گروه بازار پول- مدیرعامل بانک ملت اظهار داشت: صنعت نفت صنعت جذابی از لحاظ سرمایه‌گذاری است که می‌تواند در بلند مدت سود خوبی برای بانک‌های ایرانی به همراه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی‌بانک ملت، دکتر علی دیواندری در همایش قراردادهای حقوقی صنعت نفت‌، تاکید کرد: گرچه در سال‌های گذشته نظام بانکی برای مشارکت در طرح‌های بزرگ صنعت نفت کشور‌، داوطلب نبوده است و ابزارهای تامین مالی این صنعت در داخل کشور سابقه ندارد؛ اما ایران به دلیل داشتن ۱۳۷میلیارد بشکه ذخایر ثبت شده نفت و تولید روزانه ۲/۴میلیون بشکه نفت، کشوری شناخته شده در جهان است‌، وی ادامه داد: ذخایر گازی ایران نیز منحصر به فرد است و بانک‌ها می‌توانند در تامین مالی طرح‌های موجود در این زمینه نقش فعالی داشته باشند.

مدیرعامل بانک ملت اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های بازیگران مالی عرصه انرژی این است که می‌توانند برای بیش از ۲۰ سال برنامه ریزی داشته باشند، بنابراین نگاه کوتاه مدت در این عرصه باعث می‌شود که موسسات مالی و بانکی فکر کنند این بازار از ریسک بالا و امکان بازگشت سرمایه پایینی برخوردارند.

وی تصریح کرد: بازیگران اصلی بازار نفت و انرژی تاکنون از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران سودهای کلانی برده‌اند که این سودها به شرط داشتن نگاه و دید بلندمدت‌، می‌تواند نصیب بانک‌های داخلی شود.

دکتر دیواندری صنعت نفت کشور را نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و دانش فنی و تکنولوژیکی بالا دانست و گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر انرژی دنیا را دارد، بنابراین باید بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی پیمانکاری با توانمندی تکنولوژیک بالا را هم در این مرز وبوم پرورش یابند.

وی با بیان این نکته که ابزارهای پیشرفته تامین مالی نظیر فاینانس اسلامی ‌کمتر در پروژه‌های نفتی ایران مورد استفاده قرار گرفته است‌، یادآور شد :تقاضای منابع در پروژه‌های نفتی بالا است که این موضوع فرصت خوبی را برای مشارکت بانک‌ها در این پروژه‌ها فراهم کرده است.

وی با اشاره به ایجاد دپارتمان انرژی در بانک ملت و‌تربیت نیروهای متخصص برای کار در این عرصه‌، اظهار داشت: این بانک در تلاش است تا با اقدامات خود در این زمینه‌، به یک همفکری‌، همزبانی و همدلی با صنعت نفت و انرژی کشور برسد.دکتر دیواندری خاطرنشان کرد: بانک ملت در سال‌های اخیر‌، گرایش ویژه‌ای به بخش انرژی کشور پیدا کرده است و تاکنون بیش از ۱۲میلیارد دلار در بخش انرژی کشور همکاری و ارائه خدمات داشته که این مشارکت شامل سرمایه‌گذاری‌، عاملیت فاینانس‌ها و گشایش اعتبارات اسنادی بوده است.

وی بانک ملت را یکی از فعال‌ترین بانک‌های کشور در عرصه انرژی عنوان کرد و گفت: این بانک با داشتن ۲۸میلیارد دلار منابع تحت مدیریت‌، ۲۵هزار نیروی انسانی و دو هزار شعبه داخلی و خارجی‌، ۲۲ درصد از سهم بازار بانک‌های تجاری کشور را در اختیار دارد و حدود ۳۰درصد از تجارت خارجی کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به این نکته که این بانک به زودی به جمع بانک‌های خصوصی کشور می‌پیوندد‌، اضافه کرد: با اقداماتی که انجام شده است‌، در آینده نزدیک سهام بانک ملت در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و بدین‌ترتیب این بانک به بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با پیوستن بانک ملت به جرگه بانک‌های خصوصی‌، حضور این بانک در بخش انرژی کشور بسیار پررنگ‌تر و تجهیز منابع در آن نیز به راحتی امکان‌پذیر خواهد شد.