گروه بازار پول- بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۲ مهرماه امسال را در ۱۱ گروه کالایی اعلام کرد که بر اساس آن قیمت دو گروه «میوه» و «مرغ» در این هفته نسبت به هفته پیشین افزایش قابل توجهی داشته، حال آن که سایر گروه‌ها با کاهش یا ثبات قیمت مواجه بوده‌اند. بر اساس این گزارش، در این یک هفته قیمت میوه تقریبا ۴ درصد و قیمت مرغ تقریبا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر غیرپاستوریزه افزایش جزئی داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بر اساس این گزارش، در این هفته بهای تخم مرغ اندکی کاهش یافت و شانه‌ای ۸۰ هزار الی ۱۱۰ هزار ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش جزئی داشت. در گروه حبوب، بهای لوبیا سفید اندکی افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه ثابت بود. در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه یک و انجیر عرضه نمی‌شد و آلو، گلابی و طالبی عرضه کمی داشت؛ ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می‌شد.

میوه فروشی‌‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌‌های تازه، بهای سیب قرمز و سیب زرد تخم لبنان، انگور و خربزه کاهش ولی قیمت سیار اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه سبزی‌‌های تازه، بهای سبزی‌‌های برگی بدون تغییر بود. قیمت بادنجان، سیب زمینی و پیاز کاهش؛ ولی بهای سایر اقلام این گروه افزایش یافت. در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت مرغ افزایش داشت. همچنین قیمت قند و شکر افزایش یافت و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

درصد تغییر قیمت‌ها

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر غیرپاستوریزه معادل یک درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل ۹ درصد کاهش یافت. در هفته مورد بررسی، در گروه برنج قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۱/۰ درصد و ۶/۰ درصد افزایش داشت. در گروه حبوب، بهای لوبیا سفید معادل ۱/۰ درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه ثابت بود. در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌‌های تازه بهای سیب قرمز و سیب زرد تخم لبنان به ترتیب معادل ۹/۷ درصد و ۴/۹ درصد، انگور ۸/۰ درصد کاهش؛ ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۱/۰ درصد تا ۱/۱۰ درصد افزایش یافت. در این هفته گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و بهای گوشت مرغ معادل ۱/۱۰ درصد افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، قیمت قند معادل ۰/۱ درصد و شکر ۷/۱ درصد افزایش یافت و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

افزایش قیمت میوه و مرغ