الزام بانک‌ها برای ارائه وام خودرو

فاطمه بهادری - مدیرعامل بانک خصوصی سامان خبر داد: بانک مرکزی به بانک‌های دولتی دستور داده است که وام خودرو ارائه دهند تا از این طریق تولیدات شرکت‌های خودروسازی دارای مشکل تا حدودی حل شود.

این خبر را غلامحسن اصغر زاده زعفرانی در حالی اعلام کرد که با کاهش نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای و هزینه تمام شده پول، بانک‌ها ترجیح می‌دهند که تسهیلات مشارکتی ارائه دهند و این باعث شده بانک‌ها از ارائه وام خودرو سر باز زنند. مشکلات حال حاضر شرکت‌های خودروسازی باعث شده است تا بانک مرکزی بانک‌های دولتی را مجبور به ارائه وام خودرو کند.

مدیرعامل بانک سامان به مناسبت روز خبرنگار در یک نشست خبری با بیان اینکه یکی از معترضین به حذف وام خرید مسکن هستیم، گفت: ارائه وام خرید مسکن ۴۳۲ صنعت مرتبط با این حوزه را فعال می‌کند و باعث رشد اقتصادی می‌شود.

وی در دهمین سال فعالیت بانک سامان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این بانک تصریح کرد: مانده کل سپرده‌ها تا تاریخ ۸ مردادماه سال‌جاری ۳۷‌هزار و ۳۱۷میلیارد ریال و خالص تسهیلات و مطالبات ۲۶هزار و ۹۴۰میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل بانک سامان با بیان اینکه این بانک تعداد یک هزار و ۴۷۰نفر پرسنل دارد که از این تعداد ۳۱۰ نفر ستادی هستند، گفت: بانک سامان پس از بانک‌های ملی و صادرات سومین بانک فعال در زمینه خریدوفروش ارز بوده که کارمزد حاصل از آن ۲۳۵میلیارد ریال در پایان سال گذشته بوده است.

وی گفت: براساس مصوبه هیات‌مدیره ، سرمایه بانک ظرف پنج سال به پنج هزار میلیارد ریال می‌رسد و دو سال از آن طی شده است.بانک سامان همانند سایر بانک‌ها در سه سرفصل بانکداری داخلی، بین‌المللی و الکترونیکی خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهد. وی با اشاره به رکود اقتصادی و بحران مالی و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور و صنعت بانکداری،‌ افزود: بانک‌ها واسطه وجوه هستند که با دریافت وجوه از سپرده‌گذاران و طی مراحلی آن را به متقاضیان دریافت تسهیلات ارائه می‌کنند که اگر دریافت‌کنندگان وجوه نتوانند به تعهدات خود در زمان سررسید عمل کنند؛ در این شرایط بانک‌ها رسالت سختی را پیش رو خواهند داشت.

زعفرانی با اشاره به اینکه اولین مشکل بانک‌ها مواجهه با این گونه مشکلات است،‌ افزود: بانک سامان در این شرایط برای رفع مشکلات متقاضیان دریافت تسهیلات برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل بانک سامان با بیان آنکه‌ بانک‌ها این روزها بر مبنای کارمزد ارتزاق می‌کنند،‌ تصریح کرد:‌ پرداخت نرخ سود ۱۶ تا ۱۷‌درصدی بر اساس دستور بانک مرکزی و پنج و شش درصد هزینه بانک‌ها می‌شود. بنابراین، پول برای بانک گران تمام می‌شود به نحوی که سود بانک‌ها بسیار پایین و در حد نیم‌ درصد است، اما بانک‌ها به این نرخ متکی نیستند و از طریق دریافت کارمزد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: عمده کارمزدها در بخش بین‌المللی و حوالجات نهفته است و این موضوع برای افزایش سود سهامداران در برنامه‌های بانک قرار دارد. وی گفت:‌ در بخش بانکداری بین‌المللی خرید‌وفروش ارز غیر‌بازرگانی بر مبنای قانون و همچنین خرید‌وفروش ارز در بازار فرعی با اجازه بانک مرکزی با قیمتی بالاتر انجام می‌شود؛ به نحوی که در تهران به قیمت جزیره کیش به مشتری ارز فروخته می‌شود. وی همچنین از نصب و راه‌اندازی بیش از ۳۰۰ دستگاه خودپرداز در تهران و شهرستان‌ها خبر داد و گفت:‌ بانک برای ارائه تسهیلات ساخت و تجهیز مسکن به لحاظ تجاری و مسکونی آمادگی دارد.

ارائه سه محصول بانکداری الکترونیکی

در ادامه این نشست، ولی‌اله ضرابیه قائم‌مقام بانک سامان نیز با اعلام این خبرکه تا پایان مهرماه سه محصول در زمینه اینترنت بانک، کارت و دستگاه‌های خودپرداز از سوی بانک سامان ارائه می‌شود، افزود: برای اولین بار در کشور بانک سامان به زودی اوراق رهنی مسکن صادر خواهد کرد.

وی افزود: سرمایه بانک به بیش از یک هزار و۸۰۰میلیارد ریال افزایش یافته که تمام مبلغ واریز شده و امسال نیز در مجمع به دو هزار میلیارد ریال می‌رسد.وی نسبت کفایت سرمایه بانک را بیش از ۱۰‌درصد اعلام کرد که حداقل این نرخ بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی (بال یک) هشت درصد است.

قائم‌مقام بانک سامان، تعداد مشتریان بانک را ۷۰۰‌هزار اعلام کرد و گفت: ۴۰ دستگاه نظرسنجی در شعب برای دریافت بر خط (آنلاین) نظرات نصب شده است.وی با تاکیدبر اینکه نصب ۶۵‌هزار دستگاه پایانه فروش که تعداد ۵۰‌هزار دستگاه از آنها مربوط به بانک سامان، دو میلیون کارت در گردش و ۲۱۰‌دستگاه خودپرداز داخل شعب و ۹۰ دستگاه خودپرداز خارج از شعب، از خدمات بانکداری الکترونیک این بانک است، تصریح کرد: ۱۳۵‌هزار نفر از مشتریان بانک، مشتری اینترنت بانک هستند که ۵۰‌هزار نفر از مشتریان هر روز از این خدمات استفاده می‌کنند.

ضرابیه با تاکیدبر اینکه از سال آینده سرعت افتتاح شعب را کم می‌کنیم، اظهار کرد: سعی داریم تا آموزش‌های مرتبط با بانکداری الکترونیک را افزایش دهیم.وی تعداد شعب بانک را حدود یکصد شعبه عنوان کرد که تا پایان سال، ۲۰ شعبه دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد.به گفته وی، بانک سامان کمتر از ۵درصد تراکنش ناموفق داشته که در حال تعامل با مخابرات برای تقویت بسترهای مخابراتی است.وی ادامه داد: بانک سامان در حال مذاکره با بیمه سامان برای پوشش بیمه‌ای تراکنش‌های اینترنتی بانکی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مطالبات معوق بانک افزود: نرخ مطالبات معوق بانک از ۱۷‌درصددر سال ۸۶ به بالای ۲۵‌درصد در سال ۸۷ رسید که با تمهیداتی که بانک اندیشید به کمتر از ۲۳ درصد در پایان سال ۸۷ کاهش یافت. مدیرعامل بانک سامان نیز علت این افزایش را مشکلات واحد‌های صنعتی ناشی از بحران مالی در دنیا اعلام کرد.

ضرابیه ۴۰‌درصد از مطالبات را سررسید گذشته، ۳۰‌درصد را معوق و حدود ۳۰‌درصد را مشکوک‌الوصول اعلام کرد.

وی ادامه داد: یک هزار و ۷۰۰ تسهیلات خرد زیر ۱۰‌میلیون تومان از جمله مطالبات معوق را تشکیل می‌دهند. اما تسهیلات کلان بانک به دلیل وثایق خوبی که دارد ذخیره ندارد.