مدیر عامل بیمه پاسارگاد با کم اهمیت دانستن، قرار گرفتن ایران در لیست کشورهای پرمخاطره توسط کمیته لویدز لندن، گفت: براساس قانون کالاهای وارداتی باید بیمه‌نامه داخلی خریداری کنند و شرکت‌های داخلی از نرخ‌های خارجی تبعیت نمی‌کنند.

معصوم ضمیری در گفت‌وگو با فارس، در مورد دلایل قرار دادن ایران در لیست کشورهای پرمخاطره توسط کمیته لویدز لندن، عنوان کرد: این کمیته بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌دهد چنین تصمیماتی می‌گیرد.

مدیر عامل بیمه پاسارگاد افزود: به این دلیل که این تصمیم به تازگی گرفته شده است هنوز به اطلاع بازار بیمه ایران نرسیده و هنوز صنعت بیمه از دلایل این تصمیم اطلاعی ندارد.

وی تصریح کرد: تصمیم این کمیته، بخش کوچکی از بازار بیمه ایران را در برمی‌گیرد، که مربوط به کالایی است که وارد ایران شده و نرخ را بالا می‌برند.

ضمیری بیان کرد: کالای وارداتی از طریق گشایش اعتبارات اسنادی (LC) وارد می‌شود که برای پوشش این اعتبارات باید بیمه‌نامه باربری از داخل خریداری شود.

وی افزود: بیمه‌های داخلی از نرخ‌های خارجی تبعیت نمی‌کنند و در این رابطه، تنها مساله مربوط به وسیله حمل کالا است که نرخ آن افزایش می‌یابد.

مدیر عامل بیمه پاسارگاد با اشاره به بروز چنین مسائلی در دوران جنگ تحمیلی، تصریح کرد: در دوران جنگ‌تحمیلی به دلیل افزایش ریسک بیمه‌های باربری کالاهای وارداتی، بیمه ایران به وسیله ضمانت بانک ملی ایران اقدام به ارائه بیمه‌نامه‌های ارزان‌تر در لندن کرده بود.

ضمیری خاطرنشان کرد: اگر ضرورت احساس شود، صنعت بیمه با ارائه طرح‌های مختلف این مساله را برطرف خواهد کرد.

بازار بیمه دریایی لویدز لندن که نقش بسیار مهمی در صنعت بیمه دریایی در سطح جهانی دارد معمولا کشورها و مناطقی را در فهرست خطر بالا معرفی می‌کند که کشتی‌های تجاری در رفت‌و‌آمد به این مناطق ممکن است با خطرات ناشی از جنگ، اعتصاب و تروریسم روبه‌رو شوند.

لویدز ۸۰ درصد از بازار بیمه دریایی را در سطح جهان در اختیار دارد. کانادا و آمریکا بزرگ‌ترین منبع تجارت با لویدز هستند که هر دو از پیشگامان طرح تشدید تحریم ایران می‌باشند.

یک منبع بازار بیمه لندن هم گفته است اگرچه انتظار می‌رود که تصمیم انجمن بازار لویدز باعث افزایش حق بیمه محموله‌های عازم ایران شود، اما بیمه‌گران در این مورد جمع‌بندی نمی‌کنند، بلکه به صورت «مورد به مورد» تصمیم می‌گیرند.