اکبر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در حاشیه بیست و نهمین همایش آمارگیران و کارشناسان بانک‌های مرکزی کشور در نوشهر با تاکید بر افزایش نرخ تورم در سال گذشته اظهار داشته بود: پس از جمع‌بندی‌ها و جلسات مکرر با دولت مقرر شد که نرخ سود بانکی فعلا تغییر نکند. وی گفته بود: با بررسی‌هایی که در شش ماه آینده توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد و نتیجه آن به دولت اعلام می‌شود، رییس‌‌جمهوری در مورد کاهش و یا افزایش نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در پی اعلام این مطلب از سوی خبرگزاری مهر به نقل از کمیجانی، روزنامه دنیای اقتصاد از اظهارات این مسوول ارشد بانک مرکزی نتیجه گرفت که نقل‌قول‌های منابع آگاه نیز صحت دارد.

این در حالی است که حتی خبرگزاری ایسنا به نقل از وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تاکنون نظر جدیدی درباره نرخ سود تسهیلات بانکی در شورای پول و اعتبار بررسی نشده است از کاهش نیافتن این نرخ در سال‌جاری خبر داد.

بانک مرکزی در پی درج خبر اظهارات کمیجانی که در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۳۰/۲/۸۶ با عنوان «کاهش نرخ سود بانکی منتفی شد» چاپ شد جوابیه‌ای را ارسال کرد.

در جوابیه‌ بانک مرکزی اعلام شده که مطلب درج شده در روزنامه دنیای اقتصاد برداشت شخصی خبرنگار آن نشریه بوده و مقرون به صحت نیست.

در ادامه این توضیحات آمده است.

دکتر کمیجانی که جهت شرکت در بیست و نهمین همایش آموزشی آمارگیران اقتصادی بانک مرکزی کشور در شهرستان نوشهر حضور داشته‌اند، در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت نرخ‌های سود بانکی در سال ۱۳۸۶، عنوان نمودند که براساس بررسی‌های کارشناسی بانک مرکزی گزارشی پیرامون نرخ‌های سود بانکی در سال ۱۳۸۶ تنظیم و طی آن پیشنهادهایی در خصوص نرخ‌های سود بانکی در سال ۱۳۸۶ به شورای محترم پول و اعتبار ارائه شد.

شورای پول و اعتبار پس از بررسی‌های لازم عدم کاهش نرخ‌های سود بانکی را تصمیم‌گیری کرد و این تصمیم مطابق قانون (ماده ۲ آیین‌نامه فصل سوم قانون عملیاتی بانکی بدون ربا) جهت تایید نهایی به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ارسال شد لیکن تاکنون تصمیم نهایی در ارتباط با موضوع مذکور اتخاذ نشده است.