قیمت طلا تا پایان 2007 به 750 دلار می‌رسد

مسعود رضا‌طاهری

قیمت طلا در بازارهای جهانی تا ۷ماه دیگر به ۷۵۰دلار خواهد رسید.

به گزارش سایت استرالیایی The West online معاون مدیرعامل دومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان پیش‌‌بینی کرد که قیمت هر اونس طلا تا ۷ماه دیگر و در آستانه کریسمس به ۷۵۰دلار برسد و در این راستا نزدیک به ۱۰۰دلار افزایش یابد. شرکت Newmont Mining Corp که در استرالیا واقع است نقش عمده‌ای در تامین و تولید طلا در بازارهای جهان دارد. مقامات این شرکت نیز پیش‌تر اقدام به پیش‌بینی قیمت طلا کرده بودند که پیش‌بینی‌های آنان به عنوان کارشناسان بازارهای طلا به حقیقت نزدیک بوده است.

همچنین Haw Mckay کارشناس اقتصادی Westpac Institational Bank قیمت طلا را برای ما‌ه‌های آینده ۱۰۰۰دلار پیش‌بینی کرده است. این گزارش می‌افزاید اگر چه ممکن است این رشد قیمت تحقق نباید اما کف قیمت طلا قطعا ۵۰۰دلار خواهد بود.

بازار داخلی

روز گذشته رشد ۴/۲دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب افزایش نسبی قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازار داخلی شد.

بنابراین گزارش روز گذشته در ساعت ۳۰/۱۳ به وقت تهران قیمت طلا در پی نوسان ۵دلاری خود به سطح ۶۶۳دلار رسید. افزایش قیمت نفت به دلیل تحرکات تروریستی در نیجریه قیمت طلا را به تلاطم واداشت و بازار داخلی کشور نیز متاثر از این افزایش شاهد رشد ۱۳۰۰تومانی قیمت سکه بهار آزادی و همچنین افزایش ۲هزار تومانی قیمت سکه طرح قدیم بود. نیم سکه و ربع‌سکه نیز در این بازار به ترتیب با یک‌هزار تومان و ۱۵۰۰تومان رشد قیمت مواجه شدند.

در بازار ارز رشد قیمت دلار در مقابل سایر ارزهای عمده که به نوبه خود اندکی از رشد قیمت طلا را خنثی کرده بود، موجب شد تا از قیمت یورو، پوند انگلیس و یکصد ین ژاپن به ترتیب ۴، ۴ و ۷تومان کاسته شود.