عضو هیات ‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با بیان این که بانک‌های خارجی برای فعالیت در ایران باید از رعایت عقود اسلامی و قوانین بانکداری اسلامی معاف باشند، افزود: گام اول برای ترغیب بانک‌های خارجی برای فعالیت در کشور، جلب رضایت آن دسته از بانک‌های خارجی است که در ایران دفاتر نمایندگی دارند.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص فعالیت بانک‌های خارجی در ایران افزود: بانک‌های خارجی برای فعالیت در کشور باید از اجرای قوانین بانکداری ایران و رعایت عقود اسلامی معاف باشند، به عبارت دیگر این بانک‌ها نباید ملزم به رعایت قانون بانکداری اسلامی ایران باشند.
به گفته وی اگر بانک‌های خارجی برای فعالیت در ایران ملزم به رعایت قوانین وعقود بانکداری اسلامی باشند، غیر از یکسری بانک‌های اسلامی نظیر بانک‌های مالزی، بانک‌های کشورهای عربی و غیره در ایران فعالیت نخواهند کرد و بانک‌های بزرگ کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه، انگلیس، سوئیس و غیره در ایران فعالیت نخواهند کرد.
وی با تاکید بر این که بانک‌های بزرگ خارجی در ایران حتی بدون رعایت عقود اسلامی فعالیت نخواهند کرد، افزود: در اقتصادی که سرمایه‌داران آن سرمایه‌های خود را به خارج از کشور و به بیرون از مرزها هدایت می کنند، سایر کشورها در آن سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که مطالبات بانک‌های دولتی ایرانی بسیار بالا است، افزود: در سیستم بانک‌های خارجی مشتریان ارزش اعتباری دارند و روابط بین بانک و مشتری بسیار نزدیک است و این در حالی است که محیط و مشتریان ایرانی برای بانک‌های خارجی ناشناخته است.
وی اظهار داشت: اما با این وجود اگر این بانک‌های خارجی و بزرگ برای فعالیت وارد ایران شوند، نه تنها بازار زیرزمینی از بین می‌رود، بلکه نرخ‌های سود کاهش یافته و دانش بانکداری آنها به ایران سرازیر خواهد شد.
تقوی گفت: در حال حاضر برخی بانک‌های خارجی در ایران دارای دفاترهستند، بنابراین بهتراست برای گام اول با این دفاتر برای فعالیت در ایران وارد بحث شد.
وی به موضوع تحریم‌های آمریکا در قبال ایران و حتی تحریم‌های بانک‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: در این راستا باید این موضوع که آیا بانک‌های خارجی که در ایران فعالیت خواهند کرد از این قاعده مستثنی هستند یا خیر توجه شود.