در پی اجرای سیاست آزادسازی نرخ ارز در مصر، ارزش پول ملی این کشور در یک روز ۴۵ درصد کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، بانک‌های مصری برای اولین بار در حال آغاز دادوستد ارز بدون محدودیت‌های بانک مرکزی این کشور هستند و در حال قدم گذاشتن در عرصه‌ای تجربه نشده و نامشخص هستند.

به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، بانک‌های مصری قادر خواهند بود ارز را در بازار بین بانکی دادوستد کنند. بانکداران مصری روز جمعه دور هم جمع شدند تا پیشنهادهای خود را با مقامات بانک مرکزی این کشور در میان بگذارند و دستورالعمل‌هایی را تنظیم کنند که موجب قاعده‌مند شدن دادوستد ارز شود.پس از آنکه سیاست‌گذاران مصری تصمیم گرفتند که برای جلوگیری از کاهش ارزش دلار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ارز را شناور کنند، ارزش پوند مصر روز پنج‌شنبه در برابر دلار ۴۵ درصد کاهش یافت. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که مصر به‌دنبال گرفتن وام ۱۲ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول است. مقامات مصری معتقدند این تصمیم به بازسازی اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد بحران زده مصر کمک خواهد کرد.

بانک مرکزی مصر هفته گذشته اعلام کرد، انتظار دارد آشفتگی موقتی در بازار ارز این کشور رخ دهد. روز یکشنبه ارزش هر دلار آمریکا به ۱۶ پوند مصر رسید که نسبت به اواخر روز پنج‌شنبه تغییری نداشت.هانی فراهت، اقتصاددان ارشد موسسه سی‌ای کپیتال در قاهره گفت: «بازار در حال حاضر دارد دوره‌ای از قیمت‌یابی را سپری می‌کند و اینکه بانک مرکزی گفته دخالتی در این مرحله در بازار نخواهد کرد، اقدامی مثبت است.»بانک مرکزی مصر پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ و برکناری حسنی مبارک، نظارت سختگیرانه‌ای را بر نرخ رسمی ارز در این کشور اعمال کرده است. اکنون مقامات می‌گویند، دیگر از ذخایر ارزی کشور برای دفاع از ارزش پوند مصر استفاده نخواهند کرد.

هدف از اجرای نظام ارزی جدید پایان دادن به بازار سیاه ارز است که در طی یک سال گذشته گسترش یافته است. بانک مرکزی مصر نرخ بهره را ۳۰۰ واحد افزایش داده و به بالاترین رقم در بیش از یک دهه گذشته رسانده است. این بانک همچنین به بانکداران مصری اجازه داده تا برای جذب دلار، آخر هفته‌ها هم فعالیت کنند.مصر کشوری در شمال خاوری قاره آفریقا است و شبه جزیره سینا هم که در قاره آسیا قرار گرفته بخشی از قلمرو این کشور است. این کشور یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آفریقایی و خاورمیانه است و اکثر جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری آن در کنار رود نیل زندگی می‌کنند.این کشور در ۶ سال گذشته شاهد حوادث سیاسی بسیاری بوده است. پس از آنکه حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ از قدرت کنار رانده شد، مصر رئیس‌جمهوری را از طریق دموکراتیک بر سر کار آورد که پس از مدتی دوباره به دست ارتش و پس از اعتراضات جمعی برکنار شد.