گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی ایران دریک نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: کارت اعتباری فراگیربانک ملی ایران درفاز اول تا سقف ۵ میلیون تومان به بازار عرضه و به روسای شعب برای اعطای این کارت‌ها تفویض اختیار شده است.به گزارش خبرنگار ما، مجید شکوهی با بیان اینکه سقف کارت‌های اعتباری بانک ملی در فاز بعدی به ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد، افزود: منابع این طرح از عملکرد شعب تامین می‌شود و شعب بانک ملی در اعطای کارت‌های اعتباری فراگیر محدودیتی ندارند.

او ادامه داد: کارت اعتباری به افرادی داده می‌شود که در بانک ملی حساب داشته باشند و بر مبنای گردش حساب، میزان اعتبار مشخص می‌شود. حداقل شرط که حساب بانکی متقاضی در یک بازه زمانی ۶ ماهه حداقل در هر ماه یک میلیون تومان گردش داشته باشد. شکوهی با اشاره به اهمیت این کارت‌ها گفت: در کشورهای اروپایی حدود ۳۰ درصد تراکنش‌های بانکی در حوزه کارت‌های اعتباری است و این عدد در آمریکا بیش از ۵۵ درصد است. در ایران نیز در حوزه کارت اعتباری نیاز به حرکت جدی داریم. در حال حاضر درصد تراکنش‌ها با کارت اعتباری در کشور زیر نیم درصد است.

شکوهی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ بانک ملی تصمیم گرفت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا را که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این بانک است برای فعالیت در حوزه کارت اعتباری اختصاص بدهد و ما برای اجرای این طرح ماموریت پیدا کردیم. برای تحقق این هدف، ما در شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا از سال ۹۳ تا ۹۴ زیرساخت‌های لازم را آماده کردیم و در سال ۹۵ عملا وارد بازار شدیم. قراردادهای کارت اعتباری نیز با عقد مرابحه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر فردی مثلا در طول ماه ۳ میلیون تومان از اعتبار استفاده کرد و سر ماه این مبلغ را تسویه نکرد، آن ۳ میلیون تومان تبدیل به وام با سود ۲۰ درصد می‌شود. در ضمن برای ضمانت صدور کارت اعتباری از مشتری یک فقره چک دریافت می‌کنیم و نیازی به ضامن نیست. کارت اعتباری به افرادی ارائه می‌شود که چک برگشتی یا بدهی معوق بانکی نداشته باشند و فعلا سقف اعتبار ۵ میلیون تومان است.