نقش فیس‌بوک در اقتصاد جهان
چندی پیش در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس، فیس‌بوک در نظر داشت مباحثی درباره میزان تاثیر اقتصادی شبکه‌های اجتماعی در دنیا مطرح کند.اگر فیس‌بوک را یک کشور در نظر بگیریم دومین کشور پرجمعیت دنیا بعد از چین خواهد بود. این رسانه اجتماعی بزرگ ماهانه 35/ 1 میلیارد کاربر فعال و حدود 12 میلیارد دلار (4/ 10 میلیارد یورو) درآمد در سال 2014 ثبت کرده است. ولی این شرکت بر این عقیده است که تاثیر اقتصادی فعالیت‌های آن بسیار بزرگ و درواقع حدود 20 برابر این میزان است.
در یک گزارش منتشر شده توسط فیس‌بوک تخمین زده شده است که خدمات شبکه‌های اجتماعی حدود ۲۲۷ میلیارد دلار ارزش در اقتصاد جهانی و حدود ۵/ ۴ میلیون فرصت شغلی تا پایان اکتبر ۲۰۱۴ ایجاد کرده است. این مطالعه توسط شرکت مشاوره «دیلویت» انجام شده است. به عبارت دیگر هر کاربر فیس‌بوک حدود ۱۶۸ دلار در فعالیت‌های اقتصادی نقش دارد. دیلویت در این مطالعه کسب و کارهایی را که در فیس‌بوک صفحه دارند و نیز اپلیکیشن‌های موبایل و بازی‌هایی را که کاربران در سایت استفاده می‌کنند در نظر گرفته است. همچنین در این مطالعه تقاضا برای گجت‌ها و سرویس‌های اتصال آنلاین فراهم شده توسط شبکه‌های اجتماعی که به فعالیت‌های اقتصادی تبدیل می‌شوند در نظر گرفته شده است؛ اما اینکه چگونه این کمپانی ارزش اقتصادی را اندازه‌گیری می‌کند مبهم است. برای مثال مدیر شرکت دیلویت، آنا آگویلار که یکی از افراد حاضر در این مطالعه است ارزش تقریبی یک لایک در فیس‌بوک که به تقویت یک کسب‌وکار در صفحات فیس‌بوک می‌انجامد، در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد. در عوض او اعلام می‌کند که این مطالعه بر پایه داده‌های آماری فیس‌بوک و داده‌های کیفی شرکت استوار است.برای مثال، در این گزارش به یک مطالعه در اروپا اشاره شده است که در آن ۱۶ درصد افراد شرکت‌کننده اظهار کردند که بدون رسانه‌های اجتماعی قادر به ادامه زندگی نیستند. همچنین در این گزارش اشاره شده است که فیس‌بوک ۱۶ درصد سهم فروش تلفن‌های همراه هوشمند را به خود اختصاص داده است.

تردید‌های اقتصادی
اقتصاددان‌های مستقل در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که این فروض در بهترین حالت تردید‌برانگیز هستند. راجر نول، استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد در یک ایمیل به مجله وال‌استریت گفته است که نتایج این گزارس بی‌معنی هستند و در واقع فیس‌بوک دلیل افزایش استفاده و دسترسی به اینترنت نیست، بلکه زاییده آن است. اقتصاددان دیگری می‌افزاید فیس‌بوک تا حدودی تاثیر اقتصادی قابل توجهی دارد ولی نه به اندازه میزان اعلام شده در این گزارش. علاوه بر این هیچ شبکه اجتماعی قادر به ایجاد چنین میزانی از فرصت‌های شغلی نیست. پروفسور تایلور کوون استاد اقتصاد دانشگاه جورج میسون به مجله وال‌استریت می‌گوید تلفن‌های همراه هوشمند علاوه بر منافعی که دارند، به شما کمک می‌کنند تا از فیس‌بوک استفاده کنید و عکس این قضیه صادق نیست.

تکنولوژی: خالق شغل یا مخرب آن؟
شریل سندبرگ، مدیر عملیاتی فیس‌بوک با هر دو اظهار نظر بالا مخالف است و می‌گوید مردم در دنیای در حال توسعه اغلب فیس‌بوک را با اینترنت اشتباه می‌گیرند. او همچنین می‌افزاید فیس‌بوک به ایجاد موج جدیدی از مشاغل کوچک در همه زمینه‌ها از مد تا تناسب اندام، در کشورهای مختلف از بنگلور هندوستان تا کارولینای شمالی کمک کرده است. سندبرگ در یک مصاحبه با رویترز اظهار می‌کند که مردم معتقدند تکنولوژی باعث به‌وجود آمدن فرصت‌های شغلی در زمینه‌های فنی و از بین رفتن مشاغل می‌شود و این گزارش نشان می‌دهد که این اعتقاد نادرست است. او نتایج این مطالعه را در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در حین یک میزگرد با موضع آینده اقتصاد دیجیتال مطرح کرده است. در گزارش دیلویت ادعا شده است که فیس‌بوک ۸۴ هزار فرصت شغلی و ۷ میلیارد دلار ارزش فعالیت اقتصادی در کشور آلمان به وجود آورده است. با وجود اینکه ایالات متحده با ۱۰۰ میلیارد دلار، پیشتاز درآمدزایی از فیس‌بوک است، اروپا با ۵۱ میلیارد دلار حدود یک چهارم درآمد جهانی را به خود اختصاص داده است.

دویچه‌وله انگلیسی