فریبندگی محدودیت؟

همچون قیمت کالاهای دیگر خواه طلا، نفت یا سویا، قیمت بیت‌کوین نیز به نوسانات تقاضا حساس است. تقاضا برای بیت‌کوین پس از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در مبادلات آمریکا، صندوق‌های ETF که مستقیما واحدهای ارز دیجیتال را در اختیار دارند، افزایش یافت. از آن زمان، میلیاردها دلار در صندوق‌های ETF سرمایه‌گذاری شده است. موج تقاضا باعث شد که موسسات برای پاسخ‌گویی به تقاضا، بیت‌کوین بخرند و قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یابد. با این وجود خاصیتی که بیت‌کوین را از تقریبا هر کالای دیگری متمایز می‌کند، عرضه بسیار محدود آن است که می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت شود. کد رایانه‌ای که زیربنای بیت‌کوین است، محدودیت ۲۱میلیون سکه را در خود دارد. در حال حاضر بیش از ۹۰درصد این رقم قبلا پردازش شده است.

برای گسترش عرضه، رایانه‌های بیشتری پردازش لازم الگوریتم‌های استخراج سکه‌های جدید را انجام می‌دهند؛ اما آنها فقط می‌توانند حدود ۹۰۰بیت‌کوین جدید در روز تولید کنند، نرخی که انتظار می‌رود ماه آینده پس از رویداد هاوینگ به نصف کاهش یابد. عرضه بیت‌کوین در نهایت با استخراج سکه نهایی احتمالا در سال۲۱۴۰ برای همیشه متوقف خواهد شد. الکس تورن، سرپرست تحقیقات موسسه پژوهشی ارزهای دیجیتال Galaxy Digital در این زمینه می‌گوید: بیت‌کوین یکی از کمیاب‌ترین دارایی‌های جهان است و هر روز کمیاب‌تر می‌شود.به گزارش وال‌استریت ژورنال هیچ تضمینی وجود ندارد که بیت‌کوین به رشد خود ادامه دهد. قیمت‌های بالای فعلی آن می‌تواند دارندگان بیت‌کوین را به این فکر بیندازد که سکه‌های خود را بفروشند و سود کنند. بازارهای صعودی قبلی بیت‌کوین همیشه با سقوط‌های ویرانگری همراه بوده است: همچنان که پس از آخرین اوج در نوامبر۲۰۲۱، در ادامه ارزش بیت‌کوین بیش از ۷۰درصد کاهش یافت.

چرخه‌های ارزشی بیت‌کوین به منتقدان پروپا قرص آن از جمله مقامات دولتی و مدیران وال‌استریت این بهانه را می‌دهد که هنوز بیت‌کوین را به‌عنوان دارایی سوداگرانه و بدون ارزش ذاتی بنامند. در اصطلاحات اقتصادی، عرضه بیت‌کوین بسیار بی‌کشش است؛ به این معنی که به حرکت قیمتی پاسخ نمی‌دهد. کالاهایی که این ویژگی را دارند، مستعد نوسانات ناگهانی قیمت هستند. به‌عنوان مثال، تولیدکنندگان گاز طبیعی نمی‌توانند گاز بیشتری را در مدت کوتاه پمپ کنند تا از قیمت‌های بالا استفاده کنند.

با این حال، در درازمدت، قیمت‌های بالای گاز طبیعی، پروژه‌های حفاری را برای کشف منابع جدید سوخت شکل می‌دهد. به‌طور مشابه، هنگامی که قیمت طلا طی دوره‌های طولانی افزایش می‌یابد، معدنچیان طلا می‌توانند پروژه‌های معدنی پرهزینه جدید را دنبال کنند و به دنبال فلز گرانبها در مکان‌های عجیب و غریب باشند.بیت‌کوین نه تنها به این شکل کار نمی‌کند، بلکه قوانینی در کد بیت‌کوین گنجانده شده است که نرخی را مشخص می‌کند که تولید سکه‌های جدید را به‌طور دوره‌ای به نصف کاهش دهد. در گذشته نیز قیمت بیت‌کوین پیش از نصف شدن افزایش پیدا می‌کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کردند که در ادامه عرضه کمتر نیز خواهد شد. این ایده را که بیت‌کوین باید حداکثر عرضه ثابتی داشته باشد، ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت‌کوین اعمال کرده است و هدف از چنین طرحی را دور نگه داشتن بیت‌کوین از تورم اعلام کرده بود.

این امر در مقابل، بیت‌کوین را نسبت به افزایش تقاضا حساس می‌کند و اکنون صندوق‌هایETF‌ جدید از زمان راه‌اندازی خود در ۱۱ژانویه، در حال جمع‌آوری بیت‌کوین‌ها هستند. در آن روز، ۹صندوق ETF شروع به کار کردند و تاکنون نزدیک به ۸میلیارد دلار به‌صورت خالص به صندوق‌های ETF سرازیر شده است. طبق تخمین‌های شرکت تحقیقاتی سرمایه‌گذاری ByteTree، هفته گذشته ۵درصد از کل عرضه بیت‌کوین جهان در اختیار صندوق‌های ETF یا سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سطح جهان بود؛ درحالی‌که ۱۱ژانویه، زمانی که ETFهای جدید آمریکا شروع به معامله کردند، این عدد ۴.۴درصد بود.

صندوق‌های ETF برای برآورده کردن تقاضای سرمایه‌گذاران، معمولا از شرکت‌های تجاری اختصاصی مانند کامبرلند، واحدی از غول معاملاتی مستقر در شیکاگو DRW Holdings یا جین استریت کپیتال مستقر در نیویورک بیت‌کوین‌های جدید را خریداری می‌کنند. این شرکت‌ها میزهای معاملات ارزهای دیجیتالی را راه‌اندازی کرده‌اند که بازارهای ارزهای دیجیتال را برای یافتن ذخایر بزرگ بیت‌کوین جست‌وجو می‌کنند تا سفارش‌ها را تکمیل کنند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند خرید بیت‌کوین از دارندگان بزرگ هر روز دشوارتر می‌شود. داده‌های بلاک‌چین نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از عرضه جهانی، حدود ۱۹.۶میلیون بیت‌کوین در کیف پول‌های دیجیتالی قرار دارد که به ندرت سکه‌ها را جابه‌جا می‌کنند و احتمالا متعلق به دارندگان بیت‌کوینی است که در بلندمدت از فروش امتناع می‌کنند. البته ممکن است متعلق به مالکانی باشد که رمز عبور خود را گم کرده‌ و به این ترتیب این سکه‌ها از دسترس خارج شده‌اند.

تحلیلگر بانک خصوصی سوئیس جولیوس بائر، هفته گذشته در یادداشتی اعلام کرد: حدود ۸۰درصد از عرضه بیت‌کوین در ۶ماه گذشته تغییر نکرده است. جریان‌های ورودی ETF و موجودی محدود بیت‌کوین برای فروش در صرافی‌ها می‌تواند زمینه را برای تشدید فشار عرضه فراهم کند.هر چند گفته می‌شود فروشندگان زیادی وجود دارند که مایل به فروش در این رالی هستند و احتمالا آنها دلیل متوقف شدن حرکت بیت‌کوین پس از اینکه برای مدت کوتاهی از رکورد سال۲۰۲۱ پیشی گرفته نیز بوده‌اند.یکی از مدیران DRW می‌گوید کامبرلند در یافتن بیت‌کوین برای برآورده کردن تقاضای ETFها برای سکه‌ها در هفته‌های اخیر مشکلی نداشت. او گفت که این شرکت بیشتر آن بیت‌کوین را از سرمایه‌گذاران بزرگ کریپتو دریافت کرده است که بیت‌کوین را در زمانی که ارزان‌تر بود خریده بودند و از این فرصت برای کسب سود استفاده کردند.