گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در حاشیه ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: باید بین دو دوره برگزاری همایش بانکداری الکترونیک پایش دقیقی صورت بگیرد تا مشخص شود آیا شبکه بانکی و شرکت‌های فعال در این حوزه در مسیر اهداف تعیین‌شده در هر دوره از همایش حرکت کرده‌اند یا خیر.

سیدابوطالب نجفی درخصوص عملکرد شرکت خدمات انفورماتیک خاطرنشان کرد: این شرکت دو بال دارد؛ یکی مسوولیت‌های حاکمیتی و دیگری عملکرد رقابتی. وی افزود: در بخش حاکمیتی، شرکت با نظر و سفارش بانک مرکزی، سامانه‌هایی را به‌وجود می‌آورد و سرویس‌هایی را ارائه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به «پیوند» اشاره کرد. هر سال علاوه‌بر اینکه پایداری تراکنش‌ها در این سامانه‌ها افزایش می‌یابد بر حجم تراکنش‌ها نیز افزوده می‌شود. به‌عبارت دیگر سالانه میزان تراکنش‌های انجام شده ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد و به تبع این اقبال طبیعتا باید زیرساخت‌ها نیز تقویت شود. وی تاکید کرد: بخش مهمی از تراکنش‌های مردم از طریق تلفن همراه انجام می‌شود؛ امنیت این انتقال در شبکه بانکی حائز اهمیت است، یعنی مردم باید مطمئن شوند که اطلاعاتشان به‌صورت امن از این شبکه‌ها عبور می‌کند به همین دلیل «شبکه پیوند» ایجاد شد. در این سامانه، در زمان انجام یک تراکنش در موبایل، نیازی به ارسال اطلاعات کارت بانکی نیست و اطلاعات به‌واسطه شماره موبایل و رمز منتقل می‌شود.

نجفی گفت: ‌موضوع دیگری که در دستور کار شرکت قرار دارد ارتباط‌های بین‌المللی است؛ مردم ما به سفرهای خارجی می‌روند و بعد از تحریم‌ها مسافران خارجی بسیاری به ایران می‌آیند، اما کارت‌های اعتباری بین‌المللی آنها در ایران قابل استفاده نیست؛ بنابراین ما در حال ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم که به‌واسطه آن کارت‌های اعتباری خارجی از جمله مسترکارت و ویزا در ایران قابل استفاده شود و کارت‌های بانکی ایرانی هم در مرحله اول در کشورهای منطقه و بعد در کشورهای اروپایی قابل بهره‌برداری باشد. وی تاکید کرد: امضای همراه هم یکی دیگر از سرویس‌هایی است که در شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده و در تراکنش‌هایی با عدد و رقم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نجفی با اشاره به برخی انتقادها درخصوص فعالیت انحصاری شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: بانک مرکزی متولی گروهی از سرویس‌ها به‌صورت انحصاری است، از جمله سامانه ساتنا، سوئیفت، چکاوک و شاپرک؛ این سامانه‌ها در اختیار بانک مرکزی است. وی افزود: در طول سالیان، بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک اعتماد کرده و به این باور رسیده که این شرکت می‌تواند سامانه‌ها را در کل کشور پیاده کند. به گفته نجفی، این اعتماد نیز جواب داده و سرویس‌دهی تمام سامانه‌هایی که بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک محول کرده با کیفیت بالا انجام شده؛ به‌عنوان مثال وقتی در روزهای پایانی سال بعضی سرویس‌های سایر بانک‌ها با افت سرعت مواجه می‌شود سرویس‌هایی نظیر شاپرک، شتاب، ساتنا و چکاوک و سوئیفت با پایداری ۹۹ درصدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.