-سو، محقق این موسسه می‌گوید: «در سال گذشته این تعداد گردشگر موجب تولید کالا به ارزش ۴/۱۳ تریلیون وون(۸۳/۱۲ میلیارد دلار) شد. این بازدیدکنندگان همچنین برای ۱۲۶ هزار نفر در بخش‌هایی مانند خرید و محل اقامت اشتغال‌زایی کردند.»

در حقیقت، گردشگران به تقویت بازار داخلی در پایان نیمه نخست امسال کمک کردند و این در شرایطی بود که اقتصاد کره درپی غرق شدن کشتی حامل دانش‌آموزان تضعیف شده بود.

گردشگران چینی پول‌شان را در مکان‌های پربازدید مانند فروشگاه‌های بزرگ و جزیره ججو خرج می‌کنند و موجب شده‌اند این مقاصد شرایط خوبی را در نیمه نخست امسال داشته باشند؛ اما فروشگاه‌های دارای تخفیف و بازارهای سنتی که عمدتا کره‌‌ای‌ها در آنها رفت و آمد می‌کنند، لطمه دیده‌اند.

گردشگران همچنین در تقویت زیرساخت‌های منطقه که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش داشته‌اند. از جمله می‌توان به فرودگاه بین‌المللی یانگ‌یانگ در ساحل استان گانکون واقع در شرق سئول اشاره کرد. به‌دلیل استفاده کم از این فرودگاه به آن لقب«فرودگاه ارواح» داده شده بود؛ اما این لقب دیگر کاربرد ندارد. از تاریخ اول ژانویه تا ۲۲ سپتامبر ۱۵۲ هزار خارجی از طریق این فرودگاه سفر کردند که حدود ۲/۵ برابر بیشتر از همین دوره در سال گذشته است. این تغییری قابل توجه است، به‌ویژه با درنظر گرفتن مجموع ۱۱۵ هزار مسافر خارجی که از زمان بازگشایی این فرودگاه در سال ۲۰۱۰ تا سال گذشته از طریق آن سفر کرده‌اند.

از این تعداد، ۹۸ درصد از مسافران، گردشگران چینی بوده‌اند. فرودگاه یانگ‌یانگ در ماه آوریل خدمات حمل و نقل از فرودگاه را تضمین و امکان بازدید ۷۲ ساعته بدون نیاز به ویزا را فراهم کرد. اکنون شش فرودگاه-اینچئون، گیمهی، چئونگ‌جو، یانگ‌یانگ، موان و دئیگو-به گردشگران چینی خدمات حمل و نقل و سه روز بازدید بدون نیاز به ویزا ارائه می‌دهند.

براساس آمار جمع‌آوری شده توسط استانداری گانکون، گردشگران طی اقامت دو روزه خود به‌طور متوسط ۲۴۸ هزار وون خرج می‌کنند.

گوانگجو که گردشگران چینی به ندرت از آن بازدید می‌کنند، به تازگی برای جذب آنها کمپینی را آغاز کرده است. یون جانگ-هیون، شهردار این شهر، جذب گردشگران چینی را یکی از پروژه‌های اصلی خود عنوان کرده است. او در اولین سفر خود به‌عنوان شهردار گوانگجو به پکن رفت تا درباره پروژه‌های گردشگری بین گوانگجو و آژانس‌های گردشگری صحبت کند.

شرکت‌های کره‌ای متوجه شده‌اند که با توجه به کاهش تقاضای داخلی، گردشگران چینی مشتریان قابل اعتمادی هستند. در صنعت خرده‌فروشی محلی، شرکت‌هایی که توانسته‌اند مصرف‌کنندگان چینی را جذب کنند، قدرتمند شده‌اند. در فروشگاه‌های معاف از مالیات، حدود ۵۰ درصد از فروش مربوط به گردشگران چینی است. فروشگاه معاف از مالیات لوت در نیمه نخست امسال شاهد رشد سالانه ۲۴ درصد بود و مصرف‌کنندگان چینی ۵۰ درصد از فروش را موجب شده‌اند. این در شرایطی است که سال گذشته ۴۵ درصد از فروش مربوط به گردشگران چینی بود.

دو فروشگاه بزرگ معاف از مالیات کره یعنی لوت و شیلا در دوره بازی‌های آسیایی اینچئون و روز ملی چین جوایز بزرگی ارائه می‌دهند. فروشگاه لوت یک آپارتمان در مجتمع مسکونی قصر لوت واقع در شانگهای چین جایزه می‌دهد. فروشگاه شیلا نیز یک سفر دور سئول به همراه صرف غذا با لی جونگ-سوک، هنرپیشه مشهور کره‌ای هدیه می‌دهد.

با این وجود نگرانی‌هایی درباره پر نشدن استادیوم‌ها وجود دارد. مقامات اینچئون اعلام کرده‌اند که تنها ۱۸ درصد از بلیت‌های بازی‌ها به فروش رفته است. به همین دلیل مقامات این شهر تصمیم گرفتند به جای اعلام تعداد فروش بلیت، درآمد حاصل از بلیت فروشی را منتشر کنند. یوجی-هیون، سخنگوی اینچئون می‌گوید درآمد حاصل از فروش بلیت کل بازی‌ها ۵۲ درصد از هدف ۳۵ میلیارد وونی(۳۳۵ میلیون دلاری) را تامین کرده است. مراسم افتتاحیه این بازی‌های نیز ۶۶ درصد از هدف مالی را تامین کرد. یو می‌گوید: «درست است که به‌دلیل بازی‌های آسیایی بار مالی ما افزایش یافته است، اما معتقدم که این بازی‌ها ارزش برند شهر ما را افزایش می‌دهد و موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.»

این بازی‌ها نزدیک به ۲ میلیارد دلار هزینه داشته، اما اینچئون را به مستقل‌ترین شهر کره‌جنوبی تبدیل کرده است. اکنون این شهر دارای برج‌های جدید، خط مترو و تاسیسات ورزشی جدید شده است. با این وجود ساکنان این شهر می‌گویند این شهر شاهد ۲۰۰ هزار بازدیدکننده‌ای که مقامات روی آن حساب کرده‌اند، نبوده است. پارک سونگ-مو، یک کارمند ۴۳ ساله اهل اینچئون، می‌گوید:«رویدادهای بزرگ ورزشی دیگر توجه عمومی را جلب نمی‌کنند.» او می‌گوید گرچه بازی‌های المپیک سئول در سال ۱۹۸۸ به شدت مورد استقبال قرار گرفت، اما زمانه تغییر کرده است و پیدا کردن تماشاگران دشوار شده است. او می‌افزاید: «بزرگ‌ترین نگرانی ما اقتصاد است. درحال حاضر جوانان برای‌ گذران اوقات فراغت خود علاقه‌مندی‌های دیگری مانند اینترنت پیدا کرده‌اند و به ورزش علاقه ندارند. جامعه به شدت دیجیتالی شده نیز در این مساله تاثیر دارد. مردم می‌توانند بدون رفتن به استادیوم‌ها، بازی‌ها را به صورت مستقیم از طریق گوشی‌های هوشمند خود مشاهده کنند.»

پارک سونگ-آئه زن خانه‌دار، می‌گوید او و دوستانش می‌خواستند بلیت بازی‌های ستارگان ورزش کره‌جنوبی را خریداری کنند، اما بلیت این بازی‌ها تمام شده بود. او می‌گوید:«علاقه عمومی به بازی‌های آسیایی چندان زیاد نیست و مردم تمایلی ندارند برای دیدن ورزش‌های غیرمشهور پول خرج کنند. ما بیشتر نگران بودجه خود هستیم. برخی از مردم فکر می‌کنند مقامات کره دیگر نباید پول مالیات‌دهندگان را صرف رویدادهای پرهزینه بین‌المللی کنند، زیرا این کار باعث افزایش مالیات‌ها خواهد شد.»

اما لی جونگ-آئه زن خانه‌دار ۳۳ ساله اندکی خوش‌بین‌تر است. او می‌گوید: «بازی‌های آسیایی به ارتقای تصویر کشور و شهرمان کمک می‌کند. من همچنین معتقدم این بازی‌ها به ما کمک می‌کند اقتصاد منطقه‌ای خود را دوباره فعال کنیم.»

این در شرایطی است که بازی‌های آسیایی گوانگژو چین که چهار سال پیش برگزار شد، ۳۲ میلیارد دلار بدهی به جای گذاشت.