حمیدرضا اسلامی منوچهری - سخنرانی وزیر اقتصاد مستعفی دولت نهم که روز گذشته تیتر اول بسیاری از مطبوعات کشور بود، به راستی در نوع خود بی‌نظیر و تکان‌دهنده است. دانش‌جعفری، عضو هیات‌ سه‌نفره‌ای بود که با نامزد‌های وزارت در دولت احمدی‌نژاد مصاحبه حضوری می‌کرد و در واقع گزینش اولیه وزرا به عهده او بود. اویارغار رییس دولت نهم بود.

او در دایره اصول‌گرایان اصیل قرار دارد و نکته مبهمی در کارنامه وی وجود ندارد. از این رو، سخنان او را نمی‌توان جناحی و سیاسی نامید و برچسب رانت‌خواری و رفاه‌طلبی و آب به آسیاب دشمن ریختن هم بر او نمی‌چسبد. متن سخنرانی وزیر مستعفی مثنوی هفتاد من است که هر جمله آن جای تامل بسیاری دارد. دانش‌جعفری در مراسم وداع خود با وزارت اقتصاد، به جزئیاتی از نحوه موضع گیری مقامات ارشد اجرایی اشاره کرده است که از مبانی اولیه کارشناسی هم برخوردار نبوده است.

به راستی تمامی تکانه‌های ویرانگری که در چند سال گذشته بر نظام بانکی و بیمه‌ای کشور و دیگر بخش‌های اقتصادی وارد شده و لطمات اعتباری که بر ستون فقرات نظام مالی کشور وارد آمده است بر پایه گزارش‌های غیرمسوولانه عده‌ای که تنها فرصت دسترسی به مقام عالی اجرایی را داشته‌اند صورت گرفته است. دانش‌جعفری می‌گوید: آتش تهیه این حملات عموما از طرف کسانی ریخته می‌شد که حتی یک روز هم سابقه فعالیت در نظام بانکی و بیمه‌ای کشور را نداشتند و صرفا با برداشت‌های غیراجرایی خود، عملکرد این مجموعه‌ها را نظاره می‌کردند. وزیر اقتصاد بر کنار شده دولت نهم ادامه می‌دهد: «یک گزارش ساده در مورد تخلف مدیران قبلی بیمه ایران که در دوره من هم نبود به زودی تبدیل به یک مساله ملی شد و بعد جمع‌کردن موضوع چقدر نیرو برد.»

باور کردنی نیست که به همین سادگی، التهاب و هیجانات چندسال گذشته در مورد مافیای اقتصادی، پرونده بانک پارسیان، بیمه ایران و اتهامات دیگری که برنظام بانکی کشور وارد شده حاصل گزارش‌های بی‌پایه و اساس عده‌ای و ساده‌انگاری مقامات ارشد اجرایی است.

مقاماتی که باید بنا به سوگند خود حافظ جان و مال و آبروی فردفرد ملت ایران باشند. راستی به همین سادگی است؟!