تورم معکوس و تاثیر آن بر بازار نقل محافل شده است. نه تنها رشدشاخص بهای مصرف‌کننده منطقه یورو در ماه دسامبر منفی شده، بلکه نفت خام برنت که معیار بین‌المللی قیمت‌های نفت است نیز به زیر بشکه‌ای 50 دلار رسیده است. این نیروی تورم منفی باعث افت شدید بازدهی اوراق قرضه دولتی هم شده است. آنچه قابل توجه است، ماهیت این پدیده است. سیاست‌گذاران برای جلوگیری از تورم معکوس باید به هماهنگی بین‌المللی بیندیشند، آنها می‌توانند ضمن تمرکز بر سیاست‌های داخلی به اثرات جهانی تصمیم‌های خود فکر کنند. تنها کاهش عمدی ارزش پول یک کشور نیست که به جنگ ارزی می‌انجامد. برای مبارزه با تورم منفی دولت‌ها باید از مقابله به مثل دوری کنند و در عوض بر راه حل‌های مالی و دیگر چاره‌های موجود متمرکز شوند. منطقه یورو: شاخص بهای مصرف‌کننده ماه دسامبر 2/0 درصد در مقیاس نقطه به نقطه سالانه و 1/0 درصد نسبت به ماه نوامبر کاهش یافته است. پس منطقه یورو دچار تورم منفی شده است. نباید به این نکته توجه کرد که سقوط قیمت نفت عامل این تورم معکوس بوده یا اینکه تورم هسته‌ای و بخش خدمات حدود یک درصد باقی مانده است. همان رقمی که در اخبار گفته می‌شود برای بانک مرکزی اروپا اهمیت دارد، بانکی که تلاش می‌کند تورم را به 2 درصد برساند. حالا فشار برای آغاز سیاست‌های تسهیل کمی از سوی بانک مرکزی اروپا بیش از هر زمانی است.
آلمان: خرده‌فروشی آلمان در ماه نوامبر یک درصد رشد داشته، اما در مقیاس سالانه با ۸/۰ درصد افت روبه‌رو بوده است. نرخ بیکاری هم به ۵/۶ درصد رسیده است. خرده‌فروشی آلمان مهم‌ترین معیار موجود نیست، اما روند ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۴ بهتر از روند ۱۱ماه اول سال ۲۰۱۳ بوده است. این یعنی این امید وجود دارد که روند بهتر اقتصاد این کشوردر نیمه دوم سال ممکن است تثبیت شده باشد. این نگرش با گزارش قوی در مورد نرخ بیکاری ماه دسامبر حمایت می‌شود. آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است می‌تواند به منطقه یورو کمک کند، اما «بوندس بانک» تلاش می‌کند از این داده‌ها برای قانع کردن بانک مرکزی اروپا به عدم تصویب سیاست‌های انبساطی‌تر استفاده کند.
ایتالیا: نرخ بیکاری ماه نوامبر 4/13 درصد نسبت به سال گذشته و 3/13 درصد نسبت به ماه اکتبر افزایش یافته است. نرخ بیکاری ایتالیا در بالاترین سطح از سال 1977 است و بیکاری جوانان به 44درصد رسیده است. اقتصاد این کشور از زمان بحران بارها به رکود رفته و بازگشته و در کل در هزاره جدید وضعیت خوبی نداشته است. هر تغییر ساختاری که توسط دولت تصویب شود هم مدت‌ها نخواهد توانست اقتصاد را از این وضعیت نجات دهد. اینکه بانک مرکزی اروپا چه مقدار می‌تواند به این کشور کمک کند محل بحث است، مساله این است که بانک مرکزی اروپا دیگر چه کاری می‌تواند برای ایتالیا انجام دهد که تا حالا انجام نداده است. چشم‌انداز کوتاه‌مدت ایتالیا چنان تاریک است که این کشور که سومین اقتصاد بزرگ اروپا است می‌تواند از یونان نیز خطرناک‌تر باشد.

مایکل کیسیستون نویس
وال استریت ژورنال



الن ماتیک
روزنامه‌نگار اقتصادی