گروه بازار پول: اونس فلز زرد در نخستین روز کاری هفته جدید به نوسان در کانال ۱۱۰۰ دلار رو آورد اما بعد از کف قیمت ۷ هفته‌ای بازگشت. دو عامل عمده‌ای که طلا را از مرز روانی ۱۲۰۰ دلار به زیر کشید و به کانال پایین‌تر برد، آرامش نسبی ایجادشده در پی توافق یونان و اتحادیه اروپا و ادامه تعطیلی بازارهای چین بود. تقویت دلار آمریکا نیز به این دو عامل کمک کرد. اونس روز جمعه قیمت ۱۱۹۸ دلار را تجربه کرد، اما در نهایت روی بهای ۱۲۰۳ دلار ایستاد. بازار روز دوشنبه در مقطعی تحت‌تاثیر شکسته شدن سطح حمایتی ۱۱۹۹ دلار بود. طلا از همان ابتدای آغاز به کار بازارها در آخرین هفته کاری کامل ماه فوریه روند کاهشی به خود گرفت. هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت

۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۰۱ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. کمترین قیمتی که تا لحظه تنظیم این گزارش برای اونس ثبت شد، ۱۱۹۱ دلار و بالاترین آن ۱۲۱۰ دلار بود.

توافق یونان و اتحادیه اروپا بر سر تمدید برنامه نجات مالی تا ۴ ماه دیگر بازارها را تحت‌تاثیر قرار داده است. روز دوشنبه بازارهای سهام با رشد شاخص روبه‌رو شدند تا خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها به کاهش قیمت‌ها در بازار طلا کمک کند. در این میان ادامه تعطیلات سال نوی چینی نیز بر میزان تقاضای فیزیکی بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان اثر گذاشته است. کاهش تقاضای چین در واقع همسو با آرامش نسبی پس از توافق یونان عمل کرده تا اونس کمترین قیمت در ۷ ماه گذشته را تجربه کند. روز دوشنبه علاوه بر این دو عامل تقویت شاخص دلار نیز به تشدید فشار بر طلا کمک کرد.

بر اساس توافق روز جمعه، یونان تا پایان ماه فوریه منابع مالی کافی را در اختیار داشت. این در حالی است که این کشور تا یک قدمی خروج از منطقه یورو پیش رفته است. هنوز برخی کارشناسان معتقدند که تزریق پول به اقتصاد یونان به هر نحوی کافی نخواهد بود و بحران این کشور در ماه‌های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت. بازارهای چین نیز تا روز چهارشنبه تعطیل خواهند بود. مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته جاری می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد، ادای شهادت جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در کنگره آمریکا است. با توجه به تمرکز همیشگی حاضران و ناظران بازارها بر فدرال رزرو و نرخ‌های بهره ایالات‌متحده، تحلیلگران بر این باورند که رویداد مهم این هفته حضور جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنگره است. این جلسه سالی دو بار برگزار می‌شود. «شهادت» او در حضور اعضای کمیته بانکداری، مسکن و امور مدنی امروز آغاز خواهد شد. یلن فردا نیز به کمیته خدمات مالی خواهد رفت. مهم‌ترین خبر بازارهای جهانی ارز در روز دوشنبه افت فرانک سوئیس بود، امری که مانند رشد شاخص‌های سهام از آرامش نسبی از توافق یونان ناشی شده بود.

فعلا با شکسته شدن مرز حمایتی ۱۱۹۹ دلار، مرز حمایتی ۱۱۷۲ دلار ممکن است مورد آزمون قرار بگیرد. اونس البته عصر روز گذشته بازگشت قیمتی داشت. تازه‌ترین تحلیل تکنیکال اف ایکس استریت نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۰۷ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا در روزهای آینده تا ۱۲۱۳ دلار افزایش خواهد یافت.

نوسان ابتدای هفته کاری اونس در انتهای کانال ۱۱۰۰ دلار در حالی اتفاق افتاد که هنوز تا پایان هفته راه درازی در پیش است. با این همه کاهش روز گذشته کاملا همسو با پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت بود. سقوط ۸۸ دلاری بهای اونس فلز زرد در یک ماه گذشته به چشم‌انداز فنی این کالای گرانبها آسیب زده است. افت ۲۵ دلاری هفته گذشته هم باعث شده پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کاهشی بمانند. هر اونس طلا در هفته کاری گذشته از قیمت ۱۲۲۸ دلار به قیمت ۱۲۰۳ دلار رسید تا حالا مهم‌ترین مساله کوتاه‌مدت سطح حمایتی تازه این کالا باشد.

دراین میان موسسه سرمایه‌گذاری آنجل پیش‌بینی کرده که قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر افت تقاضای فیزیکی قرار خواهد داشت و با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مانی کنترل، موسسه سرمایه‌گذاری آنجل اعلام کرد که قیمت جهانی طلا و نقره در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر کاهش تقاضای فیزیکی در بازار چین قرار خواهد داشت.