زمین بازی امن کارتل‌ها در خطر

موارد پیشین که به رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها راه‌نیافته بودند، به اداره مبارزه با مواد مخدر در مورد اینکه چگونه دلالان در مکزیک به‌طور فزاینده‌ای به‌دنبال ارزهای دیجیتال به‌عنوان ابزاری برای پنهان‌کردن تراکنش‌های تجاری غیرقانونی هستند، سرنخ داده بود. این پرونده از چند جهت خبر بدی برای فعالان حاضر در صحنه جرم است. آژانس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فدرال اکنون رد استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال را شناسایی می‌کنند. دیرزمانی از ادعای غیرقابل‌ردیابی نامیده‌شدن رمزارز به‌هنگام معرفی نگذشته است. از سوی دیگر نشان می‌دهد صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند بایننس در ردیابی جرائم سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافته با آژانس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی همکاری می‌کنند، اگرچه بایننس خود نیز به جرم پولشویی در این پلتفرم مدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست هدف تحقیقات فدرال شده‌است.

بر اساس گزارشی که توسط نشریه فوربس منتشر شده‌است، تحقیقات در مورد‌استفاده بایننس توسط باند مکزیکی از ۲۰۲۰ زمانی آغاز شد که چندین خبرچین اداره مبارزه با مواد مخدر با استفاده از سایت «لوکال بیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوین»، فروم فعالی در رمزارز، با کاربری که پیشنهاد مبادله رمزارز در ازای پول نقد داشت، روبه‌رو شدند. به‌نظر می‌رسید ‌معامله ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشد: پس از اینکه مبلغ موردنظر به بیت‌کوین یا استیبل‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوین دلار USDC به‌حساب فروشنده منتقل شد، با مراجعه حضوری از فرد پول نقد دریافت شود. در گزارش اداره مواد مخدر آمده است؛ کارلوس فونگ اچاواریای مکزیکی به‌عنوان متصدی این امر شناخته شده و صاحب اکانت مربوطه بوده‌است. اچاواریا به ماموران گفته است پول نقد موردنظر مربوط به درآمد رستوران‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خانوادگی و گاوداری است.

اثبات استفاده از رمزارزها در قاچاق

متیو پرایس، مدیر ارشد تحقیقات بایننس می‌گوید؛ در واقع این پرونده سندی بر مدعای شفافیت تراکنش‌های بلاک‌چین است که در نهایت علیه بازیگران غیرقانونی عمل می‌کند.

در این زمان اداره مبارزه با مواد مخدر با زیرنظر داشتن پیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که وظیفه حمل پول نقد را داشتند و مامور مخفی که به‌طور مستقیم با اچاواریا ارتباط گرفته بود، بالاخره توانست ادعا کند که رد استفاده از پول در فروش مواد مخدر را در حساب‌های مرتبط با این شخص ردیابی کرده‌است. اچاواریا که سال‌گذشته دستگیر شد، در اوت به دو اتهام خریدوفروش مواد مخدر و پولشویی اعتراف کرد و اکنون منتظر صدور حکم است. تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) در طول محاکمه وی ادامه یافت. این آژانس با کمک بایننس، به بررسی فعالیت‌های کیف‌پول اچاواریا پرداخت و هر ۷۵ تراکنش را ردیابی کرد، ارزش معاملات صورت‌گرفته مجموعا به ارزش ۷/ ۴‌میلیون دلار بوده‌است. اداره مبارزه با مواد مخدر اعتقاد دارد که فردی به انتقال پول از حساب اچاواریا اقدام کرده‌ و در حال انجام پولشویی دیگری است. طبق تحقیقات مشخص شده‌است در سال ۲۰۲۱، مالک این حساب ۱۴۶ خرید ارز دیجیتال به ارزش نزدیک به ۴۲‌میلیون دلار داشته و بیش از ۳۸‌میلیون دلار را طی ۱۱۷ تراکنش منتقل کرده‌است. در پرونده تشکیل‌شده توسط اداره مبارزه با مواد مخدر ادعا شده‌است، حداقل ۱۶‌میلیون دلار از محل درآمدهای مواد مخدر به‌دست آمده است. در حال‌حاضر هیچ توضیحی برای منبع وجوه باقی‌مانده ارائه نشده‌است. به لطف اطلاعات ارائه‌شده توسط بایننس، اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) توانست صاحب حساب دوم را نیز شناسایی کند. در گزارش فوربس از انتشار نام او، به دلیل آنکه هنوز از سوی دادگاه متهم نشده‌، خودداری شده‌است.

متیو پرایس، مدیر ارشد تحقیقات بایننس که از ماموران سابق جرائم سایبری آژانس دولتی بوده‌است در این زمینه به فوربس گفت که پرونده اچاواریا به دلیل آنکه پرده از عملیات مکزیکی پولشویی با مبلغ قابل‌توجه از مواد مخدر برداشته است، از اهمیت متفاوتی برخوردار است. در تحقیقات قبلی هرچند شواهدی مبنی‌بر استفاده کارتل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از ارزهای دیجیتال پیدا شده بود، اما این تراکنش‌ها تنها در حدود ۱۰هزار دلار بوده‌است. البته پرونده اچاواریا اولین عملیاتی نیست که بایننس در تحقیقات مبارزه با مواد مخدر تاثیرگذار ظاهر می‌شود. در اوایل ۲۰۲۲ بایننس اعلام کرد که طی همکاری با آژانس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی بیش از ۱۰۰ حساب مرتبط با پولشویی مشکوک به مواد مخدر در مکزیک را شناسایی کرده‌است. توقیف حساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به رویدادهایی اشاره کرد که در گزارش سازمان‌ملل در اوایل سال‌جاری بررسی شده بود و ادعا می‌شد که نسل جدید کارتل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های Jalisco و Sinaloa به‌طور فزاینده‌ای به‌دنبال استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان راهکار امنی در پولشویی هستند، با این‌حال برخی از کارشناسان معتقدند که باندهای مکزیکی قسمت عمده فعالیت مالی خود را از طریق حمل‌ونقل پول نقد در سراسر مرز ادامه می‌دهند. در مقیاس بین‌المللی قاچاق مواد مخدر، کریپتوشویی هنوز به دلیل حجم کم پول‌در‌گردش در مقایسه با پول نقد و سایر ابزارها کماکان راهی ضعیف است.

رابین‌‌‌‌‌‌‌‌‌هود به بیت‌کوین دست‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد

در این هفته، پرونده اچاواریا تنها خبر بد برای دلالان مواد مخدر نبود. یک هکر اوکراینی از سرقت ۲۵‌هزار دلاری بیت‌کوین از بازار مواد مخدر دارک‌وب روسی و انتقال آن به خیریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌یف خبر داد. هکر اوکراینی می‌گوید که به کیف‌پول اصلی بازار داروی سولاریس نفوذ کرده و وجوه موجود در آن را به یک موسسه خیریه بشردوستانه اوکراینی اختصاص داده‌است. الکس هولدن، کارشناس اطلاعات سایبری اوکراینی گزارش داده‌است؛ کریسمس امسال تیم او در Hold Security به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای آنلاین مواد مخدر روسیه، به‌نام سولاریس حمله سایبری کرده‌است. مبلغ رمزارز به‌دست آمده از هک حساب دلالان و صاحبان سایت را به خیریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به‌نام Enjoying Life که کمک‌های بشردوستانه را در سراسر اوکراین توزیع می‌کند، اهدا کرده‌است.

هولدن که در دهه ۱۹۸۰ کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌یف را در نوجوانی و در بحبوحه فاجعه هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای چرنوبیل ترک کرده‌است، از افشای نحوه انجام هک به گزارشگر فوربس خودداری کرده‌است، اما به این نکته اشاره کرد که توانسته کنترل بخش‌اعظم زیرساخت اینترنتی سولاریس و تعدادی از حساب‌های مدیران فعال را در دست داشته باشد. برای مدت کوتاهی، تیم هولدن «کیف‌پول اصلی سولاریس» را نیز در اختیار داشته است. این کیف‌پول توسط خریداران و فروشندگان برای واریز و برداشت وجوه استفاده می‌شد و در اصل به مثابه صرافی ارز دیجیتال سایت عمل می‌کرده‌است. تیم اجرایی هولدن همچنین چندین اسکرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌شات از دسترسی به‌حساب‌های مدیریت سولاریس و کیف‌پول اصلی را در اختیار فوربس قرار دادند و صحت مدارک توسط کارشناس امنیت سایبری اوکراینی تایید شده‌است. به گفته هولدن، با توجه به آنکه تعداد تراکنش‌های کیف‌پول بالا بوده‌است، به‌ندرت بیش از ۳ بیت‌کوین به ارزش ۵۰‌هزار دلار در حساب باقی می‌مانده است. این بدان معنا بود که مدیران سایت موفق به تنظیم برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شده بودند که از تجمیع منابع مالی در حساب اصلی جلوگیری کنند و زیان احتمالی در صورت هک را به حداقل برسانند، با این‌حال تیم هولدن موفق شد ۶/ ۱بیت‌کوین به ارزش ۲۵‌هزار دلار را از دسترس خارج کند و طی عملیات رابین‌‌‌‌‌‌‌‌‌هودی آن را به اوکراینی‌های آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیده از جنگ اختصاص دهد.  تیم امنیتی هولدن در حال‌حاضر ادعا می‌کند که اطلاعات مربوط به‌کاربران و عملیات سولاریس را در دست دارد که به عقیده او می‌تواند برای شناسایی محل اختفای مجرمان سایبری روسی که از این سایت برای معاملات غیرقانونی استفاده می‌شود، راهگشا باشد. هولدن بدون اینکه شناسایی شود، توانسته است کنترل بخش‌های مختلف این بازار غیرقانونی را در دست داشته باشد. حال با انتشار عمومی از طریق فوربس، هولدن درنظر دارد مالکان سایت را وادار به تعطیلی کند. او همچنین از این حمله مقاصد سیاسی را نیز درنظر داشته است. او در این زمینه گفت: «کرملین می‌تواند در عوض حمله به اوکراین، به بررسی تجارت مواد مخدر کشور خود بپردازد.»