دلار آمریکا 17تومان ارزان شد

مسعود رضا طاهری- ارزش دلار آمریکا در بازار داخلی طی یک ماه گذشته ۱۷تومان کاهش یافته است. هر دلار آمریکا در بازار داخلی با شروع روزهای کاری بازارها در سال جدید به نرخ ۹۲۵تومان به متقاضیان عرضه می‌شد که روز گذشته این نرخ به ۹۰۸تومان رسید. کاهش ۱۷تومانی این ارز رقمی در حدود ۸۳/ ۱درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت هر پوند انگلیس نیز در این فاصله با ۹/ ۱درصد کاهش از حد ۱۸۳۵تومان به نرخ ۱۸۰۰تومان رسید که ۳۵تومان کاهش ارزش در بازار را نشان می‌دهد. هر یکصد ین ژاپن نیز از نرخ ۹۳۰تومان به ۸۷۰تومان افت کرد که ۴۵/ ۶درصد کاهش را نشان می‌دهد. این افت ۶۰تومانی قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که برخی از پیش‌بینی‌ها ین را دارای پتانسیل رشد قیمت ارزیابی کرده بودند.

در مقابل ارزش هر یورو در بازار ارز داخلی تنها ۵۵/ ۰درصد رشد داشته و با ۸تومان افزایش به نرخ ۱۴۳۸تومان رسیده است.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا نیز در این مدت از میزان ۵۷۸۷/ ۱ به ۵۹۶۸/ ۱ رسید که در این مدت ۰۱۸۱/ ۰ واحد رشد یافته است. نرخ برابری پوند در مقابل دلار نیز از ۹۸۵۶/ ۱ به ۹۹۳۶/ ۱ رسید که ۴/ ۰درصد رشد را تجربه کرده است. نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن از حد ۶۷/ ۹۹ به ۱۱/ ۱۰۳ رسیده است. در این مدت قیمت عرضه فوری طلا در بازارهای جهانی از حد ۹۴۰دلار به ۹۲۰دلار کاهش یافته است.

روند کاهش ارزش دلار که یک دوره تقریبا ۳ ساله را می‌گذراند از آغاز با هدف از دست دادن حداقل ۴۰درصد ارزش خود برای مقابله با کسری تراز تجاری آمریکا در مقابل صادرات چین به این کشور آغاز شد.

پس از بروز نشانه‌هایی از تغییر سیاست‌های اقتصادی در آمریکا در شتاب دادن به نرخ رشد اقتصادی و افت نرخ بهره که طی سال‌ها تا حد ۲۵/ ۵درصد بالا رفته بود و گیرندگان وام‌های اعتباری مسکن را از بازپرداخت وام‌های مستهلک شده درمانده کرده بود، ارزش دلار آمریکا رو به کاهش نهاد. کاهش ارزش دلار موجب رشد بهای کالاها از جمله نفت و طلا شد و از سویی ارزش سهام بنگاه‌های مالی و بانک‌ها را در بورس‌‌های بین‌المللی پایین آورد، آنچنانکه بانک‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی زیان‌های فراوانی دیدند.

تزریق نقدینگی نیز مشکلات موجود را حل نکرد. صندوق بین‌المللی پول زیان ناشی از این بحران را که به بحران وام‌های اعتباری مسکن در آمریکا (Subprime) موسوم است را در حدود یک تریلیون دلار اعلام کرد که گفته می‌شود این بحران تا ۲ سال دیگر در آمریکا حل نخواهد شد. اگرچه انتخابات احتمالی باراک اوباما به ریاست‌جمهوری ایالات متحده ممکن است قدری از شدت این بحران بکاهد. در حالی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) همواره نگران کاهش نرخ رشد اقتصادی است، بانک مرکزی اروپا با دیدگاهی متفاوت به دلیل بالا بودن نرخ تورم نه تنها خیال کاستن از نرخ بهره را ندارد که خبرهای جدید نشان از افزایش بیشتر این نرخ نیز دارد. مقامات و کارشناسان بانک مرکزی اروپا (ECB) اگرچه تاکنون تمایلی به پیروی از سیاست کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از خود نشان می‌دادند، اکنون به دلیل افزایش قیمت نفت و غذا در جهان که منجر به تورم ۶/ ۳درصدی ماه مارس که در ۱۶ سال اخیر بی‌سابقه بوده تصمیم به افزایش نرخ بهره نیز گرفته‌اند.