جمنای ارن در تیررس دادستان نیویورک

برنامه جمنای ارن (Gemini Earn) که به‌صورت مشترک توسط صرافی جمنای و شرکت جنسیس راه‌اندازی شده بود، محور اصلی این دعوی حقوقی است. کاربران پیش از این می‌توانستند دارایی‌های دیجیتال خود از جمله بیت‌کوین را به جنسیس وام بدهند و در قبال آن سود کسب کنند. جنسیس نیز این دارایی‌ها را به سایر شرکت‌ها قرض می‌داد. با این حال، این برنامه به دنبال مشکلات صرافی جمنای و شرکت‌های جنسیس و دیجیتال کارنسی گروپ متوقف شد. درحالی‌که دوقلوهای وینکلواس (Winklevoss) به‌عنوان مدیرعامل صرافی جمنای پس از راه‌اندازی جمنای ارن مدعی بودند این برنامه، «سرمایه‌گذاری بی‌خطری» برای مشتریان محسوب می‌شود، تحقیقات دادستان کل نیویورک چیز دیگری را نشان می‌دهد. جیمز معتقد است به‌رغم تصویر مطمئنی که جمنای از این برنامه ارائه می‌داد، تحلیل‌های داخلی این شرکت نشان داده بود جنسیس در شرایط مالی متزلزلی قرار دارد.

به گفته این رگولاتور، جمنای مکررا به سرمایه‌گذاران درباره این برنامه سرمایه‌گذاری دروغ گفته و مکررا به آنها اطمینان داده است که این یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک است؛ درحالی‌که می‌دانست وضعیت مالی جنسیس پرخطر است و در معرض خطر سرمایه‌های از بین رفته شرکت تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital (۳AC)) و آلامدا ریسرچ (Alameda Research) قرار دارد. از سوی دیگر، NYAG  ادعا کرد جنسیس و شرکت مادرش DCG و مدیران آنها با تلاش برای پنهان کردن بیش از ۱.۱میلیارد دلار زیان که سرمایه‌گذاران متحمل شده‌‍‌اند، از سرمایه‌گذاران و مردم کلاه‌برداری کرده‌اند. در نتیجه، NYAG به دنبال ممنوعیت دائمی فعالیت این شرکت‌ها و مدیران آنها در نیویورک است. علاوه بر این، این نهاد به دنبال جبران خسارت برای همه مشتریان آسیب‌دیده است.

لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک در این‌باره گفت: نیویورکی‌ها و سرمایه‌گذاران در سراسر کشور بیش از یک‌میلیارد دلار از دست دادند؛ زیرا با دروغ‌های آشکار به آنها گفته شده بود که اگر پولشان را در Gemini Earn سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه‌شان در امنیت بوده و رشد خواهد کرد. در مقابل، جمنایی خطرات سرمایه‌گذاری در جنسیس را پنهان کرد و جنسیس هم درباره ضررهایش به مردم دروغ گفت. همچنین، در این شکایت دادستان کل نیویورک به امنیت وام‌های شرکت جنسیس اشاره کرده است. بر اساس متن شکایت، این وام‌ها امنیت کمی داشته‌اند و بخش قابل توجهی از آنها بر یک نهاد متمرکز بوده است: شرکت آلامدا ریسرچ که به رهبری سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) فعالیت می‌کرد. با این حال، شرکت جنسیس و جمنای این مسائل را به مشتریان خود اطلاع نداده‌اند. آلامدا ریسرچ در نهایت به دنبال ورشکستگی صرافی FTX اعلام ورشکستگی کرد؛ اتفاقی که به گفته دادستان جیمز، امنیت دارایی مشتریان جنسیس را به خطر انداخت.

پاسخ صرافی جمنای

صرافی جمنای نیز در بیانیه‌ای در ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) در پلتفرم X (توییتر سابق)، اظهار کرد دادخواست NYAG ادعای این صرافی را ثابت می‌کند که شرکت وام‌دهنده و ورشکسته جنسیس و شرکت مادرش «برای دروغ گفتن و کلاه‌برداری از جمنای، کاربران Earn و سایر طلبکاران» توطئه کرده‌اند. این صرافی مدعی شد که در وضعیت یک قربانی قرار دارد.در این بیانیه آمده است: دعوی حقوقی NYAG آنچه را که ما همیشه گفته‌ایم تایید می‌کند؛ اینکه جمنای، کاربران Earn و سایر طلبکاران قربانی یک کلاه‌برداری گسترده بودند و به‌طور سیستماتیک توسط این دو شرکت (جنسیس و DCG) درباره «وضعیت مالی جنسیس» به آنها دروغ گفته شد. جمنای ادعا می‌کند DCG می‌دانست وام‌دهنده جنسیس از سال۲۰۲۲ ورشکست شده، اما سرمایه‌گذاران را مطلع نکرده است.