دستور احمدی‌نژاد برای 6 قفله‌کردن خزانه بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی گفت: به منظور جلوگیری جدی از برداشت بانک‌ها از خزانه بانک مرکزی سیاست سه قفله کردن خزانه تبدیل به شش قفله می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس طهماسب مظاهری در حاشیه مراسم تودیع وزیر امور اقتصادی و دارایی و معارفه سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه بسته سیاستی بانک مرکزی مورد تایید هیات دولت قرار گرفته و رییس جمهوری دستور به حمایت همه اعضای دولت از این بسته داده است، اظهار داشت: تنها دو موضوع تعیین نرخ سود بانکی برای عقود مبادله‌ای و تعیین نرخ تورم هدف سال ۸۷، براساس مفاد بسته سیاستی منوط به تصمیم هیات دولت شده است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون جلسات شورای پول و اعتبار تشکیل نمی‌شود، افزود: کمیسیون اقتصادی هیات دولت در تعیین دو نرخ مذکور به عنوان جایگزین این شورا عمل می‌کند و دولت با هر نرخی که به عنوان هدف تورم باید دستاوردها و هزینه‌های خود را در آن راستا تدبیر کرده و پیش رود.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در صورتی‌که دولت تصمیم به کاهش نرخ تورم بگیرد باید در هزینه‌های جاری خود تجدید نظر کند.

به گفته مظاهری در روزهای پایانی سال گذشته به‌رغم اجرای سیاست سه‌قفله کردن خزانه بانک مرکزی از ماه‌ها قبل، به منظور جلوگیری از نارضایتی مردم در این روزها بانک مرکزی در مقابل بانک‌ها کمی با اغماض رفتار کرد. ولی در جلسه‌ای رییس‌جمهوری دستور به شش قفله کردن خزانه داد تا از این پس بانک‌ها هیچ امکانی برای برداشت از بانک مرکزی را نداشته باشند.

وی اعطای تسهیلات مسکن را یکی از دلایل کوچک افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته دانست و گفت: متوقف کردن ۱۵هزار میلیارد تومان از منابع بانکی و اختصاص آنها به ساخت مسکن می‌تواند مرهمی بر شتاب قیمت‌ها در این بخش باشد.

مظاهری در عین حال با اشاره به سیاست‌های مالی دولت و نظارت بیشتر بر فعالیت‌های بانک‌ها در مورد اعتباراتی که به بخش‌های دیگر می‌دهند، تصریح کرد: گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که برخی از تسهیلاتی که بانک‌ها به منظور اختصاص به یکی دیگر از بخش‌های اقتصادی اعطا کرده بودند به بخش مسکن تزریق شده و باید از این پس با افزایش نظارت بانک‌ها بر روند اعطای تسهیلات جلوی چنین اتفاقی گرفته شود.

وی همچنین تاکید کرد: باید به منظور کاهش قیمت مسکن، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌هایی غیر از مسکن را نیز به عنوان یکی دیگر از سیاست‌ها در نظر داشت.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد در دولت و خارج از دولت شتاب‌زده و با مطالعه کمی که از بسته سیاستی داشتند حتی برخی از سوالات را طی نامه مطرح کردند. این در حالی بود که دولت پیش از این در جریان تنظیم بسته قرار گرفته بود.

مظاهری در پایان از آغاز به کار یک بانک اروپایی در تهران در تاریخ ۲۸ خرداد ماه سال‌جاری خبر داد. وی از اعلام نام این بانک خودداری کرد.

تسهیلات طرح‌های زودبازده از بخش مسکن سر در می‌آورد

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: یکی از پارامترهای موثر ولی محدود در افزایش قیمت مسکن، تسهیلاتی بود که بانک‌ها برای خرید مسکن ارائه می‌دادند. از همین رو تصمیم گرفته شد برای برقراری آرامش در بازار مسکن پرداخت این تسهیلات را محدود کنیم و تمرکز بیشتری در ارائه تسهیلات ساخت مسکن داشته باشیم.

او یادآور شد: برای کنترل قیمت مسکن کارهای دیگری را نیز باید انجام داد؛ از جمله اینکه سیاست مالی دولت در جهت مهار رشد نقدینگی قرار گیرد تا نسبت به محل هزینه‌ تسهیلاتی که به اسم سایر بخش‌ها ارائه می‌شود ولی از بازار مسکن سر در می‌آورند، نظارت بیشتری صورت گیرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از حوزه‌ها که تسهیلات آن در نهایت در بخش مسکن هزینه می‌شود، تسهیلات طرح‌های زودبازده است، توضیح داد: همین مساله لزوم نظارت دقیق و جدی بر این طرح‌ها را پس از دریافت تسهیلات بیش از پیش مشخص می‌کند.

وی افزود: به‌جز اعتبارات پرداخت شده از سوی سیستم بانکی، کل نقدینگی موجود در کشور در حال حاضر ۱۵۴‌هزارمیلیارد تومان است که این نقدینگی در صورت هدایت به هر حوزه‌ای می‌تواند عامل راه‌گشایی برای رونق در آن باشد. بنابراین در بسته سیاستی بانک مرکزی سعی شده است زمینه توزیع مناسب این نقدینگی و تسهیلات بانکی در حوزه‌های مختلف فراهم شود.

مظاهری با اشاره به بررسی بسته‌ سیاستی بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی دولت گفت: دولت باید در مورد نرخ سود عقود مبادله‌ای و نرخ تورم هدف‌گذاری شده برای سال جاری به جمع‌بندی نهایی برسد و در نهایت با تایید رییس‌جمهوری به بسته‌ سیاستی بانک مرکزی افزوده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، در مورد بانک قرض‌الحسنه گفت: در ابتدای طرح تشکیل بانک قرض‌الحسنه این ایده مطرح شده بود که جذب سپرده‌های قرض‌الحسنه در تمامی بانک‌ها متوقف و به بانک قرض‌الحسنه تجمیع شود ولی تاکنون در این مورد به جمع‌بندی نرسیدیم و سایر بانک‌های کشور هم می‌توانند از این نوع سپرده‌ها استفاده کنند ولی تمرکز‌ها در حال حاضر بر ساماندهی روش‌های جذب سپرده‌ها، اعطای جوایز و تبلیغات این نوع سپرده‌ها است.