دنیای اقتصاد- یک روز پس از آنکه توافق اروپایی برای نجات یورو باعث هیجان افزایشی برای یورو و کاهش اقبال برای طلا شد، دیروز بار دیگر طلا در مسیر صعودی قرار گرفته و بیش از 20 دلار بالا رفت.

همزمان، یورو به دنبال کاهش در بازار جهانی، ۱۹ تومان در بازار تهران ارزان شد و نرخ دلار نیز ۶ تومان افزایش یافت.برخی تحلیل‌ها اشاره به آن دارد که بازارها نسبت به خوشبینی ابتدای هفته‌ دچار تردید شده‌اند.

اقبال دوباره طلا برای اوج
مسعود رضا طاهری
بهای طلا در بازارهای جهانی دوباره از مرز ۱۲۱۰ دلار عبور کرد. روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۲۵ دلاری دوباره به مرز ۱۲۱۳ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران رسید تا هیجان زودگذر برآمده از طرح نجات یورو را به سرعت فروبنشاند.
افزایش قیمت دوباره طلا در بازارهای جهانی موجب افزایش 1000 تومانی سکه بهار آزادی، ربع سکه و هر مثقال طلای 17 عیار شد که به ترتیب 288 هزار تومان، 74 هزار تومان و 127 هزار تومان فروخته شدند. سکه طرح قدیم بدون تغییر 293 هزار تومان و نیم سکه با کاهش 1000 تومان به نرخ 144 هزار تومان فروخته شد.
در بازار ارز یورو بار دیگر با کاهش شدید نرخ مواجه شد و با ۱۹ تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل تا ۱۳۱۶ تومان افت کرد. در مقابل دلار آمریکا ۶ تومان گرانتر شد و نرخ ۱۰۳۰ تومان را بار دیگر تجربه کرد.هنوز ۴۸ ساعت از پایان اجلاس وزرای ۱۶ کشور اروپایی حوزه یورو در بروکسل برای اختصاص ۷۵۰ میلیارد یورو (۹۶۲ میلیارد دلار) برای جبران کسری بودجه ۳ کشور یونان، اسپانیا و پرتغال نگذشته بود که نشانه‌های خوشبینی به نتایج این اجلاس به سرعت رنگ باخت و تحلیل گران به سرعت کفایت این نشست در درمان بیماری مسری کسری بودجه به سایر منطقه یورو را زیر سوال بردند. برخی این اجلاس را به تزریق مورفین به بیمار برای کاهش موقت درد تشبیه کرده‌اند.تردید‌های بیشتر به طرح نجات یورو شانس افزایش قیمت طلا در ساعات و روزهای آینده را افزایش خواهد داد.
رشد 420 برابری واردات طلا در سال 88
واردات طلا در سال گذشته رشد ۴۲۰برابری داشته و واردات نقره از کاهش ۹۰ درصدی برخوردار بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، در سال 88، 640 کیلوگرم نقره به ارزش 32/0 میلیون دلار وارد کشور شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی 90 درصد کاهش داشته است.
همچنین در این مدت ۲۲ هزار و ۲۴۳ کیلوگرم طلا به ارزش ۷۹۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۳۹۲۰۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۴۲۲۲۸ درصد رشد داشته است. بنابراین گزارش عمده مبدا واردات طلا از کشورهای امارات متحده عربی ۶۸درصد، ترکیه ۲۷ درصد و فدراسیون روسیه ۴ درصد بوده است. همچنین عمده مبدا واردات نقره از جمهوری کره ۱۷ درصد، ایتالیا ۴۲ درصد و چین ۲۰ درصد بوده است.