گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد چشمگیر ۴/۱ درصدی شاخص کل همراه شد که حجم بالای معاملات به ویژه در گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزی قابل توجه بود. علت این مهم را می‌توان در گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی و تعدیل‌های مثبتی که در برخی نمادها اعلام شده جست‌وجو کرد. در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت خود را با ثبت رشد ۸/۲ درصدی شاخص ادامه داد. تشدید اقبال سهامداران به این گروه منجر شد تا اکثر نمادهای آن در میان نمادهای مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل قرار گیرند. در این بین می‌توان به «فارس» اشاره کرد که باعث رشد ۲۲۱ واحدی شاخص شد و با صف خرید به کار خود پایان داد. «پارسان» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که طی دو روز اخیر با حضور چشمگیر حقوقی‌ها طی دادوستدها مواجه بوده است.

از قرار معلوم در روزهای گذشته سرمایه‌گذاری غدیر حدود یک درصد سهام این شرکت را به صورت بلوکی در بازار به حقوقی‌ دیگری واگذار کرده است. همچنین، نماد پتروشیمی خارک با توجه به اعلام تعدیل مثبت ۲۴ درصدی در پیش‌بینی سود سال آینده خود متوقف شد. گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند مثبت خود را ادامه دادند. «شبندر» و «ونفت» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داده بودند؛ در حالی که نماد «ونفت» طی روزهای اخیر با عرضه‌های بسیار سنگینی از سوی سهامدار عمده (مجموعه صندوق نفت) مواجه بوده است. از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی که روزهای کم‌نوسانی را پشت سر می‌گذاشت دیروز با رشد مناسبی روبه‌رو شد. «فملی» بیشترین حجم معاملات گروه را با دادوستدهای بلوکی در اختیار داشت.

در این شرایط، بانکی‌ها که روند نسبتا منفی را سپری می‌کردند دیروز شاهد رشد ملایم شاخص گروه بودند. بررسی نمادهای این گروه نشان می‌دهد در بیشتر نمادها سهامداران حقوقی تعیین‌کننده جهت حرکت هستند؛ به طوری‌که در نمادهای مثبت، در نقش خریدار و در نمادهای منفی، در نقش فروشنده حضور چشمگیری داشتند. در این میان، «وپاسار» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر به شدت مورد توجه خریداران حقوقی بوده است. همچنین، «ونوین» جهت برگزاری مجمع به منظور افزایش سرمایه متوقف شد. با این وجود، گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را ادامه داد. «کروی» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که عمده فروش سهام در روز گذشته توسط حقیقی‌ها انجام شد. از طرف دیگر، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند صعودی خود را با رشد ۸/۲ درصدی شاخص کل ادامه دادند. مهم‌ترین عامل این رشد را می‌توان حجم بالای معاملات نماد «وصندوق» در روز گذشته دانست به طوری که به‌رغم عرضه‌های فراوان، با صف خرید به کار خود پایان داد. این نماد در ۱۰ مهرماه صورت‌های مالی شش‌ماهه خود را ارائه کرد و ۶۰ درصد پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. همچنین، بررسی معاملات این نماد طی چند روز گذشته نشان می‌دهد حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار بیش از دو برابر حضورشان در نقش فروشنده بوده است. این در حالی بود که مخابرات به روند منفی خود ادامه داد. در نماد «اخابر» طی روزهای گذشته سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور پررنگ‌تری داشته‌اند. حسام حسینی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این نماد می‌گوید: عمده درآمدهای «اخابر» از محل همراه اول است (حدود ۸۰ درصد). همراه اول از طرفی دارای شرکت‌های زیرمجموعه‌ای است که می‌تواند سودآوری این شرکت را تقویت کند اما از سوی دیگر مشترکان این شرکت به حالت اشباع رسیده است و بنابراین نمی‌تواند چندان بیش از آنچه ابتدای سال گزارش کرده است عاید سهامداران کند. از دیگر منابع افزایش درآمد مخابرات، بحث تلفن ثابت است که تعرفه‌ها از ۱۵‌مرداد ماه افزایش یافته که می‌تواند باعث سودآوری بیشتر شرکت مخابرات شود. وی همچنین می‌افزاید: با توجه به اینکه مخابرات یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی است، احتمال طرح بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها، محل خوبی برای افزایش سرمایه این شرکت به شمار می‌آید. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که «اخابر» تا پایان سال قادر نخواهد بود بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد تعدیل مثبت اعلام کند. این کارشناس در خصوص منفی شدن این نماد طی هفته‌های اخیر اظهار می‌کند: مهم‌ترین علت این امر، تکذیب افزایش تعرفه‌ها توسط شرکت مخابرات بود، در حالی که افزایش تعرفه‌ها در قبوض جدید (۱۵‌مرداد به بعد) نشان از تصویب احتمالی این مساله دارد. وی در پایان تاکید می‌کند: با توجه به قیمت و شرایط فعلی، «اخابر» به عنوان یک سهام کم‌ریسک قلمداد می‌شود. از سوی دیگر، سیمانی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «سشرق» و «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور حقیقی‌ها در اختیار داشتند. این در شرایطی است که خودرویی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. در این گروه «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با عرضه‌های قابل توجه سهامداران حقوقی روبه‌رو بوده است. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند کم افت و خیز خود را تغییر داده و رشد مناسب ۸/۱ درصدی شاخص را ثبت کردند. روز گذشته، «وسپه» به عنوان پرمعامله‌ترین نماد گروه شناخته شد؛ سهمی که خریداران حقوقی طی هفته اخیر حضور فعال‌تری در نماد معاملاتی آن داشتند.

سبزپوشی دسته‌جمعی صنایع بورسی در پایان هفته