گروه بازار پول: هفته گذشته، هفته افزایشی شدن روند سکه و کاهشی ماندن روند دلار در بازار ایران بود. در هفته گذشته سکه بهار آزادی با ۲/ ۱ درصد رشد مواجه شد، اما دلار دوباره افت ۳/ ۰ درصدی را برای خود به ثبت رساند. سکه که تا چهارشنبه با کاهش ۱/ ۰ درصدی نسبت به هفته پیشین مواجه بود، پنج‌شنبه با ۱۳ هزار تومان رشد به ۹۵۵ هزار تومان رسید تا روند قیمتی این کالا تغییر کند. سکه روز پنج‌شنبه پس از گذشت ۱۱ روز به این محدوده قیمتی وارد شد. عامل اصلی رشد سکه، بالارفتن اونس تا نزدیک ۱۲۱۶ دلار تا ساعت ۳بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. ادامه رشد طلای جهانی در روز جمعه این احتمال را ایجاد می‌کند که در صورت عدم تغییر قیمت دلار، سکه روز یکشنبه به افزایش خود ادامه دهد. روز پنج‌شنبه دلار در ادامه روند کاهشی خود ۵ تومان افت دیگر را تجربه کرد تا کار خود را در هفته پیشین با قیمت ۳۳۲۵ تومان پایان دهد.

رکورد یک ماهه خیز روزانه

بهای سکه که در ۴ روز ابتدایی هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با ۲۰ هزار تومان رشد مواجه شد تا افت روزهای ابتدایی جبران شود. چهارشنبه، سکه با ۷ هزار تومان رشد به قیمت ۹۴۲ هزار تومان رسید. این افزایش با شدت بیشتری در روز پنج‌شنبه دنبال شد و در این روز سکه با ۱۳ هزار تومان افزایش به قیمت ۹۵۵ هزار تومان رسید تا پس از دو روز افزایش وارد کانال ۹۵۰ هزار تومان شود. افزایش سکه همسو با صعود اونس در بازارهای جهانی به بالای مرز ۱۲۰۰ دلار و رسیدن به قیمت ۱۲۱۶ دلاری تا ساعت ۳ بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. افزایش اونس در روز جمعه ادامه یافت و قیمت آن تا ۱۲۲۳ دلار بالا رفت، افزایشی که به‌نظر می‌رسد امروز یکشنبه فضای بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد. امروز، در صورت عدم کاهش دلار احتمال دارد بهای سکه تحت‌تاثیر رشد روز جمعه طلای جهانی، به کانال ۹۶۰ هزار تومان وارد شود.

دومین هفته کاهشی دلار

هفته گذشته روند شاخص بازار ارز مانند هفته پیش از آن کاهشی بود. چراکه دلار ۳ کاهش و تنها یک افزایش روزانه را ثبت کرد تا بهای دلار از ۳۳۳۵ تومان پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت به ۳۳۲۵تومان در انتهای هفته گذشته برسد. این روند افت ۳/ ۰ درصدی را رقم زد، رقمی که هفته پیش از آن نیز تجربه شده بود. آخرین کاهش نیز مربوط به آخرین روز هفته پیش بود؛ روز پنج‌شنبه دلار با ۵ تومان افت به قیمت ۳۳۲۵ تومان رسید. به گفته فعالان کاهش حجم معاملات آتی و افت تقاضا از عوامل اصلی افت قیمتی روز پنج‌شنبه بودند. بر اساس روند کاهشی دلار در دو هفته گذشته، اکثر فعالان بازار ارز انتظار نزول قیمت در هفته جاری را دارند، هر چند با توجه به محدود شدن دامنه نوسانات کمتر فعالی انتظار ریزش قابل‌ملاحظه را دارد. البته گروهی از فعالان اعتقاد دارند تعطیلی بازار در روز شنبه، بخشی از تقاضا را به روز یکشنبه منتقل خواهد کرد و در نتیجه احتمال دارد روز یکشنبه فشار تقاضا بر عرضه سنگینی کند.

اوج‌گیری سکه در ایستگاه آخر

اوج‌گیری سکه در ایستگاه آخر