رهایی اونس از حبس بازه‌ای

دنیای اقتصاد: هفته گذشته، هفته حبس بازه‌ای ارزش فلز زرد بود. این هفته که میان ماه‌های پنجم و ششم سال ٢٠١٧ تقسیم شده بود، هفته محبوس شدن بهای اونس طلا در ششمین محدوه کانال ١٢٠٠ دلار بود، همین‌طور هفته مشخص شدن بازدهی این کالای گرانبها در ماه مه. حبس ٤ روز اول هفته کاری گذشته سبب شد اونس برای رها شدن از یک بازه محدود قیمتی، به امید اثرگذاری گزارش اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در روز دوم ماه ششم باشد، آن هم در حالی که چهارشنبه معلوم شد اونس در ماه پنجم تنها یک دلار رشد کرده است.

اونس طلا تقریبا در تمام لحظات ٥ روز کاری گذشته در محدوده ١٢٦٠ دلار نوسان کرد. امید اونس برای رهایی از این محدوده، گزارش اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه مه بود که عصر روز گذشته منتشر شد. عصر جمعه به وقت تهران، دولت آمریکا گزارشی را منتشر کرد که داده‌های بد آن، روند اونس را افزایشی کرد. اونس طلا که روز چهارشنبه، آخرین روز ماه مه را با بهای ١٢٦٩ دلار به پایان برده بود، پنج‌شنبه نخستین روز ماه ژوئن، روی قیمت ١٢٦٥ دلار ایستاد؛ روز جمعه را با بهای ١٢٦١ دلار آغاز کرد و تا ساعت ۸ عصر آخرین روز کاری هفته میلادی به بهای ۱۲۷۸ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته که میان ماه‌های مه و ژوئن تقسیم شده بود، ثبت شده باشد.

مه یک دلاری

اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ١٢٦٨ و ١٢٦٣ دلار ایستاده بود، چهارشنبه به قیمت ١٢٦٩ دلار رسید. این روز آخرین روز پنجمین ماه میلادی بود تا مشخص شدن قیمت نهایی اونس در این روز، محاسبه بازدهی فلز زرد را در این ماه ممکن کند. با ثبت قیمت ١٢٦٩ دلار برای اونس در سی و یکمین روز ماه مه، بازدهی طلا در این ماه به میزان ناچیز هفت صدم درصد رسید. اونس ماه آوریل را با قیمت ١٢٦٨ دلار به پایان برده بود. این رشد ناچیز نتیجه نوسان‌های قابل‌توجه اما در جهت‌های مخالف بود. اونس در این ماه از سویی تحت حمایت تنش‌های سیاسی آمریکا و دیگر نقاط جهان و از سوی دیگر تحت‌فشار رشد شاخص‌های جهانی بورس بود.

رشد ٦ دلاری روز آخر این ماه عمدتا ناشی از حمایت معامله‌گران فنی و تضعیف شاخص دلار بود. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد ۲۸/ ۹۷ واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد ۹۲/ ۹۶ واحد پایین آمد. حمایت فنی از اونس در این روز با وجود حبس قیمتی از آن‌رو صورت پذیرفت که اونس چند روز را نزدیک اوج یک ماهه نوسان کرده بود. رشد بهای اونس در سومین روز هفته میلادی و آخرین روز ماه مه در حالی بود که بهای نفت خام کاهش داشت. با همه اینها، معامله‌گران در این روز چشم به گزارش روز جمعه داشتند.

افت اول ژوئن

اما روز پنج‌شنبه روز افت ٤ دلاری و ثبت قیمت ١٢٦٥ دلار برای اونس بود. اونس در این روز تحت‌فشار سودگیری معامله‌گران از اوج روز چهارشنبه بود. گزارش روز چهارشنبه ADP از اشتغالزایی بخش خصوصی آمریکا که در این روز تا حدی بازار را متاثر کرده بود، پنج‌شنبه بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

گزارش چهارشنبه نشان داد که ٢٥٣ هزار مورد اشتغالزایی در ماه مه وجود داشته در حالی که رقم مورد انتظار ١٨٠ هزار بود. این داده خوب مانع رشد طلا بود؛ چراکه احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را افزایش می‌دهد. چین روز پنج‌شنبه داده‌های بدی از اقتصاد دوم جهان منتشر کرد و از آنجا که این کشور بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان است، فشار روی طلا را افزایش داد. بر اساس گزارش‌ها، شاخص خرید مدیران بخش کارخانه‌ای چین در ماه مه ۶/ ۴۹ واحد اعلام شده است. رقم مورد پیش‌بینی ۱/ ۵۰ بود. پنج‌شنبه علاوه‌بر این آمار، ادامه افت بهای نفت خام هم به ضرر طلا کار کرد.

روز آخر

اونس روز آخر هفته را با قیمت ١٢٦١ دلار آغاز کرد. صبح روز گذشته، شاخص دلار در انتظار داده‌های آمریکایی، نوسان کمی داشت تا عمده توجه معامله‌گران متوجه گزارش دولت آمریکا از بازار کار این کشور باشد. اونس طلا تا ساعت ٥ عصر جمعه به وقت تهران که گزارش اشتغالزایی منتشر شد به قیمت ۱۲۶۳دلار رسید. بر اساس این گزارش، اقتصاد آمریکا در ماه مه ۱۳۸ هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار ۱۸۱هزار شغل بود. نرخ بیکاری هم روی ۳/ ۴درصد مانده است. داده‌های بد این گزارش باعث افت شاخص دلار و رشد طلا شد.

بهایی که تا ساعت ۸ عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد،۱۲۷۸ دلاربود. صعود اونس طلا پس از ساعت ۵ بعدازظهر در حالی رخ داد که در ساعات ابتدایی بازار، این فلز گرانبها در ابتدای محدوده ۱۲۶۰ دلار قرار داشت. با افزایش طلا پس از انتشار داده‌های گزارش اشتغال‌زایی، طلا از حبس بازه‌ای خارج شد. در گزارش بعدی «دنیای‌اقتصاد» علاوه‌بر قیمت نهایی هفته گذشته، خلاصه‌ای از تحولات مهم ٥ روز کاری گذشته پیش‌روی شما خواهد بود. در گزارشی که پس از آن نیز منتشر خواهد شد، جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند هفته اول ژوئن و رویدادهای مهم این هفته را خواهید خواند.

رهایی اونس از حبس بازه‌ای