حرکت هم جهت شبکه‌های اجتماعی و شاخص‌های اقتصادی
رسانه‌های اجتماعی چشم‌انداز همه چیز را از مسیر ارتباطی با خانواده و دوستان، چگونگی جلب توجه برندها و افراد مشهور تا مسیر عملکرد کسب و کار و ژورنالیسم را تغییر داده‌اند. صدها میلیون نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی مانند استفاده می‌کنند. اگر نوعی از تکنولوژی باشد که بتواند مرزهای جغرافیایی را درنوردد، فاصله‌ها را از بین برد و جهان را گسترش دهد، آن «رسانه‌های اجتماعی» است. بر اساس مطالعه انجام شده توسط موسسه «نت پراسپکس» (Net-Prospex) نگاهی به نقشه‌های کسب‌و‌کارهای اجتماعی، نشان می‌دهد که رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی با بسیاری از شاخص‌های رفاهی و اجتماعی همبستگی دارد. این پژوهش در ایالات متحده انجام شده است؛ اما این موارد ممکن است برای سایر کشور‌ها نیز برقرار باشد.
مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این موسسه در پذیرش رسانه‌های اجتماعی و استفاده از آن توسط دو میلیون نفر شاغل است. این مطالعه در۵۰ شهر در سراسر آمریکا انجام شده است و نشان می‌دهد سان‌فرانسیسکو، سن‌خوزه و سیلیکون‌ولی در راس لیست قرار گرفته و نیویورک‌، استین، بوستون، سیتل، دنور، سالت‌لیک‌سیتی، لس‌آنجلس و آتلانتا ده شهر بالای این رده‌بندی هستند. اما ویژگی‌های مراکز رسانه‌ای اجتماعی پیش‌رو در آمریکا چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود تا این رسانه‌ها در کلان‌ شهرها مورد استفاده بیشتری قرار بگیرند؟ عوامل کلیدی مانند توسعه اقتصادی و درآمد، گروه‌های صنعت با فناوری پیشرفته، سرمایه انسانی، طبقه خلاق در برابر ساختارهای شغلی طبقه کارگر، وجود هنرمندان، موزیسین‌ها، طراحان، دیگر خلاقان هنرمند و آزادی تنوع و حد خطای مجاز برای مهاجران را آزمون کردیم. ما یک تحلیل همبستگی اساسی انجام دادیم و مجموعه‌ای از نمودارها که مراکز رسانه‌های اجتماعی در برابر این عوامل را ترسیم می‌کنند جمع‌آوری کردیم. در آمار، ضریب همبستگی پیرسون یا ضریب همبستگی حاصل‌ضرب(گشتاور پیرسون میزان همبستگی خطی بین دو متغیر تصادفی را می‌سنجد) بین ۱- تا ۱ تغییر می‌کند که «۱» به معنای همبستگی مثبت کامل، «۰» به معنی نبود همبستگی و «۱-» به معنی همبستگی منفی کامل است. این ضریب که کاربرد فراوانی در آمار دارد، توسط کارل پیرسون تدوین شد.

جدول بالا یافته‌های کلیدی تحلیل ما را خلاصه می‌کند. اینها تحلیل‌های مقدماتی و اکتشافی هستند که به سادگی همبستگی بین متغیرها را نشان می‌دهند. ما هیچ ادعایی در مورد مسیر علیت نداریم و تایید می‌کنیم که متغیرهای مداخله‌گر ممکن است وارد بازی شوند. بنابراین یافته‌های ما چیست؟شبکه‌های اجتماعی توسعه اقتصادی و درآمد سرانه: منطقی است که پذیرش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سطح شهری باید درآمدهای محلی و سطح کلی توسعه اقتصادی را افزایش دهد و این چیزی است که ما آن را آزمون کرده و همبستگی این دو متغیر را دریافتیم. رسانه‌های اجتماعی با درآمد و خروجی اقتصاد پیوند خورده‌اند. همبستگی‌ها برای این دو متغیر قابل توجه است. این دو متغیر با ضریب ۰/ ۷ همبستگی دارند.فناوری پیشرفته و نوآوری: منطقی است که رسانه‌های اجتماعی باید به طور عادی در مکان‌هایی استفاده شوند که دارای صنایع با فناوری پیشرفته و نوآوری بالاتر هستند و دوباره این چیزی است که ما دریافتیم. همبستگی بین تمرکز رسانه‌های اجتماعی و تمرکز صنعت با فناوری پیشرفته به اندازه درآمد سرانه یعنی حدود ۰/ ۷ است. گرچه رسانه‌های اجتماعی در سطح شهری با نرخ نوآوری که توسط حق ثبت اختراع اندازه‌گیری می‌شود، همبستگی دارند، اما این همبستگی معتدل‌تر یعنی حدود ۰/ ۴ است.

سرمایه انسانی: رسانه‌های اجتماعی همچنین با سطوح بالاتر سرمایه انسانی که توسط سهم بزرگسالان با مدرک کارشناسی یا بالاتر اندازه‌گیری می‌شود با همبستگی در حدود تا ۰/ ۶ پیوند خورده‌اند. طبقه خلاق در برابر طبقه کارگر: به نظر می‌رسد ساختار طبقه اقتصادی نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کند. مراکز رسانه‌های اجتماعی با تراکم بالاتر مشاغل طبقه خلاق در زمینه‌هایی مانند علوم و تکنولوژی، کسب و کار، مدیریت و مالیه، هنر، فرهنگ و سرگرمی و خدمات درمانی و آموزش پیوند خورده است. با همبستگی حدود ۰/ ۵۵ پیوند خورده‌اند. همچنین تمرکز رسانه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی با خلاقیت هنری و فرهنگی مرتبط است. به عبارت دیگر، مکان‌هایی که کارگران یقه آبی (کارگرانی که کارهای یدی انجام می‌دهند) طبقه بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند، تمرکز شبکه‌های اجتماعی کمتر است و همبستگی حدود ۰/ ۴- دارند. گرچه رسانه‌های اجتماعی به ما اجازه می‌دهند به سرعت با مردم در سراسر این کره خاکی ارتباط برقرار کنیم، جغرافیای استفاده حرفه‌ای آن در ایالات متحده متمرکز شده است. کلان شهرهای پیش‌رو در رسانه‌های اجتماعی در آمریکا غنی‌تر، دارای تکنولوژی، سطح تحصیلات و سطوح بالاتر طبقه خلاق بوده و برای تنوع بازتر هستند. بدین‌سان جغرافیای رسانه‌های اجتماعی به شدت ماهیت متغیر چشم‌انداز اقتصادی آمریکا را بازتاب می‌دهد و تقویت می‌کند.

ریچارد فلوریدا
پژوهشگر اقتصادی دانشگاه تورنتو

حرکت هم جهت شبکه‌های اجتماعی و شاخص‌های اقتصادی