گروه بنگاه‌ها- دکتر فلاح رییس هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران و مدیرعامل بانک تجارت روز پنج‌شنبه با اشاره به روند شکل‌گیری سامانه جامع رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای طرح تحول نظام بانکی بهبود روندهای ارائه تسهیلات و حل مشکل تورم مطالبات معوق در نظام بانکی است‌. شکل‌دهی به یک مجموعه منضبط و کارآمد که فارغ از بوروکراسی و مکانیزم‌های سنتی بتواند تجمیع اطلاعات و گزارش‌دهی را با سرعت و دقت به انجام رساند راه حل این مشکل تشخیص داده شد‌ و به تاسیس شرکت رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک‌ها که در قالب یک سامانه متمرکز فعالیت کرده و دارای ماهیت حقوقی متمایز از نظام بانکی کشور باشد،‌ انجامید. بانک تجارت نخستین بانکی بود که به این سامانه پیوست و به تدریج سایر بانک‌های دولتی و خصوصی نیز استفاده از آن را آغاز کردند.

وی گفت: هم اکنون ۲۰ هزار شعبه معادل ۹۵ درصد کل شعب نظام بانکی به صورت آنلاین به سامانه گزارشگری رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک‌ها متصل هستند و دسترسی به سوابق اعتباری تمامی ‌مشتریان بانک‌ها امکان‌پذیر است. سطح دسترسی به اطلاعات سیستم برای تمام شعب بانک‌ها یکسان بوده و تحت نظارت مدیریت سیستم در هر بانک قرار دارد‌. با همکاری بانک‌ها‌، سوابق کلیه تسهیلات پرداختی به مشتریان از ابتدای سال ۸۸ در سیستم ثبت شده است‌. قریب به سه سال گذشته برای ۱۵ میلیون مشتری حقیقی و حقوقی بانک‌ها فایل اعتباری در سیستم ایجاد شده و قریب به ۲۴ میلیون رکورد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها ثبت شده است‌.

دکتر فلاح با اشاره به روند همکاری شبکه بانکی با سامانه جامع رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک‌ها گفت: هم اینک غیر از چند بانک خصوصی که مراحل اتصال به سامانه را طی می‌کنند، بقیه بانک‌های کشور اطلاعات مربوط به پرونده‌های اعتباری خود را به شرکت ارسال می‌کنند.