گروه بازار پول: اونس طلا در هفته کاری گذشته با ۲۰ دلار افزایش قیمت، با ۲ درصد رشد روبه‌رو شد تا ۷ هفته افت این کالای گرانبها پایان بگیرد، البته به‌رغم بهبود تحلیل‌های فنی، فشار عوامل بنیادین کاهشی به‌ویژه احیای اقتصاد آمریکا و چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، طلا را تحت‌فشار نگه داشته است. علاوه‌بر چرخش تحلیل‌های فنی، کاهش ارزش یوآن چین توسط بانک مرکزی این کشور تاثیر زیادی در معکوس شدن روند هفتگی طلا داشت.

اونس که هفته کاری را با قیمت ۱۰۹۳ دلار آغاز کرده بود، روز دوشنبه بالاخره توانست از مرز ۱۱۰۰ دلار عبور کند تا بازار فلزهای گرانبها پس از بیش از یک ماه شاهد افزایش معاملات باشد. به این ترتیب قیمت نهایی نخستین روز کاری، ۱۱۰۴ دلار شد. این روند با «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران و همچنین اثرگذاری عوامل خارجی رقم خورد. روز دوشنبه بازار آتی شاهد «پوشش کوتاه‌مدت» و بازار آنی شاهد «شناسایی سود» بود تا افت رشد نفت خام و رشد شاخص دلار هم به کمک اونس بیایند. عبور اونس از مرز روانی جدید در روز دوشنبه، بازار روز سه‌شنبه را هم تحت‌تاثیر قرار داد.اونس روز سه‌شنبه با ۴ دلار رشد روی قیمت‌ ۱۱۰۸ دلار ایستاد، این رشد عمدتا ناشی از نوسان طلا نزدیک بالاترین قیمت‌ها در ۳ هفته پیش از آن و تغییر تحلیل‌های فنی کوتاه‌مدت بود.

ولی مهم‌ترین خبر روز سه‌شنبه، کاهش ۹/ ۱ درصدی ارزش یوآن چین توسط بانک مرکزی این کشور بود. چین برای تسریع رشد این کشور مدتی است دست به اقدامات پولی تحریکی زده است، اما اقدام روز سه‌شنبه بازارهای مالی جهان را در شوک فرو برد. این اقدام باعث سقوط بازارهای سهام جهان و در نتیجه تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شد. به این ترتیب اونس روز چهارشنبه ۱۷ دلار جهش کرد و به قیمت ۱۱۲۵ دلار رسید، جهشی که باز هم عمدتا ناشی از چرخش تحلیل‌های فنی و تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن بود. اقدام روز سه‌شنبه بانک مرکزی چین برای کاهش حدودا ۲درصدی ارزش یوآن که فاز تازه‌ای از جنگ ارزی را آغاز کرده است، روز چهارشنبه باعث سقوط بازارهای سهام جهان شد. در پی سقوط بازارهای سهام چین و آسیا، بازارهای سهام جهان شاهد خروج سرمایه شدند تا بازار طلا با افزایش تقاضای فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن روبه‌رو شود. جالب اینجا است که چین که روز سه‌شنبه ۹/ ۱ درصد از ارزش ملی دومین اقتصاد بزرگ جهان را کاسته بود، روز چهارشنبه نیز ۶/ ۱ درصد دیگر از ارزش یوآن کم کرد. پنج‌شنبه اما روز عقبگرد طلا بود تا قیمت نهایی این روز کاری ۱۱۱۴ دلار باشد.

«عقب‌نشینی اصلاحی» ناشی از «سودگیری» معامله گران مهم‌ترین اتفاق چهارمین روز کاری هفته بود. همچنین با کاهش «ریسک گریزی» در بازارهای سهام جهان، شاخص‌ها در این بازار بالا رفتند تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز با کاهش روبه‌رو شود. دو عامل خارجی مهم نیز در این روز به ضرر طلا عمل کردند. روز پنج‌شنبه شاخص دلار افزایش و بهای نفت خام با کاهش روبه‌رو شد. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز در این روز داده‌های خوبی منتشر کرد، اما سریال کاهش ارزش یوآن روز پنج‌شنبه نیز ادامه داشت. یوآن روز پنج‌شنبه نیز با کاهش ارزش عمدی روبه‌رو شد، گرچه میزان این کاهش بسیار کمتر از دو روز پیش بود. به این ترتیب یوآن در طول هفته گذشته حدود ۳ درصد از ارزش خود را مقابل دلار آمریکا از دست داد.

در نهایت اونس روز جمعه روی قیمت ۱۱۱۳ دلار ایستاد تا نخستین رشد هفتگی طلا پس از حدود دو ماه رقم بخورد. روز جمعه هم شاخص دلار با رشد روبه‌رو شد و نفت خام ضعیف ماند تا عوامل خارجی باز هم به ضرر طلا عمل کرده باشند. اونس آخر وقت جمعه با افت روبه‌رو شد، اما این روند، روند رشد هفتگی را تحت تاثیر قرار نداد، اما آیا این روند رشد ادامه خواهد یافت؟ جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند طلا را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

پایان 7 هفته افت فلز زرد