متوسط شاخص قیمت‌ها کاهش یافته و رکودی که در بازارهای تقاضا وجود دارد یکی از عوامل کاهش تورم است. کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در گفت‌وگو با ایلنا گفت: متوسط شاخص قیمت‌ها کاهش یافته و این امر درست است، اما اینکه کاهش تورم به برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های مرتبط بازمی‌گردد جای بحث دارد. به نظر می‌رسد عوامل دیگری نیز باشند که در کاهش تورم نقش داشته‌اند. رکود حاکم بر بازارهای تقاضا یکی از دلایل کاهش نرخ تورم است.

او با اشاره به اینکه در فرآیند تولید و صادرات کالا کاهش قیمت وجود نداشته است، افزود: ما نگران افزایش قیمت‌ها هستیم. این نگرانی دو دلیل دارد. نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که منجر به افزایش قیمت‌ها در روند تولید و صادرات خواهد شد و دوم تحمیل هزینه‌های مربوط به تهیه و تدارک مواد اولیه کارخانه‌ها و تولید صادراتی. این هزینه‌ها که ناشی از محدودیت‌های بیرونی است از حد معمول فراتر رفته است. برای نمونه، زمانی نیاز به تایید LCهای ما در جایی نبود، اما در حال حاضر باید LCهای ما تایید شوند که این امر هزینه‌ای را بر صادرکنندگان تحمیل می‌کند و در نتیجه هزینه تجارت کالا افزایش می‌یابد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: خوشبختانه اینگونه هزینه‌ها به دلیل کاهش قیمت‌ها در فراتر از مرزها چندان ملموس نیستند، اما هزینه‌های داخلی ناشی از تورم، از میزان قیمت صادراتی صادرکنندگان بالاتر است. بنابراین نیاز است صادرکنندگان در این بخش مورد حمایت قرار گیرند.