رکود در بازار سکه
نشانه‌های رکود در بازار طلای داخل مشهود است، در شرایط عادی انتظار می‌رفت، تقویت جدی اونس بعد از چند هفته، در بازار سکه، به گونه‌ای مشهود تاثیر بگذارد، اما دیروز تغییرات محدود قیمت انواع سکه، از پایین بودن سطح مبادلات در این بازار خبر داد. قیمت اونس به‌دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی، دیروز تغییری ثبت نکرد و روی رقم 1302 دلار ثابت ماند.
این همان رقمی است که اونس تحت‌تاثیر گزارش پایین‌تر از حد انتظار وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت اشتغال در این کشور روی آن تثبیت شده بود.
در نتیجه باید منتظر بود تا دید آیا تقویت اونس جهانی ادامه خواهد داشت و آیا این امر بازار سکه داخلی را گرم خواهد کرد؟ پیش از این نیز مشاهده شده بود که خروج بازار سکه از رکود تحت‌تاثیر تقویت طلای جهانی زمان‌بر است و بازار داخل خیلی سریع به تقویت طلای جهانی واکنش نشان نمی‌دهد. در نتیجه نگاه سرمایه‌گذاران داخلی به طلای جهانی است تا شاید تقویت ادامه‌دار آن بازار طلای داخل را تکان دهد، اما وضعیت بازار ارز چگونه است؟
نگاهی به بازار ارز
دلار آمریکا در اولین ساعات مبادلات دیروز مسیر کاهش قیمتی را پیمود. در ایام تعطیلات پایین آمدن سطح عرضه باعث رشد نرخ دلار شده بود.
عمده فعالان بازار و کارشناسان از مقطعی بودن این امر خبر دادند. یکی از کارشناسان روزنامه نیز در این خصوص اشاره کرد که با توجه به دورنمای افزایش صادرات نفتی نرخ ارز احتمالا تا سه ماه آینده حدود ۳ هزار تومان نوسان خواهد کرد.
حرکت دلار آمریکا به سمت ۳ هزار تومان نسبتا جدی بوده و سایر ارزها را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. قیمت یورو و پوند انگلیس نیز در واکنش به افت قیمت دلار قدری افت کردند. در نتیجه امروز - نخستین روز کاری هفته برای بازارهای جهانی- روز با اهمیتی است. تاثیر گزارش پایین‌تر از حد انتظار آمریکا درخصوص اشتغالزایی احتمالا ادامه‌دار خواهد بود. بازارهای سهام، طلای جهانی و نرخ‌های برابری پیش از این نشان دادند که اهمیت زیادی برای این گزارش قائل هستند و تحت‌تاثیر آن ممکن است جهت حرکت خود را تغییر دهند. برنامه «فدرال رزرو» برای افزایش نرخ بهره در نیمه اول سال ۲۰۱۵، وضعیت بازار کار آمریکا، ناآرامی‌های سیاسی به وجود آمده تحت‌تاثیر وضعیت اوکراین نگاه بازارها را به خود جلب کرده‌اند و باید دید امروز تاثیر روانی این قضایا چگونه در بازارهای سهام، برابری‌های جهانی و نرخ اونس نمود پیدا خواهد کرد، اما تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی باعث شد که کارشناسان داخلی نیز در پیگیری پرسشی مهم به صبر وادار شوند. بانک مرکزی دیروز نرخ‌های برابری را طبق روند معمول تغییر نداد، در نتیجه باید منتظر بود تا دید که آیا این نهاد امروز نیز به روندی که از ابتدای سال پیش گرفته ادامه خواهد داد یا خیر! بانک مرکزی از ابتدای سال نو نرخ ارز را به‌طور پیوسته افزایش داده، ادامه این روند از نظر عده‌ای به معنای تصمیم این نهاد برای نزدیک کردن نرخ‌های رسمی و بازاری ارز است. اما شاید برای دادن پاسخ قطعی به این سوال قدری زود باشد.

رکود در بازار سکه