برنامه بانک توسعه تعاون برای ورود به بورس در حال تدوین است

فاطمه بهادری

برنامه‌ای در بانک توسعه تعاون در حال تدوین است تا به زودی شاهد حضور‌این بانک در بورس باشیم. ماشاء ا... عظیمی، مدیر عامل بانک توسعه تعاون در اولین نشست مطبوعاتی‌این بانک پس از تاسیس،با بیان‌این مطلب تصریح کرد:با ابلاغ سیاست‌های کلی بند «ج» اصل ۴۴، مقرر شد تا بانک توسعه تعاون با سرمایه ۵۰۰میلیارد تومان از محل حساب ذخیره ارزی تشکیل شود.

وی با تاکید بر‌اینکه برای تشکیل بانک توسعه تعاون مقرر شد تا امکانات صندوق به‌این بانک منتقل شود، افزود: این بانک در حال حاضر دارای ۳۶۱ شعبه و باجه است که در اغلب نقاط کشور که دارای فرماندار است، ‌ایجاد شده‌اند.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون اظهار داشت: میزان تسهیلات در بخش‌های بلند مدت و میان‌مدت از رقم ۳۰درصد به ۶۰درصد در حال حاضر رسیده و حدود ۶۰هزار شغل جدید‌ایجاد شده است.

عظیمی گفت: به طور متوسط در چهار سال گذشته، هر ۵/۸روز یک شعبه در مناطق کمتر توسعه یافته‌ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با بازرسی‌های انجام شده مشخص شد که حتی نیم درصد از تسهیلات انجام شده دارای انحراف نبوده است.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر‌اینکه ‌این صندوق و به تبع بانک دارای پایین ترین سود است، گفت: در عقود مشارکتی و مبادله‌ای، نرخ سود ۱۲درصد است که با احتساب نرخ سود ۱۱درصدی بخش کشاورزی، متوسط نرخ سود ۷/۱۱ است.

به گفته وی نسبت کفایت سرمایه بانک ۸درصد است که در‌ آینده نیز بهتر خواهد شد. مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: نسبت کفایت سرمایه در دوران فعالیت صندوق بر اساس مقررات بانک مرکزی رعایت شده و ما در این زمینه مانده تسهیلاتی را که ۹۵۰میلیارد تومان بوده است، در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه تشکیل بانک توسعه تعاون آرزوی دیرینه تعاون‌کاران کشور بوده است، اظهار کرد: قطعا نقش چشمگیری در توزیع ثروت عمومی و عدالت اجتماعی دارد.

وی گفت: ۲۲۰۰ کارمند بانک که ۸۳درصد آن‌ها در شعب هستند، با میانگین سنی حدود ۳۰ سال و ۵۷درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، امکان آموزش‌پذیری و انعطاف مجموعه را فراهم می‌کنند. فعالیت‌های ما آغاز شده و شعب صندوق در قالب بانک کار خود را ادامه می‌دهند.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: در ۱۴ سال قبل از دولت نهم، مجموعا ۴۹۵میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه تعاون پرداخت شده بود که در چهارسال اخیر این رقم با افزایش ۲.۸ برابری به ۱۳۱۴میلیارد تومان رسید.

عظیمی افزود: مطابق اساس‌نامه، بانک توسعه تعاون باید ۷۰درصد تسهیلات خود را به بخش تعاون اختصاص بدهد که این امر باعث شفافیت در مصارف تسهیلات می‌شود. با توجه به اعتماد تعاون‌کاران، سپرده‌های آن‌ها در این بانک از ۱۹۰میلیارد تومان در چهار سال گذشته به ۷۹۰میلیارد تومان رسیده است.

وی درباره مطالبات معوق صندوق توسعه تعاون که به بانک منتقل شده است، اظهار کرد: این مطالبات در سال ۸۶ به میزان ۳۲ درصد بود که ما با سیاست تعامل و گفت‌وگو این رقم را به ۵/۱۲درصد رسانده‌ایم. وی ادامه داد: بیش از ۵۹‌درصد مطالبات معوق را ذخیره گرفتیم.

وی گفت: بانک ملی با همه گستردگی پس از ۸۰ سال دارای ۲۲۰۰‌میلیارد تومان سرمایه است، اما بانک توسعه تعاون، بزرگ‌ترین سرمایه‌ اولیه (۵۰۰میلیارد تومان) را دارد که نشان از نگاه ویژه دولت به بخش تعاون دارد. تاکنون ۳۵درصد از سرمایه این بانک تودیع شده و مابقی طی یک ماه آینده پرداخت می‌شود و معتقدیم برای تحقق اهداف برنامه، سرمایه این بانک تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به حدود ۱۰هزار میلیارد تومان برسد.

وی تصریح کرد: بانک موظف است سود حاصله را در پایان هر سال به سرمایه بانک اضافه کند. ۱۲۰میلیارد تومان هم سرمایه صندوق بوده که در ماه‌های آتی به صندوق ضمانت توسعه تعاون منتقل خواهد شد.

عظیمی تاکید کرد: شاخص‌های کمی فعالیت‌های دولت نهم در حوزه تعاون را می‌توان در فعالیت‌های بانک توسعه تعاون مشاهده کرد.