گروه بازار پول- بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش هفتگی خرده فروشی برخی از کالاهای خوراکی را منتشر کرد. این گزارش به بررسی روند تغییرات قیمتی برخی از مهم‌ترین کالاهای خوراکی در بازار تهران در یک هفته منتهی به ۱۷ آبان‌ماه پرداخته است. گزارش منتشر شده حاکی از این است که در روزهای میانی آبان سال‌جاری، قیمت اغلب کالاهای خوراکی که در سبد کالاهای اساسی مصرف‌کنندگان قرار دارند، از روند باثباتی برخوردار بوده است.
ثبات قیمت لبنیات، حبوبات و قند و شکر
بر اساس گزارش منتشر شده، در هفته منتهی به ۱۷ آبان قیمت متوسط «میوه‌های تازه» در حدود ۵/۰ درصد و قیمت «گوشت مرغ» در حدود ۹/۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در این هفته، قیمت اقلام موجود در گروه‌های «لبنیات»، «برنج»، «حبوب»، «قند و شکر» و «روغن نباتی» بدون تغییر بوده است. گزارش بانک مرکزی اضافه می‌کند که در بازه زمانی بین ۱۰ تا ۱۷ آبان، قیمت «تخم‌مرغ» به میزان ۱/۱ درصد، «سبزی‌های تازه» به میزان ۴/۵ درصد، «گوشت قرمز» به میزان ۱/۱ درصد و چای به میزان ۱/۰ درصد افزایش یافته است.
در هفته مورد گزارش،‌ در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه اندکی افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ افزایش و شانه‌ای ۸۲۰۰۰ الی ۱۱۰۰۰۰ ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، ‌بهای برنج داخله درجه یک و درجه ۲ ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت تمام اقلام این گروه بدون تغییر بود.
وضعیت میادین میوه‌ و تره‌بار
گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری، پرتغال درجه ۲ و لویبا سبز عرضه نمی‌شد و خربزه عرضه کمی داشت، ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.
میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه، بهای پرتغال درجه یک، انار،‌ انگور و به ویژه لیموشیرین کاهش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه، بهای تمام اقلام این گروه به ویژه کدو سبز و لوبیا سبز افزایش یافت. در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله افزایش، ولی بهای گوشت مرغ کاهش جزئی داشت. در هفته مورد بررسی، قیمت چای خارجی اندکی افزایش یافت و بهای قند، شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود.
درصد تغییر قیمت اقلام خوراکی
به گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۱۷ آبان، در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه معادل ۱/۰ درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل ۱/۱ درصد افزایش یافت. در گروه برنج، ‌بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود و در گروه حبوب،‌ قیمت تمام اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته مورد گزارش، بهای پرتغال درجه یک معادل ۱/۲ درصد، لیموشیرین ۲/۱۹ درصد، انار ۹/۱ درصد و انگور ۷/۱ درصد کاهش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۹/۰ درصد تا ۳/۵ درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بین ۰/۱ درصد تا ۰/۳۳ درصد افزایش یافت. در این هفته قیمت گوشت گوسفند معادل ۰/۱ درصد و گوشت تازه گاو و گوساله ۳/۱ درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ ۹/۰ درصد کاهش داشت. در هفته مورد بررسی،‌ قیمت چای خارجی معادل ۱/۰ درصد افزایش یافت و بهای قند و شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود.