ترید تعریف ساده‌‌‌‌‌ای در بازار‌‌‌‌‌های مالی دارد و می‌توان آن را در خرید دارایی‌ها با قیمت کمتر و فروش با قیمت بیشتر خلاصه کرد؛ اما با وجود این تعریف ساده، ترید موفق در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال فرآیند بسیار دشواری است. اکثر ارزهای دیجیتال به‌طور مداوم نوسانات قیمتی دارند، نوساناتی که پیش‌بینی روند آینده آنها آسان نیست و معاملات این دارایی‌های بلاک‌چینی می‌تواند منجر به‌ثبت ضرر و ازبین‌رفتن سرمایه کاربران شود.  عوامل مختلفی بر این نوسانات قیمتی تاثیر‌‌‌‌‌گذار هستند و صرافی‌‌‌‌‌های ارز دیجیتال یکی از این موارد به‌شمار می‌روند. با وجود ماهیت غیرمتمرکز ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال و فضای بلاک‌چین، اکثر معاملات این دارایی‌های دیجیتال در صرافی‌‌‌‌‌های متمرکز انجام می‌شوند و به همین دلیل، این صرافی‌‌‌‌‌ها قدرت زیادی در بازار پیدا کرده‌‌‌‌‌اند.

با وجود‌میلیون‌ها کاربر فعال در صرافی‌‌‌‌‌های بزرگ جهانی، این صرافی‌‌‌‌‌ها از معاملات تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند که دلایل خود را دارد. هر صرافی لیست مشخصی از ارزهای دیجیتال دارد که کاربران امکان معامله یا نگهداری آنها در صرافی را دارند، این لیست به‌طور مداوم در حال تغییر است و ارزهای جدیدی به آن اضافه و ارزهای دیگری از آن حذف می‌‌‌‌‌‎شوند. این اضافه یا حذف‌شدن ارزهای دیجیتال از لیست معاملاتی صرافی‌‌‌‌‌های بزرگ جهانی، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روند قیمتی ارز‌‌‌‌‌ها داشته‌باشد، به‌همین‌دلیل این روند از اهمیت زیادی برخوردار است و معامله‌گران با افزایش توجه به اخبار پیرامون این موضوع، تلاش می‌کنند تا از فرصت‌های جدید ایجادشده بازار برای کسب سود و جلوگیری از ضرر غافل نشوند.

اضافه‌شدن ارز به لیست

صرافی‌‌‌‌‌های ارز دیجیتال با تسهیل خرید، فروش و تجارت ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال هم‌اکنون به دروازه ورود و معاملات این دارایی‌های دیجیتال برای کاربران در سراسر جهان تبدیل شده‌اند و به همین دلیل نقش محوری را در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که موفقیت و رشد این صرافی‌‌‌‌‌ها تاثیرات مثبتی و ورشکستگی آنها نتایج مخربی را در صنعت بلاک‌چین، روندهای قیمتی و اعتماد کاربران به‌همراه دارد. در چنین شرایطی، اهمیت زیاد اضافه یا حذف‌شدن ارزهای دیجیتال از لیست معاملاتی صرافی‌‌‌‌‌های بزرگ جهانی قابل‌درک است و می‌تواند پیامد‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی به‌ویژه برای معامله‌گران داشته‌باشد.

لیست‌شدن ارز دیجیتال در صرافی‌‌‌‌‌های معتبر جهانی به‌عنوان یک گام بزرگ رو به جلو برای آن ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود و چنین رویدادی اغلب توسط سرمایه‌گذاران اولیه و توسعه‌‌‌‌‌دهندگان پروژه جشن گرفته می‌شود؛  زیرا صرافی‌‌‌‌‌های ارز دیجیتال به‌عنوان راه‌حلی برای گسترش سرمایه‌گذاران پروژه و افزایش نقدینگی عمل می‌کنند. زمانی‌که یک ارز دیجیتال در یک صرافی معتبر فهرست می‌شود، در دسترس مخاطبان بیشتری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌گیرد. این افزایش مواجهه می‌تواند منجر به افزایش تقاضا شود و در نتیجه بر ارزش دارایی تاثیر مثبت بگذارد. روندی که سود خود را برای سرمایه‌گذاران قدیمی پروژه نیز به‌همراه دارد و منجر به وفاداری آنها به پروژه می‌شود.

علاوه بر این، اضافه‌شدن ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال به لیست معاملاتی صرافی‌‌‌‌‌ها می‌تواند اعتباری برای این پروژه‌های بلاک‌چینی فراهم کند؛ زیرا نشان می‌دهد که صرافی ارز دیجیتال لیست شده را معتبر، قابل‌اعتماد و مطابق با استاندارد‌‌‌‌‌های خود تلقی کرده‌است. این مهر تایید می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران بازار را جلب و به مشروعیت پروژه کمک کند. یکی از اثرات سریع لیست‌شدن یک ارز دیجیتال در صرافی، افزایش نقدینگی و حجم معاملات است. افزایش نقدینگی و حجم معاملات همراه با فراهم‌شدن محیطی امن برای معاملات، بازاری کارآمدتری را برای ارز دیجیتال ایجاد می‌کنند. علاوه‌بر این، افزایش حجم معاملات اغلب به‌معنای افزایش نوسانات قیمتی است که هر دو معامله‌گران کوتاه و بلندمدت را به خرید و فروش ارز دیجیتال جذب می‌کند.

این تاثیرات قیمتی به‌ویژه برای ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال جدیدتر یا کمتر شناخته‌شده قابل‌توجه است؛ ارزهایی که به‌دنبال جلب توجه و افزایش سرمایه‌گذاران خود هستند. لیست‌شدن این ارزها در صرافی‌‌‌‌‌های بزرگ جهانی به ناگهان منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه رشد‌‌‌‌‌های قیمتی می‌شود. روندی که در کوتاه‌مدت می‌تواند سود هنگفتی را نصیب سرمایه‌گذاران اولیه و قدیمی پروژه کند. علاوه بر افزایش نوسانات قیمتی که ارز دیجیتال تجربه می‌کند، لیست‌شدن ارز دیجیتال در صرافی‌‌‌‌‌های معتبر همچنین می‌تواند بر روند رشد و توسعه پروژه نیز تغییراتی ایجاد کند. توسعه‌‌‌‌‌دهندگان پروژه‌های بلاک‌چینی پس از اضافه‌شدن ارز در لیست معاملاتی صرافی‌‌‌‌‌های معتبر، علاوه‌بر افزایش توجه‌‌‌‌‌ها می‌توانند به منابع بیشتری دسترسی داشته باشند. شرایطی که ممکن است به گسترش تیم توسعه و اعمال سریع‌تر بهبود و تغییرات منجر شود.

البته معامله‌گران مهم است توجه داشته باشند که اضافه‌شدن یک ارز دیجیتال در صرافی‌‌‌‌‌های معتبر تنها می‌تواند شروعی موفق باشد و همچنان خطرات مختلفی در زمان خرید و فروش آن وجود دارد، بنابراین درحالی‌که افزایش ناگهانی قیمت و حجم معاملات یک ارز دیجیتال می‌تواند در کوتاه‌مدت توجهات را به خود جلب کند، اما عوامل مختلفی در میزان رشد و موفقیت بلندمدت ارزهای دیجیتال تاثیر‌‌‌‌‌گذار هستند و سرمایه‌گذاران باید همواره به خطرات این مسیر توجه داشته باشند.

حذف‌شدن ارز از لیست

همان‌طور که لیست‌شدن در صرافی‌‌‌‌‌ها اثرات بزرگی را برای روند قیمتی و جامعه ارز دیجیتال به‌همراه دارد، حذف‌شدن از لیست معاملاتی صرافی‌‌‌‌‌ها نیز می‌تواند اثرات منفی قابل‌توجهی بر ارزش بازار و شهرت پروژه داشته‌باشد.  حذف یک ارز دیجیتال از لیست معاملاتی صرافی می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد، صرافی‌‌‌‌‌ها اغلب به دلیل سختگیری‌‌‌‌‌های نظارتی، کمبود حجم معاملات، مسائل امنیتی یا عدم‌رعایت استاندارد‌‌‌‌‌های صرافی ارزهای دیجیتال را از لیست خود حذف می‌کنند. حذف یک ارز دیجیتال از صرافی معتبر و بزرگ جهانی به هر دلیلی که باشد، منجر به کاهش اعتماد کاربران، خروج سرمایه و افزایش فشار فروش می‌شود. شرایطی که به نفع ادامه فعالیت ارز دیجیتال نیست و با کاهش شدید قیمتی، سرمایه‌گذاران قدیمی و حتی وفادار نیز ممکن است پروژه را ترک کنند.  حذف از لیست ارز‌‌‌‌‌های صرافی همچنین بر اعتبار و مشروعیت پروژه نیز تاثیر می‌گذارد.

این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده عدم‌اعتماد صرافی به توانایی ارز دیجیتال برای ادامه فعالیت، رشد و حفظ منافع بازار و سرمایه‌گذاران باشد.  در نتیجه سایر صرافی‌‌‌‌‌ها نیز ممکن است از این روند پیروی کنند که منجر به ایجاد یک دومینو می‌شود و بر حضور ارز دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف جهانی تاثیر می‌گذارد. در نهایت به مرور زمان این مسیر می‌تواند توقف فعالیت یا نابودی آن ارز دیجیتال را به‌همراه داشته‌باشد.

تاثیر بر معاملات

اضافه‌شدن ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال جدید به صرافی‌‌‌‌‌ها می‌تواند فرصت‌های طلایی را برای استفاده از نوسانات قیمتی و کسب سود نشان دهد، به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌دقت این اخبار را زیرنظر دارند. از طرف دیگر، خروج از فهرست معاملاتی صرافی می‌تواند باعث ایجاد عدم‌اطمینان و نگرانی در بین دارندگان فعلی ارز دیجیتال حذف شده و منجر به افزایش فشار فروش و ضرر‌‌‌‌‌های مالی بالقوه شود.

با این حال لیست‌شدن ارزهای دیجیتال همواره به‌معنای فرصت خرید و حذف‌شدن همواره به‌معنای فرصت فروش نیست. به‌عنوان مثال، اضافه‌شدن یک ارز دیجیتال به لیست معاملاتی صرافی معتبر و بزرگ جهانی در بسیاری از مواقع اوج‌‌‌‌‌های قیمتی را ایجاد می‌کند، بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران فریب افزایش‌‌‌‌‌های قیمتی را خورده و در زمان نامناسبی ارز دیجیتال را خریداری می‌کنند. معاملات ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال پیچیده هستند، در هر دو حالت نقاط مناسبی برای ورود و خروج وجود دارد و خریداران و فروشندگان می‌توانند در لیست برندگان یا بازندگان معاملات باشند. طی سال‌های آینده با بلوغ بازار ارزهای دیجیتال و گسترش پذیرش و استفاده از ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی می‌شود اهمیت اضافه و حذف‌شدن ارزهای دیجیتال از فهرست صرافی‌‌‌‌‌ها بیشتر شود.