بیمه‌های دولتی بیشتر از خصوصی‌ها نرخ‌شکنی می‌کنند

سقف سرمایه بیمه شخص ثالث باید ۳۶میلیون تومان باشد.

علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه توسعه، در گفت‌وگو با ایسنا، رشد فعالیت بیمه توسعه در هشت ماه ابتدای امسال نسبت به هشت ماه منتهی به آبان ماه ۸۴ را ۶۱۰‌درصد عنوان کرد و گفت: این شرکت از نظر تزریق درآمد، خصوصی محض است چراکه پرتفوی سایر شرکت‌ها به سمت آن سوق نیافته است، در حال حاضر نیاز این شرکت در رشد پرتفوی، انتقال از یک شرکت به این بیمه و یا نرخ شکنی و فعالیت‌های نادرست نیست. بیمه کیفیت ساخت

به گفته او ایجاد بازار جدید یکی از راه‌های رشد پرتفوی شرکت است به ترتیبی که ایجاد طرح جدید بیمه کیفیت ساخت از دو سال گذشته تاکنون مطرح بوده است که بیمه مرکزی در آن زمان موافقت‌هایی در این خصوص ابراز نکرد و در حال حاضر نیز با ایجاد تغییراتی در قالب بیمه کیفیت ساختمان و تضمین کیفیت آن مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این طرح ساختمان بیمه شده برای مدت معینی تحت بیمه قرار گرفته است. کیفیت مصالح به کار گرفته شده و اجرای صحیح استاندارد‌های ساخت جزو این طرح است که طبق آن عیوب پنهان ساختمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. خسارت وارده به ساختمان به مالک اصلی آن پرداخت می‌شود.

بیانیان با بیان این که شرکت‌های بیمه باید حامی‌ مصرف‌کنندگان و نیازمندان باشند تصریح کرد: با توجه به رقم عظیمی‌ که هر ساله برای ساخت ساختمآنها سرمایه‌گذاری می‌شود، این طرح بازار پرتفوی مناسبی برای این شرکت‌ها ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاری روی آن نیز باید به یک اقدام ملی تبدیل شود.

طرح جدید بیمه‌نامه بدنه اتومبیل

وی درباره بیمه بدنه اتومبیل و ارائه طرح جدید در این بیمه نامه توضیح داد: از چند ماه قبل تاکنون اقداماتی روی این طرح صورت گرفته است، به نحوی که برای ارائه خدمات بیشتر به آسیب دیده با چند شرکت مذاکراتی صورت گرفته است. این طرح در گام نخست در تهران به اجرا در می‌آید و در گام‌های بعدی در شهرستآنهای دیگر اجرا می‌شود. او متذکر شد: در این طرح، خودرو بیمه شده اگر قابل انتقال باشد به پارکینگ منتقل می‌شود و در این مدت خودرویی هم ردیف همان خودرو در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌گیرد تا از آن استفاده کند، این اقدام یک امتیاز به خریدار بیمه بدنه اتومبیل است.

بیانیان با بیان اینکه این طرح پوشش اضافی روی بیمه بدنه اتومبیل است خاطرنشان کرد: این طرح در مرحله اول برای شغل‌های خاصی به اجرا در می‌آید و در دوره آزمایشی طرح، نرخ بیمه موردنظر ارائه می‌شود، در حال حاضر این طرح نهایی شده است.

اتهام نرخ شکنی از سوی بیمه‌های دولتی به خصوصی‌ها

وی درباره اتهام نرخ شکنی به بیمه‌های خصوصی از سوی بیمه‌های دولتی گفت: بیمه مرکزی با تمامی شرکت‌های بیمه در حق بیمه‌ها و پرداخت خسارت‌ها شریک است. به عنوان مثال بیمه مرکزی در بیمه اموال به میزان ۲۵‌درصد در حق بیمه‌ها و خسارت سهیم است و در بیمه‌های تشکیل سرمایه نیز به میزان ۵۰‌درصد در حق بیمه‌ها و خسارت‌ها دخالت دارد. به گفته او نقش بیمه مرکزی کنترل نرخ‌های بیمه است و در این راستا می‌توان گفت نرخ شکنی بیمه‌های دولتی به مراتب بیشتر از شرکت‌های خصوصی است چراکه آنها از توان و پرتفوی بالاتری نسبت به بیمه‌های خصوصی برخوردارند، اما با توجه به دستور صریح مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، ارتقای سطح کیفیت باید مورد توجه قرار گیرد و زمانی می‌توان مدعی شد که شرکت‌های دولتی، خصوصی شده‌اند که بازار‌های جدید بیمه ایجاد شوند و این امر نیازمند یک برنامه‌ریزی کلی است. مدیرعامل بیمه توسعه افزود: باید قبول کرد که بیمه‌های دولتی بیشتر از بیمه‌های خصوصی نرخ شکنی می‌کنند در روز‌های اخیر که صحبت از انتقال سهام به نیازمندان حقیقی در قالب سهام عدالت است یکسری ترمز‌ها و موانعی ایجاد شده است که باید راه حل آن هر چه زودتر ارائه شود.

رعایت حسن نیت بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار

وی مهم‌ترین اصل بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار را رعایت حسن نیت عنوان کرد و افزود: اطلاعاتی که به بیمه‌گزار چه قبل از خرید بیمه، چه زمان صدور و چه زمان پرداخت خسارت ارائه می‌شود باید کاملا صادقانه باشد. به گفته او در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصد از ناوگان حمل و نقل فاقد پوشش بیمه اجباری مسوولیت است و در عین حال افرادی که دارای بیمه نامه هستند آن را به صورت کامل خریداری نکرده‌اند. وی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های خصوصی‌سازی بیمه‌های دولتی را برخورد مناسب با مشتریان عنوان کرد و افزود: نباید در زمان پرداخت خسارت به نحوی با خسارت دیده برخورد شود که نوعی منت گذاشتن به حساب آید چراکه سرمایه شرکت‌های بیمه متعلق به مردم است. همانند شرکت‌های تعاونی که مردم حق عضویت پرداخت می‌کنند. در عین حال کاهش نرخ با مدیریت اصولی می‌تواند منافع شرکت را افزایش دهد در عین حال نباید نرخ از حداقل واقعی کمتر شود. وی تاکید کرد: بیمه مرکزی باید نقش نظارتی خود را در راستای تقویت بخش خصوصی به خوبی ایفا کند و براساس اهرم بازدارنده عمل نکند. به گفته او یکی از اساسی‌ترین وظایف بیمه مرکزی آموزش بیمه و قبول شرایط انتقال دولتی به خصوصی است.

تعیین ارزش سهام بیمه‌های دولتی

بیانیان درباره تعیین ارزش سهام شرکت‌های دولتی برای واگذاری در بورس توضیح داد: برای اینکه این شرکت‌ها ارزش واقعی سهام خود را تعیین کنند باید براساس تبصره واحده ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، دارایی‌های خود را به قیمت روز ارزیابی کنند. برای تعیین ارزش سهام، ضروری است که شرکت‌ها هرچه زودتر دارایی‌های خود را ارزیابی کرده و با افزایش سرمایه ارزش واقعی سهام خود را تعیین کنند بدین ترتیب بعد از تعیین ارزش سهام قادر خواهند بود آنها را در بورس عرضه کنند.

نحوه فروش اقساطی بیمه‌نامه شخص‌ثالث

او درباره اقساطی کردن بیمه‌نامه شخص ثالث گفت: افرادی که توان مالی مطلوبی ندارند به خرید بیمه نامه شخص ثالث مبادرت نمی‌ورزند اما به هنگام وقوع خسارت به این امر واقف می‌شوند که خرید این بیمه نامه ضروری بوده است. اگر قصد است که تمامی‌ دارندگان خودرو، بیمه نامه شخص ثالث را خریداری کنند می‌توان تمام ورودی و خروجی‌های شهر‌ها را کنترل و از تردد خودرو‌های بدون این بیمه نامه جلوگیری کرد. مدیرعامل بیمه توسعه با بیان اینکه سقف بیمه شخص ثالث باید ۳۶‌میلیون تومان باشد تاکید کرد: فروش اقساطی بیمه شخص ثالث به صلاح نیست چراکه ممکن است هر خودرو به صاحبان متعددی فروخته شود در این حالت دریافت اقساط عقب افتاده بسیار مشکل است، راه حل این مشکل نیز تضمین پرداخت اقساط به وسیله ارگان و سازمان خریدار بیمه‌نامه است.