اولین انتخابات رای‌دهندگان کریپتویی

برخلاف سال۲۰۲۰، دارندگان کریپتو در سال۲۰۲۴ در یک بلوک رای منسجم در هم ادغام می‌شوند. میلیون‌ها نفر از این رای‌دهندگان در ایالت‌هایی زندگی می‌کنند که نتیجه آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در آنجا با کمترین اختلاف تعیین شده بود. بر اساس تحقیقات Morning Consult، میلیون‌ها نفر کریپتو را به‌عنوان عنصر تعیین‌کننده در صندوق‌های رای می‌دانند. ظهور رای‌دهندگان کریپتویی مستقیما با ظهور دارایی‌های رمزنگاری‌شده به‌عنوان طبقه دارایی ارتباط دارد. در گذشته بخش عمده‌ای از آخرین روند صعودی بیت‌کوین پس از انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ صورت گرفت. طی ماه‌های بعدی و در طی۲۰۲۱ بود که کمپین عکس پروفایل چشم لیزری در حمایت از کریپتو آغاز شدند، برندهای شرکتی شروع به توییت کردن «WAGMI» به معنای «با هم امکان‌پذیرش خواهیم کرد» که شعار مورد علاقه وفاداران حوزه کریپتو بود کردند و ایلان ماسک از دوج‌کوین در تلویزیون ملی رونمایی کرد. انتخاب بایدن با انفجاری‌ترین دوره پذیرش در تاریخ صنعت رمزارز دنبال شد. آخرین روند صعودی، طبقه جدیدی از میلیونرها و طبقه بسیار بزرگ‌تری از اقشار عمومی طرفدار ارزهای دیجیتال را ایجاد کرد.

به گزارش فوربس، امروزه از هر ۵آمریکایی یک نفر دارایی دیجیتال دارد و جمعیت آنها تا ۵۲میلیون نفر تخمین زده می‌شود. شاید قابل توجه‌ترین نکته راجع به این گروه ترکیب سیاسی آنها باشد: بر اساس نتایج نظرسنجی‌های Coinbase و Morning Consult، ۲۲درصد از دارندگان ارز دیجیتال خود را دموکرات، ۱۸درصد جمهوری‌خواه و ۲۲درصد مستقل معرفی کرده‌اند. همچنین ۶۰درصد این گروه متعلق به نسل‌های جوان Z و هزاره هستند و ۴۱درصد نیز از این جمعیت نیز از اقلیت‌ها هستند. «جوان، متنوع و دو حزبی» اینها سه ویژگی اصلی فعالان حوزه کریپتو در آمریکا است؛ درحالی‌که این بلوک رای‌دهی در سال۲۰۲۰ فعال نبود، به‌نظر می‌رسد قرار است در نوامبر امسال نقش بزرگی را ایفا کنند.

p30 copy

کلید کاخ سفید؟

جذب رای‌دهندگان مردد در انتخابات، کلید کاخ سفید را در دست برنده قرار می‌دهد. به همین دلیل است که کمپین‌ها تیم‌های خود را در ایالت‌هایی مانند نیوهمپشایر، نوادا، اوهایو و پنسیلوانیا قرار داده‌اند. موسسه Morning Consult نظرسنجی برای سنجش وضعیت علاقه‌مندان و فعالان کریپتو در این چهار ایالت انجام داد. نتایج این نظرسنجی خبر از میلیون‌ها آمریکایی داشت که دارایی‌های دیجیتال برای آنها یک موضوع مهم است. یکی از مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی را می‌توان نتیجه‌ای دید که نشان می‌داد تقریبا 18درصد از رای‌دهندگان در این ایالت‌ها (حدود 3.4میلیون نفر) دارایی دیجیتال دارند و 55درصد از آنها گفتند که احتمالا به نامزدهایی که مانعی بر سر راه رمزنگاری و ارزش‌های آن باشند، رای نخواهند داد. «ارزش‌های کریپتویی» شامل این باور است که سیستم اقتصادی فعلی منصفانه نیست و به نفع کسب‌وکارهای بزرگ است و بهتر آن است که اقتصادی غیرمتمرکز وب3 جایگزین آن شود. به عبارت دیگر، کریپتو می‌تواند به تنهایی فاکتور تاثیرگذاری در رای 1.9میلیون رای‌دهنده در این چهار ایالت باشد که برای اثرگذاری بر انتخابات کافی است. در چنین ایالت‌هایی که اختلاف میان کاندیداهای اصلی کم است، نتیجه اغلب با کوچک‌ترین حاشیه‌ها تعیین می‌شود. برای مثال، در سال2020، بایدن در پنسیلوانیا تنها با 82هزار رای و در نوادا تنها 34هزار رای از ترامپ پیشی گرفت.

با توجه به رشد سریع این بلوک رای‌دهی، نامزدها می‌توانند با اتخاذ مواضع موافق طرفداران رمزارز، نقشه انتخابات را در سال2024 دوباره ترسیم کنند. فوربس در این زمینه می‌گوید اعداد و ارقام تصویر واضحی را نشان می‌دهند: هر کدام از نامزدهای ریاست‌جمهوری بتواند نظر رای‌دهندگان کریپتویی را به خود جلب کند، می‌تواند کاخ سفید را تصاحب کند.

بایدن، بیت‌کوین و رای‌دهندگان جوان

با وجود استقبال سیاسی از بیت‌کوین و کریپتو در میان رای‌دهندگان، رقبای اصلی دو حزب: جو بایدن و دونالد ترامپ، عمدتا از اظهارنظر در این مورد دوری جسته‌اند. به نظر می‌رسد بایدن علاقه‌ای به تعامل با این گروه از رای‌دهندگان ندارد و در عمل نیز، بسیاری از سیاست‌هایی که در زمان دولت او اتخاذ شده، دارندگان دارایی‌های دیجیتال را از او ناامید کرده است. برای مثال، سال گذشته، بایدن «سرمایه‌گذاران ثروتمند کریپتو» را به سوءاستفاده از خلأهای مالیاتی مورد حمایت «جمهوری‌خواهان MAGA» متهم کرد. در همین حال، نماینده ارشد او در کمیسیون بورس و اوراق بهادار، گری گنسلر، تمام مدت به دنبال به بند کشیدن مبادلات و پروتکل‌های رمزنگاری با توجیه قانون‌گذاری بوده است که توسط بسیاری از اعضای کنگره مورد انتقاد قرار گرفته است. در همین حال یکی از قوی‌ترین متحدان او در سنا، سناتور الیزابت وارن، «ارتش ضد رمزنگاری» را برای جنگ با صنعت کریپتو تشکیل داده است. یکی از سوال‌های مهمی که در انتخابات پیش‌رو آمریکا می‌تواند جواب بگیرد این است که آیا موضع خصمانه دولت بایدن در قبال رمزارزها، سرکوب شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، ممکن است در نهایت به ضرر او تمام شود؟ با توجه به رویکرد تهاجمی بایدن در تنظیم دارایی‌های دیجیتال، آیا دونالد ترامپ با اتخاذ روشی مخالف خود را از رقیبش متمایز خواهد کرد؟

فرصت بزرگ ترامپ

می‌توان تصور کرد ترامپ با پذیرش بیت‌کوین و ارزش‌های غیرمتمرکز بتواند دموکرات‌ها و مستقل‌هایی را که در غیر این صورت به بایدن رای می‌دادند، به سمت خود بکشاند و رای 1.9میلیون نفر در ایالت‌های مهمی مانند نیوهمپشایر، نوادا، اوهایو و پنسیلوانیا را که رمزارزها دغدغه اصلی آنهاست، از آن خود کند. در سال2020، ترامپ سه ایالت از این چهار ایالت را با اختلافی کم از دست داد؛ اما اکنون او می‌تواند با جلب نظر رای‌دهندگان کریپتویی، آنها را بازگرداند. بر سر راه این رویا فقط یک مانع وجود دارد: ترامپ سابقا نسبت به دارایی‌های دیجیتال ابراز تردید کرده بود. ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس بیزینس در ژوئن2021 گفته بود «بیت‌کوین، بیش از هر چیزی کلاه‌برداری به نظر می‌رسد و من آن را دوست ندارم؛ زیرا ارز دیگری است که با دلار رقابت می‌کند.»

درحالی‌که ترامپ در گذشته با جدیت علیه ارزهای دیجیتال موضع گرفته بود، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد موضع او در دو سال گذشته ملایم‌تر شده است. به‌عنوان مثال، در دسامبر2022، او مجموعه‌ای از کارت‌های معاملاتی NFT را راه‌اندازی کرد. همچنین او طی ماه‌های گذشته مجموعه جدیدی از NFTهای Mugshot  را معرفی کرد. مجموعه جدید NFT زمانی منتشر شد که گزارشی بر اساس اسناد افشای مالی، نشان می‌داد ترامپ خود زمانی دارای 2.8میلیون دلار ارز دیجیتال در کیف پول اتریوم بوده است. ترامپ با رفتن به زمین کلکسیونرهای NFT تا حدودی خود را عضوی از گروه طرفداران و علاقه‌مندان به کریپتو نشان داده است. پس از پست «چشم لیزری» بایدن همزمان با سوپربول، به نظر می‌رسد که رقابت برای جلب نظر گروه طرفداران کریپتو بیش از پیش جدی شده است. با تایید صندوق ETF بیت‌کوین طی ماه گذشته در آمریکا، کلاس دارایی‌های رمزنگاری مسلما بیش از هر زمان دیگری در حال درخشش است و به نظر می‌رسد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از موضوعات داغ باشد.

برای اولین بار از کلاس دارایی‌های رمزنگاری‌شده طی مناظره اولیه ریاست‌جمهوری آمریکا صحبت به میان آمده است. نظرسنجی که اخیرا توسط Harris Poll از طرف موسسه Grayscale انجام شده است، بر وجود تاثیرگذاری سیاسی کریپتو تاکید دوباره‌ای دارد. طبق نتایج این نظرسنجی، نیمی از رای‌دهندگان جوان که دارای ارزهای دیجیتال با نرخی بالاتر از سهام هستند، مواضع کاندیداها درباره کریپتو را در تصمیم خود موثر می‌دانند. طبق آخرین یادداشتی که موسسه Grayscale در فوریه گذشته از انتخابات منتشر کرده است، چهار نامزد اصلی احزاب عبارتند از: رئیس جمهور جو بایدن (دموکرات)، دین فیلیپس (دموکرات)، رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ (جمهوری‌خواه) و نیکی هیلی (جمهوری‌خواه). علاوه بر این، خارج از دو حزب اصلی، در نظرسنجی‌ها رابرت اف.کندی جونیور مستقل به‌عنوان رقیب بالقوه حضور دارد که در انتخابات عمومی بالای 10درصد رای به‌دست آورده است.

بیانیه نامزدهای ریاست ‌جمهوری درباره کریپتو

بایدن در حال حاضر نماینده پیشتاز حزب دموکرات محسوب می‌شود. دولت بایدن سال گذشته فرمان اجرایی برای تضمین توسعه مسوولانه دارایی‌های دیجیتال امضا کرده است. علاوه بر این، بایدن موافق ایده ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است و مالیات 30درصدی بر هزینه برق برای استخراج بیت‌کوین پیشنهاد کرده است. در همین حال، دین فیلیپس، رقیب دموکرات و تازه‌وارد، از «درک ظریف» و «رویکرد نظارتی متعادل» در رابطه با رمزنگاری صحبت می‌کند و بنا بر ادعاهایی دارد که تضمین می‌کند تحت نظارت او مقررات نوآوری کریپتو را سرکوب نخواهد کرد.

تعدادی از نامزدهای جمهوری‌خواه در ماه ژانویه از رقابت خارج شدند. ویوک راماسوامی، مدافع سرسخت طبقه دارایی‌های رمزنگاری‌شده، به نفع ترامپ از انتخابات کناره‌گیری کرد؛ درحالی‌که رئیس‌جمهور سابق در اواخر ژانویه موضع منفی نسبت به ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) اتخاذ کرد، راماسوامی کماکان به‌خاطر خط‌مشی‌ای که درباره ارزهای دیجیتال داشت نسبت به او برای اکوسیستم رمزنگاری نامزد بهتری تلقی می‌شد. اگرچه ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال2019 بیت‌کوین و کریپتو را «کلاه‌برداری» خواند؛ اما از آن زمان در حیطه NFTها فعال بوده است. با این حال، باید دید که آیا تغییر سیاست او درباره CBDCها یا تمایل به استفاده از فناوری بلاک‌چین به سمت تغییر رویکرد دولت آمریکا نسبت به کلاس دارایی‌های رمزنگاری‌شده ادامه خواهد یافت؟ در سوی دیگر نماینده دیگر جمهوری‌خواهان، نیکی هیلی، به‌طور علنی درباره ارزهای دیجیتال اظهار نظر نکرده است. در همین حال، رابرت کندی جونیور مستقل، کریپتو را «محرک نوآوری‌های بزرگ» نامیده است. اگرچه او احتمالا سرسخت‌ترین طرفدار طبقه دارایی‌های رمزنگاری در میان نامزدهای باقی‌مانده است، مسیر او برای پیروزی نامشخص است؛ زیرا در تاریخ مدرن انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد مستقلی پیروز نشده است.