گروه بازار پول - بزرگترین بانک اسلامی جهان به نام «بانک اسلامی نور» با سرمایه یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش بانک مرکزی، بخش خصوصی کشورهای امارات، اندونزی، مصر و انگلیس طی ۵ سال آینده و با سرمایه اولیه یک‌میلیارد دلار، بزرگ‌ترین بانک اسلامی جهان را راه‌اندازی خواهد کرد. القمزی مدیریت اجرایی این بانک که «بانک اسلامی نور» نام دارد، عنوان نموده است، این بانک که با مشارکت دولت دبی، حاکمان امارات و بخش خصوصی تاسیس می‌شود. این بانک در نظر دارد با سرمایه‌گذاری ۵۰۰‌میلیون تا یک‌میلیارد دلاری شروع به کار بر روی طرح‌های مشارکتی در قاره‌های اروپا، آسیا و شمال آفریقا نماید. القمزی گفت: قصد داریم طی ۵ سال آینده بزرگ‌ترین بانک اسلامی باشیم. وی هم چنین عنوان افزود: این بانک اسلامی را بر خود خواهد داشت، با حمایت و پشتیبانی مالی و محوریت برخی از کشورهای اسلامی نظیر ترکیه، مصر، پاکستان و اندونزی پایه‌ریزی خواهد شد. وی می‌گوید: بزرگ‌ترین وام دهنده اصلی این طرح در حال حاضر بانک سعودی الرجحی است که تا پایان سپتامبر گذشته دارایی به ارزش ۳۳‌میلیارد دلار داشته است. این بانک در نظر دارد، علاوه بر کشورهای اسلامی به اروپا و بانک‌های آسیایی نیز نظر دارد و سهام شرکت‌های اروپایی و آسیایی را خریداری خواهد کرد. دولت دبی در سال گذشته بانک اسلامی نور را با سرمایه‌ای معادل ۴‌میلیارد درهم امارات (برابر با ۱/۱‌میلیارد دلار) ثبت کرد.

این بانک می‌تواند تا سال ۲۰۱۵ دو موسسه از ۱۰ موسسه بزرگ خدمات مالی جهانی را ایجاد نمایند. القمزی در گفت‌‌وگویی با رویترز خاطرنشان ساخت: این بانک در تاریخ دوم ژوئن ۲۰۰۸ (۱۳ خرداد ۸۷) مراحل مقدماتی و اجرایی خود را با تاسیس ۱۰ شعبه شروع خواهد کرد. وی افزود: یکی از اهداف ما جهانی شدن است، ما باید در فکر ادغام، سرمایه‌گذاری با مالکیت در مناطق دور دست باشیم. این بانک، اولین طرح ادغام و مالکیت خود را در سال آینده عملی خواهد کرد.

مدیر ارشد اجرایی «بانک اسلامی نور» می‌گوید: ما به دنبال فرصت‌هایی جهت رسیدن هر چه سریعتر به آرمان‌هایمان هستیم و شروع سرمایه‌گذاری‌ها به میزان سرمایه بستگی دارد وتا سه سال آینده بانک نور سهامش را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید به عموم عرضه خواهد کرد.

دین مبین اسلام شراکت در تولید محصولاتی هم چون مشروبات الکلی، ادوات قمار و فرآورده‌های تولید شده با گوشت خوک را منع کرده است.

بانک‌های اسلامی به سپرده‌گذاران و سهامداران خود سهمی از سود عملیات اجرایی سودآور را پرداخت می‌نمایند. براساس آمارهای بانک توسعه اسلامی، تقاضا برای چنین خدماتی در بین جمعیت ۲/۱‌میلیارد نفری مسلمانان رو به افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۰۶ دارایی‌های اداره شده توسط موسسات اسلامی افزون از ۸۰۰‌میلیارد دلار گزارش شده است. رشد بانکداری اسلامی در امارات متحده عربی و سایر همسایگان نسبت به سال ۲۰۰۲ پنج برابر شده است و این بانک بیشتر به مبادله با کویت و عربستان سعودی تمایل دارد.

القمزی هم چنین عنوان می‌دارد: دیگر بانک‌های منطقه خلیج فارس در حال حاضر به بیرون از منطقه جغرافیای خود توجه دارند.

این امر سخت‌تر شدن رقابت‌ها را در پی خواهد داشت. دولت امارات نیز به تازگی دو بانک DU, ENBD را ادغام نموده است که این امر با هدف کمک به بانک نوپای «نور» در مقابل رقبای اروپایی و آسیای جنوب شرقی بوده است.

اکنون بانک الرجحی بزرگ‌ترین بانک اسلامی و دارای بیشترین ارزش بازار است. این بانک در حوزه آسیا با کشورهایی چون مالزی و «مرکز مالی کویت» که دومین بانک بزرگ اسلامی منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود، مشارکت و همکاری می‌کند. دیگر بانک‌‌های اسلامی منطقه خلیج فارس نیز اکنون به بیش از ۱۲‌میلیون مسلمان ساکن اروپای غربی خدمات مالی ارائه می‌کنند.

بانک اسلامی قطر و موسسه سرمایه‌گذاری دار کویت که در صنایع ورزشی فعالیت دارد و اقدام به خرید یک شرکت تولید کننده اتومبیل‌های ورزشی در انگلیس نموده است، خواهان ادامه فعالیت در انگلستان بوده و مشوق سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی در لندن به شمار می‌رود.

دوبی یک آرزوی بلند پروازانه دیگر هم در سر می‌پرواند و خواهان تبدیل این کشور به یک مرکز پولی و مالی جهان است. عمر بن سلیمان که هدایت طرح‌های خدمات مالی این منطقه خود گردان را در جوار بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ناحیه صادر کننده نفت دنیا بر عهده دارد، می‌گوید: دوبی بخش از سهام دویچ بانک آلمان و بانک HSBC را خریداری کرده است و در نظر دارد تا سال ۲۰۱۵ دو شرکت از ۱۰ موسسه بزرگ مالی جهانی را در تملک خود داشته باشد.