بسیاری از کارشناسان و مسوولان در مورد تورم مجموعه‌ای از اطلاعات را می‌دهند و این در حالی است که این اطلاعات به گونه‌ای است که موضوع اصلی در میان آنها پنهان می‌ماند. به گزارش ایسنا دکتر ابراهیم رزاقی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی، در نشست بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار کرد: در این صورت همه مردم و کارشناسان و مسوولان در برابر یک سری مسائل پیچیده قرار می‌گیرند که به راه‌حلی نمی‌رسند. خیلی از افراد به این نکته تکیه می‌کردند که چون نقدینگی افزایش پیدا کرده تورم به وجود آمده است.

او اضافه کرد: نقدینگی پس‌انداز مردم است که نسبت به مصرف کنار گذاشته‌اند، اما چرا این نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود؟ زیرا در تولید با مسائل و مشکلات بسیاری رو به رو هستیم.

رزاقی با طرح این سوال که چرا تورم وجود دارد؟ گفت: عرضه نسبت به تقاضا کم است و چرا عرضه کم است؟ زیرا تولید کم است.

وی تنها راه‌حل را خرید از خارج و تزریق به داخل عنوان و تصریح کرد:‌ آیا ما می‌توانیم بی‌نهایت کالا از خارج وارد کرده و عرضه را به اندا‌زه‌ای برسانیم که تقاضا کم شود؟ خیر زیرا یک سری از کالاها مثل مسکن را نمی‌توان وارد کرد و باید تولید شود.

رزاقی گفت: تقاضا دو گونه است تقاضا برای مصرف و تولید و تقاضا برای دلالی که این دو به گونه‌ای رقابتی است و انحصاری نیست و بیشترین تقاضاها، تقاضاهای واسطه گری است که بعضی از افراد از ابتدای انقلاب تا به حال توانسته‌اند وام‌های کلان گرفته و آن گونه که دلشان می‌خواهد خرج می‌کنند.

این استاد اقتصاد به افزایش سالانه هزینه‌های دولت که کیفیت آن اندازه‌گیری نمی‌شود اشاره کرد و هزینه طرح‌های عمرانی را گوشزد کرد که پنجاه درصد آن نابجا هزینه شده و نیمه تمام مانده است.

وی با اشاره به صحبت یکی از نمایندگان مجلس در مورد افزایش حقوق که جزو افزایش تورم است گفت: تورم شکل گرفته و وجود دارد و حال حقوق بگیران با حقوق ثابت قدرت خرید صفر خواهند داشت.

او ادامه داد: علت تورم موضوع حقوق نیست و اولین کسی که دچار مشکل می‌شود حقوق بگیران و به ویژه بازنشستگان هستند که قربانی اصلی تورم هستند. رزاقی راه‌حل مهار تورم را درست کردن ساختار اقتصادی کشور و از بین بردن دلال‌های اقتصادی دانست. وی با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهوری نظارت بر امور بانکی کشور و فسادهای موجود در آن را در اولویت قرار داد و گفت: باید بر وام‌ها نظارت کافی شود.

به گزارش ایسنا در ادامه بررسی وضعیت موجود اقتصاد ایران که در سالن اجتماعات دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار می‌شد دکتر علی دینی ترکمانی، پژوهشگر اقتصادی، در مورد علل تورم گفت: درباره علل تورم دو دیدگاه وجود دارد یکی رویکرد پولی و دیگری رویکرد ساختارگرا و نهادگراست. رابطه این دو نشان می‌دهد اگر حجم پول وارد بازار شود و کالا افزایش نیابد در نتیجه تقاضا زیاد و عرضه کم می‌شود و این مساله موجب افزایش قیمت‌ها و تورم می‌شود.

دینی با توجه به سخنان دکتر رزاقی به بخش‌های عمرانی هزینه ساز اشاره و به سابقه چندین ساله تاسیس مترو توجه کرد و گفت:‌ اگر این پروژه‌ها نتوانند تاثیر خود را در اقتصاد جامعه بگذارند باعث زیان در اقتصاد جامعه می‌شوند.

در ادامه این بحث به آثار تورم برجامعه و مردم اشاره شد و دکتر رزاقی اضافه کرد: اولین تاثیر آن است که هرچه خریده شود باعث پیروزی است به عنوان مثال خانه و زمین بخرید و رها کنید و قیمت آن بالا می‌رود.

وی ادامه داد: این بحث ضد تولید است و این شرایط باعث آن می‌شود که شخص تولید‌کننده بیشترین توجه را به زمین کارخانه و انبار خود داشته باشد.

او تاثیر بعدی تورم را بر آموزش دانست که دانشجو پول و مادیات را در اولویت قرار می‌دهد و یک استاد دانشگاه یک پژوهشگر و یک کارمند به فکر می‌افتد که اقدامی جهت تامین مسائل اقتصادی خود انجام دهد.

رزاقی گفت: طبقه بالای جامعه از نظر مادی از طبقه پایین خبر ندارد و اگر حرفی می‌زند فقط در حد حرف است.

در ادامه این میزگرد دکتر ترکمانی در مورد آثار تورم گفت: تورم فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر می‌کند.

وی اشاره کرد: افرادی که دارای درآمد غیرثابت هستند فربه‌تر می‌شوند و کسانی که درآمد ثابت دارند باید دوندگی بیش از حد داشته باشند.

دینی با توجه به صحبت‌های رزاقی گفت: تورم باعث خلل در طبقات اجتماعی می‌شود.

وی در ادامه شهرام جزایری را مثال زد که در سن کم دارای سرمایه عظیم است و عنوان کرد که این گونه افراد باعث می‌شوند مردم در جامعه خود را با این گونه افراد قیاس کنند و خواهان آن شوند که خود را به آنها برسانند.

او تاثیر دیگر تورم را سوق پیدا کردن به سمت کالاهای خارجی ازجمله اتومبیل‌های خارجی دانست و این عامل را یکی دیگر از عوامل از هم گسیختگی اجتماعی دانست.

وی تنها راه‌حل را رفع موانع تولید دانست و اینکه انباشت سرمایه به صورت کارآمد صورت گیرد و همه اینها به ساختار قدرت و تغییر در رفع و رجوع آن بستگی دارد.

دینی قیاس ایران را با بیست کشور جهان از نظر آماری این گونه خواند که در جهان در رده هجدهم قرار داریم و در خاورمیانه قبل از عراق و فلسطین جای داریم و بقیه کشورها دارای اوضاع بهتر از این ایران هستند و تا وقتی که این گونه است نباید انتظار موفقیت‌ در عمل داشته باشیم.