رییس بیمه‌های مهندسی بیمه پارسیان بابیان اینکه بیمه‌های مهندسی از اقبال چندانی برخوردار نیستند، گفت: ارائه خدمات مناسب و به موقع به بیمه‌گذاران رشته‌های مهندسی می‌تواند بهترین تبلیغ برای بیمه‌گران باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه «لطف‌الله پناهی» افزود: هدف از ایجاد رشته‌ای به نام بیمه‌های مهندسی پوشش دادن خسارت‌های احتمالی به مهندسان است.

وی اظهار داشت: رشته‌های بیمه‌ای مختلف که شامل رشته‌های عمرانی، زیربنایی و حوادث طبیعی می‌باشد، شامل دو دسته است که یکی ساخت‌وساز و عمران و دومی‌ بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و زیربنایی است.

رییس بیمه‌های مهندسی بیمه پارسیان گفت: این بیمه‌نامه از سال ۱۸۵۴ میلادی، پس از اختراع دیگ بخار در انگلستان به وجود آمد و در آن زمان احساس نیاز برای مصون ماندن از خطرات استفاده از دیگ بخار و انفجار آن باعث ایجاد این رشته بیمه‌ای در جهان شد و به همین دلیل جزو رشته‌های جوان صنعت بیمه است.

وی اظهار کرد: این بیمه‌نامه از سال ۱۳۴۲ هجری شمسی در ایران به‌وجود آمد و تا سال ۱۳۶۷ به صورت انحصاری در اختیار بیمه ایران بود. به گفته پناهی، در دولت نهم برای این بیمه‌نامه مالیات سه درصد بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.

وی عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه را دلیل استقبال کم از این رشته بیمه‌ای برشمرد و تصریح کرد: نبود فرهنگ صحیح و آشنایی کارخانه‌داران و پیمانکاران در مراحل مختلف کاری چه در زمان ساخت‌وساز و چه بهره‌برداری از مواردی است که باعث می‌شود آنان به طور کامل از این بیمه‌نامه استفاده نکنند و باعث به‌وجود آمدن خسارت‌های زیادی شوند.

پناهی در ادامه گفت: علاوه بر آنکه باید در جامعه کارهای فرهنگی انجام شود باید برای دانشجویان مهندسی در دانشگاه‌ها با استفاده از استادان مجرب درسی به‌عنوان بیمه گذاشته شود تا این قشر از جامعه قبل از وارد شدن به بازار کار با لزوم استفاده از این بیمه‌نامه آشنا شوند.

وی تبلیغات و استفاده از بازاریابان مجرب توسط بیمه‌گران را از عوامل افزایش استفاده از این نوع بیمه‌نامه دانست و گفت: استفاده از بازاریابان مجرب و آموزش آنان چه در سطح داخل شرکت‌های بیمه‌ای و چه در سطح آموزش از طریق افرادی که در خارج از کشور در این زمینه فعالیت دارند را از عوامل افزایش استفاده از این بیمه نامه عنوان کرد.

پناهی افزود: ۳۰ درصد پرتفوی این بیمه‌نامه‌ها شامل بیمه شدن در زمان ساخت‌وساز است و ۷۰درصد آن مربوط به بیمه‌شدن در زمان طولانی تا پایان عمر پروژه است که به طور مثال برای یک کارخانه به طور میانگین حدود ۳۰ سال است.

وی گفت: متاسفانه بیمه مرکزی با اضافه کردن بیمه ظروف تحت فشار به بیمه آتش‌سوزی باعث ایجاد یک پوشش ناقص به بیمه‌گذاران می‌شود.

پناهی گفت: بیمه‌گرها برای افزایش استفاده بیمه‌گذاران از این بیمه‌نامه می‌توانند با پرداخت به موقع خسارت و کامل آن به بیمه‌گذاران باعث تشویق آنان به استفاده از این رشته بیمه‌ای شوند و این پرداخت به موقع خسارت بهترین تبلیغ برای شرکت‌های بیمه‌ای محسوب می‌شود.