پایان زمستان فرا رسید؟

 با این حال همان‌طور که روند‌های صعودی تا ابد ادامه پیدا نمی‌کنند، زمستان و روند‌های نزولی نیز دیر یا زود به پایان می‌رسند. سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال مدت زمان زیادی است که در انتظار پایان آخرین زمستان بازار هستند؛ زمانی که به نظر می‌رسد در نهایت در سال۲۰۲۴ فرا رسیده است. طی چند ماه گذشته روند قیمت کلی ارز‌های دیجیتال بازار و به‌ویژه بیت‌کوین صعودی بوده است و حتی با وجود چندین اخبار منفی، روند بلندمدت ارز‌ها کاهشی باقی نمانده است. این شرایط آمادگی سرمایه‌گذاران برای محدوده‌های بالاتر قیمت را نشان می‌دهد و همان‌طور که برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، فرصتی را برای رشد بیشتر بیت‌کوین فراهم کرد. البته درحالی‌که هم اکنون بسیاری رشد قیمتی شدید اخیر بیت‌کوین را نشانه‌هایی از پایان زمستان و آماده‌سازی مقدمات شکل‌گیری تابستان بازار می‌دانند، واقعیت بازار ممکن است مقداری متفاوت با این خوش‌بینی‌ها باشد.

مسیر ۲ساله بازگشت به ۵۰هزار دلار

در روز دوشنبه هفته گذشته، ارزش بیت‌کوین برای اولین بار از دسامبر۲۰۲۱ به بیش از ۵۰هزار دلار رسید که نقطه عطف قابل توجهی در مسیر صعودی چند وقت گذشته آن به شمار می‌رود. رسیدن بیت‌کوین به این محدوده قیمتی حدود ۷۷۷ روز به طول انجامید که به خوبی اهمیت رشد قیمتی اخیر بیت‌کوین را نشان می‌دهد. البته افزایش قیمت بیت‌کوین در ۵۰هزار دلار متوقف نشد و محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار موفق شده است تا در طی چند روز به بیش از ۵۲هزار دلار نیز افزایش قیمت داشته باشد. افزایش قیمت اخیر بیت‌کوین تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ داده است. چند ماهی است که بازار از حالت ترس شدید خارج شده است و با عبور از اتفاقات تلخ۲۰۲۲ و ورشکستگی‌ها، سرمایه‌گذاران باری دیگر آماده اعتماد و ورود سرمایه به بازار نوین ارز‌های دیجیتال هستند. این شرایط تاثیر اخبار مثبت را افزایش داده است و اخبار منفی دیگر مانند چند سال گذشته نمی‌توانند سقوط‌های شدید قیمتی را رقم بزنند.

تایید درخواست راه‌اندازی اولین صندوق قابل معامله اسپات بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ابتدای سال۲۰۲۴ نیز به ادامه روند‌های صعودی بازار کمک کرده است و این صندوق‌ها موفق شده‌اند تا در مدت زمان کوتاهی حجم قابل توجهی از سرمایه فعالان بورس آمریکا را جذب کنند. تنها طی هفته گذشته بیش از ۱.۱میلیارد دلار وجوه خالص جدید به این صندوق‌ها واریز شده است و به همین دلیل افزایش قیمت اخیر بیت‌کوین تا حد زیادی به سرمایه ورودی صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین نسبت داده شده است. به‌رغم اینکه در ابتدای فعالیت صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین در ۱۱ژانویه۲۰۲۴ استقبال چندان قابل توجهی مشاهده نشد و بیت‌کوین با یک روند نزولی به محدوده ۳۸.۵هزار دلار رسید؛ اما به مرور زمان توجه سرمایه‌گذاران به این صندوق‌ها افزایش یافته است و هرچه می‌گذرد، سرمایه بیشتری به این صندوق‌ها وارد می‌شود.

بیت‌کوین در ابتدای هفته ارزشی حدودی ۵۲هزار دلاری دارد که فاصله آن را با اوج قیمتی به حدود ۱۶هزار دلار رسانده است. بنابراین محبوب‌ترین ارز دیجیتال تنها به رشد ۲۵درصدی نیاز دارد تا اوج قیمتی جدیدی را ثبت کند. این شرایط باعث شده است تا سرمایه‌گذاران باری دیگر به این ارز دیجیتال علاقه‌مند شوند که ارزش بازار بیت‌کوین را نیز افزایش داده و به بیش از یک‌تریلیون دلار رسانده است. این ارزش بازار، بیت‌کوین را باری دیگر در لیست ۱۰دارایی برتر جهان قرار داده است و فاصله این ارز دیجیتال با شرکت متا (فیس‌بوک سابق) تنها حدود ۲۳۰میلیون دلار است. همچنین طبق معمول روند صعودی بیت‌کوین اثرات مثبت خود را بر دیگر ارز‌های دیجیتال بازار داشته و با رشد قیمتی آلت‌کوین‌ها، ارزش کل بازار ارز‌های دیجیتال نیز افزایش یافته و به نزدیکی ۲ تریلیون دلار رسیده است.

افزایش قیمت تا کجا ادامه دارد؟

بیت‌کوین همچنان تحت تاثیر اخبار مثبت اخیر بازار قرار دارد و احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمتی آن مثبت است. یکی از دلایل این خوش‌بینی، نزدیک شدن رویداد هاوینگ بیت‌کوین است. هاوینگ یک رویداد است که به‌صورت خودکار در هر تقریبا ۴سال رخ می‌دهد و پاداش استخراج بیت‌کوین را نصف می‌کند. هاوینگ برای بیت‌کوین از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا می‌تواند به‌صورت مستقیم بر عرضه این ارز دیجیتال تاثیرگذار باشد و با کاهش پاداش استخراج‌کنندگان و کم شدن سرعت عرضه بیت‌کوین در بازار، قیمت محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان را افزایش دهد. براساس تعداد بلاک‌های استخراج‌شده فعلی شبکه بیت‌کوین پیش‌بینی می‌شود که جدیدترین هاوینگ در اواسط ماه آوریل (فروردین۱۴۰۳) رخ دهد.

بنابراین فاصله زیادی تا هاوینگ باقی نمانده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار افزایش‌های قیمتی بیشتر بیت‌کوین هستند. با این حال پیش‌بینی روند قیمتی آینده بیت‌کوین دشوار است و کمتر کسی می‌تواند با قاطعیت ادامه مسیر بیت‌کوین را پیش‌بینی کند. درحالی‌که ممکن است طی چند روز و هفته آینده بیت‌کوین یک اصلاح قیمتی داشته باشد و به کمتر از ۵۰هزار دلار برسد، اما همچنین محتمل است که تحت تاثیر نزدیک شدن هاوینگ خریداران بیشتری به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین جلب شوند و حداقل در کوتاه‌مدت افزایش قیمت بیت‌کوین ادامه پیدا کند. درحالی‌که شرایط کنونی بیت‌کوین و اتفاقات اخیر بازار از پایان زمستان و فراهم شدن مقدمات شروع تابستان خبر می‌دهند، اما این به معنی ایجاد فرصت‌های کسب سود سریع و راحت در بازار نیست و سرمایه‌گذاران نباید درس‌ها و تجربه‌های تلخ سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بازار را فراموش کنند.

یک تابستان پرخطر

همواره با شروع افزایش‌های قیمتی بسیاری از سرمایه‌گذاران وسوسه می‌شوند تا به سرعت سرمایه خود را به بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال وارد و ارز‌های دیجیتال را خریداری کنند. این تصمیم در بسیاری از زمان‌ها نمی‌تواند به سود منجر شود؛ زیرا حتی در بازار‌های تابستانه و روند‌های صعودی، بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال بار‌ها اصلاح و کاهش‌های قیمتی را تجربه می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری و تلاش برای کسب سود کوتاه‌مدت از نوسانات قیمتی ارز‌های دیجیتال در روند‌های صعودی نیز ریسک و خطرات خود را دارد و می‌تواند ضرر‌های غیرقابل جبرانی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. علاوه بر آن، برخی تحلیلگران به ادامه روند صعودی بیت‌کوین چندان امیدوار نیستند و آن را قطعی نمی‌دانند.

درحالی‌که هاوینگ هم‌اکنون به‌عنوان یک خبر مثبت عمل می‌کند و عاملی برای افزایش قیمتی اخیر است، اما روند‌های تاریخی بیت‌کوین نشان می‌دهند که این ارز دیجیتال معمولا بلافاصله پس از هاوینگ نتوانسته است افزایش قیمتی داشته باشد و برخی زمان‌ها، روند صعودی اصلی آن ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از هاوینگ رخ داده است. پس از رخ دادن هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین نیز این احتمال وجود دارد که خریداران امروزه این ارز دیجیتال موجودی خود را برای بهره بردن از افزایش قیمت ایجادشده بفروشند و دید بلندمدت نداشته باشند. در نتیجه و برخلاف برخی تصورات، انجام شدن هاوینگ می‌تواند به افزایش فشار فروش و کاهش ارزش بیت‌کوین در کوتاه‌مدت نیز منجر شود.  سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خرید و سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال باید توجه داشته باشند که در هر زمان و شرایط، همچنان خطرات زیادی پیرامون این روش سرمایه‌گذاری وجود دارد.

بازار ارز‌های دیجیتال تا به امروز بار‌ها در نتیجه نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی ضرر‌های غیرقابل جبرانی را برای فعالان رقم‌ زده و حتی تریدر‌های حرفه‌ای را نیز غافلگیر کرده است. بنابراین مدیریت سرمایه و ریسک قبل از هر اقدام و سرمایه‌گذاری در این بازار ضروری است و نباید افزایش‌های قیمتی و شکل‌گیری روند‌های صعودی سرمایه‌گذاران را از توجه به این نکته مهم غافل کند.