یک کارشناس مسائل بانکی دستورهای دولت به بانک مرکزی را در تناقض با استقلال بانک مرکزی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد. شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص مشکل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به متقاضیان گفت: بانک مرکزی به منظور کنترل نقدینگی و مهار تورم، سیاست سه قفله کردن منابع خود را پیاده و اعلام کرده که برای کنترل نقدینگی و مهار تورم، پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها کنترل می‌شود.

کارشناس مسائل بانکی با بیان اینکه بانک مرکزی همچنین به بانک‌ها اعلام کرده که برای تامین منابع خود به دنبال جذب منابع از محل سپرده های مردمی باشند و خود کمبود نقدینگی را تامین نمایند، تصریح کرد: این دستور باعث شده که اکثر بانک‌ها با مشکل منابع کافی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان مواجه شوند.

وی با اشاره به نامه رییس‌جمهور به رییس کل بانک مرکزی مبنی بر رفع سریع موانع تسهیلات‌دهی بانک‌ها، اظهارداشت: این نامه این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا بانک مرکزی به عنوان مرجع پولی کشور اختیار و اجازه مهار نقدینگی و تورم را بنا به تشخیص خود دارد یا خیر.

شایان آرانی با اشاره به اینکه متن نامه رییس‌جمهوری به رییس کل بانک مرکزی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که نظر دولت نسبت به سیاست بانک مرکزی اجرای بی‌جهت اینگونه سیاست‌ها است، افزود: این در حالی است که بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مستقل و مسوول این تصمیم را که قطعا با مسوولان کشور هماهنگ شده، اتخاذ کرده و این امر نوعی تناقض در سیاست‌گذاری اقتصادی است.

وی مشکل بانک‌ها را ناشی از مشکل سیستم اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: به عبارت دیگر، سیستم اقتصادی کشور دولت زده‌ است که به طور متمرکز کنترل می‌شود.

این کارشناس مسائل بانکی به دستورات دولت به بانک مرکزی از قبیل تعیین نرخ سود بانکی که دخالت در کار بانک مرکزی است، اشاره و تصریح کرد: تمام این مشکلات ناشی از سیاستگذاری اقتصادی متمرکز است.

وی این اقدامات را نشات گرفته از مدل ذهنی دولت عنوان کرد و اظهار داشت: کنترل اقتصاد به طور متمرکز صورت می‌گیرد و نه به صورت رقابتی که این امر خود یک مقدار زیادی باعث ایجاد مشکلات شده است. وی دستورات دولت به بانک مرکزی را در تناقض با اصل اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دانست.