آخرین وضعیت خصوصی‌سازی بانک صادرات

لیلا اکبرپور

عکس: آکو سالمی

دکتر حمید برهانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران رشد تسهیلات‌دهی این بانک در ۴ ماه اول امسال را ۲هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: حجم منابع بانک صادرات ایران به ۲۰۰هزار میلیارد ریال در مقابل ۱۹۳هزار میلیارد ریال مصارف رسید.

برهانی که در نشست روز خبرنگار با اصحاب رسانه‌ها در ساختمان مرکزی این بانک حضور داشت، سهم مطالبات معوق بانک صادرات را ۵/۱۰درصد اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: این مطالبات از طریق روش‌های بسیار محافظه‌کارانه و دقیق شناسایی شده و صورت‌های مالی این بانک در فرآیند خصوصی‌سازی بسیار شفاف است.

او میزان آخرین اضافه برداشت بانک صادرات از حساب بانک‌مرکزی را ۲هزار و ۶۰۰میلیارد ریال بیان کرد و ادامه داد: حجم چک‌پول‌هایی که توسط بانک صادرات در کشور منتشر شده معادل ۱۴هزار میلیارد ریال است.

به گفته او سهم عقود مشارکت از تسهیلات اعطایی بانک‌ صادرات ایران ۴۰درصد است.

برهانی درخصوص تهیه فهرست ممنوع‌الخروج‌های بدهکار این بانک گفت: شعار بانک صادرات ایران مشتری‌مداری و حمایت از مشتریان در روزهای سخت است، اما چنانچه مشتری از روی عمد قصد ایفای تعهدات را نداشته باشد نامش به بانک مرکزی ارسال خواهد شد که البته تعداد این افراد در میان مشتریان بانک صادرات بسیار اندک است.

او درخصوص حذف اعتبار در حساب‌های جاری توسط بانک مرکزی و جلب رضایت مشتریان توسط بانک صادرات گفت: این بانک از طریق ارائه سایر سرویس‌های مطلوب به ویژه خدمات بانکداری الکترونیک درصدد جلب رضایت مشتریان است.

به گفته مدیرعامل بانک صادرات ایران حجم سپرده‌های قرض‌الحسنه این بانک به ۲۰هزار میلیارد ریال رسیده که با کسر ۲۰درصد آن از ۱۶هزار میلیارد خالص سپرده‌های قرض‌الحسنه حدود ۹هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

برهانی در خاتمه درخصوص مدیریت صحیح منابع و مصارف در شبکه بانک صادرات خبر داد و گفت: شعب باید بتوانند در میزان سپرده‌ها و اعطای تسهیلات خود توازن برقرار کرده و بتوانند به میزان منابع دریافتی تسهیلات پرداخت کنند.

EPS بانک صادرات ۲۹۸ریال

دکتر ارجمندی، مسوول خصوصی‌سازی بانک صادرات و مدیر امور مالی این بانک نیز روز گذشته در نشست یاد شده حضور داشت و آخرین وضعیت عرضه سهام بانک صادرات ایران در بورس اوراق‌بهادار را تشریح کرد.

او با یادآوری این که در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی بانک صادرات ایران ۸۰درصد سهام خود را که با شرایط ۵درصد برای کارکنان و ۵درصد کشف قیمت و ۷۰درصد مابقی به صورت بلوکی واگذار می‌شود، گفت: در این راستا مدیریت بانک با جدیت موضوع را پیگیری نموده و با توجه به مسائل بزرگ و اساسی در بانک‌های دولتی خاصه بانک صادرات با قدمت ۵۵ ساله طبیعی است که در یک دوره زمانی کوتاه این امر محقق نشود.

او افزود: در تاریخ ۲۵/۱۰/۸۶ هیات پذیرش بورس و اوراق بهادار پذیرش و درج نام بانک در فهرست تابلوی اصلی بورس را با ۱۹ شرط مورد تصویب قرار داد.

بعد از آن مدیرعامل بانک صادرات با نگاه اقتصادی باز و پیشتازی در این زمینه‌ها که عموما بانک صادرات در هر مرحله در بانکداری ایران پیشگام و اولین بوده است، توانست در مرحله بعدی در تاریخ ۲۲/۱/۸۷ عمده این موضوعات را رفع و به ۱۰ بند رسانده و سپس در تاریخ ۱۳/۳/۸۷ تمامی موارد به شرکت بورس ارسال و فقط ۲ بند که مربوط به دولت است هنوز باقی مانده است. ارجمندی ادامه داد: اهم مواردی که غیر از صورت‌های مالی و بندهای اساسی مالی که توسط بانک انجام شده صورت گرفته عبارتند از اصلاح اساسنامه که مجمع فوق‌العاده بانک‌ها در تاریخ ۱۷/۱/۸۷ تشکیل و به امضای وزرای مربوطه رسیده است.

همچنین بحث درج نام در سازمان بورس و صورت‌های مالی سال ۸۶ و EPS بانک برای سال ۸۶ که در سایت بورس قرار گرفته است.

مدیر امور مالی بانک صادرات در خصوص تاریخ عرضه سهام این بانک گفت: ابتدا به گفته مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در تاریخ ۱۷ تیر ماه اعلام شده بود که با توجه به عدم عرضه سهام‌ قبل از بانک صادرات از جمله بانک ملت و مخابرات این تاریخ به تعویق افتاده است که نهایتا در آخرین اطلاعات ارسالی مقرر شد تا پایان شهریور و پس از واگذاری سهام مخابرات، ۵درصد اولیه سهام بانک صادرات برای کشف قیمت در بورس عرضه شود.

او ادامه داد: در این خصوص سازمان خصوصی‌سازی و بورس اقدامات اولیه را انجام داده و منتظر تکمیل این ۲ بند هستند که در اختیار دولت می‌باشد و به زودی این سهام با حمایت دولت و جدیت مدیرعامل بانک قابل عرضه خواهد بود.

ارجمندی با یادآوری اینکه بانک صادرات ایران تنها بانک کشور است که ۳۰ بانک جداگانه در ۳۰استان کشور به صورت زیرمجموعه خود دارد، گفت: تلفیق صورت‌های مالی ۳۰ بانک زیرمجموعه با صورت‌های مالی بانک تهران و ۲۲ شعبه خارج از کشور در کنار حساب‌های شرکت‌های تابعه، کار بسیار مشکلی است.

به گفته ارجمندی EPS سال ۸۶ بانک صادرات که به بورس اعلام شده ۲۹۸ریال است و پیش‌بینی سود هر سهم برای سال‌مالی ۸۷ منوط به تصویب صورت‌های مالی توسط سازمان حسابرسی کشور است.

خدمات الکترونیک

خراسانی، مدیر طرح و برنامه بانک صادرات ایران نیز درخصوص آخرین دستاوردهای الکترونیکی این بانک گفت: براساس جدول مقایسه‌ای که توسط بانک مرکزی ایران منتشر شد بانک صادرات ایران از نظر حساب‌های online در بین سایر بانک‌های تجاری دارای رتبه اول است.

او افزود: تعداد حساب‌های online این بانک بیش از ۱۶میلیون و ۸۲۰هزار حساب است که بعد از آن بانک ملی ایران با ۶میلیون و ۹۶۰هزار حساب online در رتبه دوم قرار دارد.

خراسانی با بیان اینکه تعداد شعب online این بانک ۳هزار و ۲۶۶شعبه است، افزود: رتبه بانک صادرات ایران از نظر تعداد خودپرداز، پایانه فروش و تعداد کل تراکنش‌ها در میان بانک‌های تجاری کشور اول است.

به گفته مدیر طرح و برنامه بانک صادرات ایران، این بانک همچنین از نظر تعداد مشتریان خدمات تلفن‌بانک، تلفن همراه و مشترکان اینترنتی نیز در میان بانک‌های تجاری کشور رتبه اول را دارا است.