گروه بازار پول: روند نزولی دلار روز گذشته هم ادامه داشت و در پایان معاملات قیمت هر دلار آمریکا در بازار فردوسی ۳۲۴۵ تومان ثبت شد. این یعنی کاهش ۳۰ تومانی نسبت به روز قبل. دلار روز چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته روی ۳۲۹۰ تومان به ثبات رسید. صرافی‌ها روز گذشته قیمت را روی ۳۲۶۰ تومان بسته بودند. اواسط روز این قیمت به ۳۲۵۰ تومان کاهش یافت و در ادامه معاملات به ۳۲۴۰ تومان هم رسید. در ادامه معاملات، نرخ اسکناس سبز آمریکایی چند بار در قیمت ۳۲۳۵ تا ۳۲۴۵ تومان نوسان کرد. عوامل موثر بر بازار

کاهش تقاضا: یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز کاهش تقاضا است. صرافان می‌گویند تقاضا در بازار تا حدودی کاهش یافته و با روند نزولی قیمت فعلا مصرف‌کنندگان دست نگه داشته‌اند. این موضوع باعث شده تا قیمت دلار نزولی شود و بازار هم با آن همراهی نشان دهد. همچنین به گفته فعالان بازار بازرگانان به صورت عرفی بیشتر ثبت سفارش برای واردات را از اواسط تابستان تا اواخر پاییز انجام می‌دهند. این به معنی این است که از طرف بازرگانان هم فشاری به بازار وارد نمی‌شود و طرف تقاضا همچنان سبک‌تر می‌شود. این دو عامل به صورت واقعی بر بازار اثر گذاشته‌اند.

وصول اقساط چهارم و پنجم دارایی‌های مسدود شده: یکی دیگر از عوامل مهم اثرگذار بر بازار ارز، اعلام خبر واریز اقساط چهارم و پنجم دارایی‌های مسدود شده ایران در قالب توافق ژنو است. این عامل هم اثر روانی بر بازار گذاشته و هم با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده برخی کالاهای اساسی را با این درآمدهای ارزی به کشور وارد می‌کند و مشکل باز کردن اعتبارات اسنادی با اعلام همکاری چند بانک خارجی حل شده است، اثر مستقیم و واقعی هم بر بازار گذاشته است.

خبر ورود ارز صادرات پتروشیمی: اعلام خبر رفع مشکلات پیش‌روی ورود ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار آزاد هم که طبق اعلام مسوولان ماهانه حدود ۲/۱ میلیارد دلار خواهد بود یک اثر روانی قابل‌توجه بر بازار گذاشته است. این خبر از سوی صرافان بازار هم به‌عنوان یک عامل مهم و اثرگذار روی کاهش قیمت دلار مورد ارزیابی قرار گرفته بود.

توصیه کارشناسان به دولت

کارشناسان به دولت توصیه می‌کنند با توجه به اینکه در مسیر ورودی ارز به کشور مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد دولت برای تنظیم بازار باید تصمیمات جامع بگیرد. به این معنی که در مورد تصمیم‌گیری برای تنظیم بازار داخلی به قیمت ارز نیز توجه کند. به اعتقاد آنها در شرایط فعلی استفاده از شیوه‌های سنتی برای تنظیم بازار مانند ایجاد محدودیت صادراتی برای برخی کالا‌ها که قابلیت صادراتی دارند جوابگو نیست؛ زیرا با ایجاد مانع بر سر راه کالاهای صادراتی سمت عرضه در بازار ارز تضعیف می‌شود، ضعیف شدن طرف عرضه باعث نوسان‌های ارزی می‌شود. به‌طور معمول نوسان ارزی نیز بر افزایش قیمت کالاها در بازار اثر دارد. به بیانی دیگر، اقداماتی که با هدف تنظیم قیمت چند کالا صورت می‌گیرد که در افزایش دامنه نوسان ارز موثر باشد می‌تواند موج تورمی شدیدتری به‌دنبال داشته باشد و سیاست کنترلی اولیه را نیز خنثی کند. به همین دلیل توصیه می‌شود تنظیم بازار نباید به شیوه‌ای صورت گیرد که باعث تضعیف عرضه ارز به بازار شود. دولت باید در شرایط کنونی تنظیم بازار را به صورت بسته‌ای نگاه کند که ثبات نرخ ارز نیز به‌عنوان یک متغیر کلیدی در نظر باشد.

کاهش قیمت سکه

در بازار سکه و طلا هم روند کاهشی قیمت ادامه داشت. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به‌عنوان شاخص بازار نسبت به روز قبل ۱۲هزار تومان ارزان‌تر و روی قیمت ۹۷۰ هزار تومان ایستاد. نیم سکه ۱۵ هزار و ربع سکه ۱۳ هزار تومان کاهش قیمت داشتند فعالان بازار سکه معتقدند همزمان با کاهش قیمت دلار باید منتظر کاهش قیمت بیشتر سکه هم باشیم. آمدن سکه تمام روی ۹۰۰ هزار تومان با ادامه شرایط فعلی دور از انتظار نیست. البته روز گذشته بازارهای جهانی تعطیل بوده و باید دید امروز روند اونس جهانی طلا چگونه خواهد بود.