به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به بهانه رونمایی از این دستگاه، کامران طاهر مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری بیان کرد: فولاد خوزستان در دو سال گذشته بیش از ۳۵ پروژه نیازمحور و ارزش‌‌‌محور اجرایی کرده‌‌‌ که ارزش آنها معادل ۳۰ میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر بیش از ۶۵ پروژه پژوهشی بومی‌‌‌سازی در حال انعقاد قرارداد و برای ۱۲۷ پروژه نیز در حال مذاکره اولیه هستیم. یک روند رو  به رشد را پیش گرفته‌‌‌ایم که بر همکاری شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان استوار است و هر کس ایده‌‌‌ای برای صنعت فولاد داشته باشد، ما آن را جذب خواهیم کرد. در این راستا نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو همکاری خواهیم داشت و در همایش‌‌‌های تخصصی حضور خواهیم داشت و افراد با ارزش را جذب می‌‌‌کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که آغوش فولاد خوزستان به سمت فکرها و ایده‌‌‌های نو با وجود بحران‌‌‌های محیط‌زیست و کم‌‌‌آبی و کمبود منابع و... باز است، گفت: با وجود هوشمندسازی در زمینه انقلاب صنعتی چهارم ما نیازمند افراد جدید هستیم تا مرگ تکنولوژی را در صنعت فولاد احیا کنیم. اگر ما این کارها را انجام ندهیم، در رقابت فنی شکست خواهیم خورد؛ البته برای انجام کارهای جدید نیاز به فکرهای جدید ضروری است. مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان با اشاره به دستگاهی که از آن رونمایی شد، گفت: دستگاهی که از سوی فولاد خوزستان در این نمایشگاه رونمایی شده، دستگاهی است که برای نخستین‌‌‌بار در ایران ساخته شد تا میزان آلودگی هوا را کاهش دهد. ما این دستگاه را با کمک ۶ فیلتر طراحی کرده‌‌‌ایم تا هوای آلوده را بگیرد و هوا پاک به محیط تزریق کند. این دستگاه مشابه خارجی ندارد.

طاهر یادآور شد: ‌‌‌ شرکت فولاد خوزستان حدود ۲۵ پروژه زیست‌‌‌محیطی در دست اجرا دارد تا در خدمت ارتقای سلامت مردم و کارکنان در این مجموعه باشد. مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: شرکت فولاد خوزستان مطالعات وسیعی درباره فولاد سبز، انرژی‌‌‌ خورشیدی و فناوری‌‌‌های جدید فولاد در حال انجام دارد و این مطالعات به کمک مشاوران و با سفر به کشورهای مختلف دنیا انجام می‌گیرد. باوجود انقلاب صنعتی چهارم، اگر فردی در یک گوشه دنیا، کاری انجام دهد، ما طی یک ماه متوجه آن خواهیم شد و آن دانش یا فناوری را وارد خواهیم کرد.

طرح‌‌‌های نیروگاهی

در ادامه این نشست خبری، مهران خرم‌‌‌نیا، معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان درباره دستگاه رونمایی‌‌‌شده خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان در بیشتر زمینه‌‌‌ها به‌‌‌ویژه انرژی که برای کشور امری حیاتی است یا در زمینه تولید فولاد سبز که شرط تولید فولاد مدنظر قرار گرفته، پیش رفته است. چین رویکرد وسیعی به سمت استفاده از انرژی تجدیدپذیر از جمله خورشیدی و بادی را در پیش گرفته است. چرا ما نباید این کار را انجام بدهیم. خرم‌‌‌نیا همچنین درباره انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر بیان کرد: انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر انواع مختلفی دارد و در ایران حتی در زمینه انرژی ژئوترمال نیز کارهایی انجام شده که با استفاده از انرژی مواد درونی زمین است. یا برخی کشورها به‌‌‌شدت انرژی‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود را فعال کرده‌‌‌اند. در این تامین برق، فولاد خوزستان در حال انجام مناقصه نیروگاه ۲۰۰مگاواتی خورشیدی است.

وی درباره تامین انرژی در فولاد خوزستان عنوان کرد: به خاطر محدودیت‌‌‌های مصرف انرژی، از جمله گاز و برق در فولاد خوزستان حدود ۶۰۰‌هزار تن تولید را از دست داده‌‌‌ایم. تعهدی برعهده واحدهای فولادسازی‌‌‌های کشور در راستای ایجاد نیروگاه‌‌‌های حرارتی گذاشته شده که فولاد خوزستان یک نیروگاه‌هزار مگاواتی را در دستور کار خود قرار داده که فاز نخست آن آغاز و زیرساخت‌‌‌های آن مهیا شده که در فاز نخست، نیروگاه ۵۵۰ مگاواتی طی یک سال و نیم آینده وارد مدار می‌شود. در فاز دوم به‌هزار مگاوات خواهیم رسید. همچنین نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ مگاواتی در راستای تعهد ۵‌درصد ایجاد انرژی تجدیدپذیر است که بین فولاد خوزستان و فولاد شادگان مشترک است.

چالش گاز و راهکارهای آن

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان همچنین درباره چالش گاز نیز بیان کرد: در زمینه گاز با یک چالش جدی روبه رو هستیم. ایران دومین کشور ذخایر گازی دنیا به‌‌‌شمار می‌‌‌رود، اما چالش ناترازی گاز دارد، ‌‌‌ این به آن معناست که ما گاز در کشور داریم؛ اما در زمینه تولید گاز با مشکل روبه رو شده‌‌‌ایم که برای آن نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. در این زمینه بحث در دسترس بودن ذخایر گاز مطرح است که به دلایل متعدد دچار ناترازی شده است، این ناترازی به دلیل الگوی مصرف است. در ایران فولادسازی با احیای مستقیم که براساس گاز است، ایجاد شده است. البته کل صنعت فولاد ایران روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز استفاده می‌‌‌کند که این عدد نسبت به حجم گاز تولیدی کشور، سهم بالایی نیست، البته مردم در اولویت قرار دارند و ما متوجه این موضوع هستیم.

خرم‌‌‌نیا در ادامه عنوان کرد: چند سال پیش ما در فولاد خوزستان یک پروژه تحقیقاتی انجام داده بودیم، این پروژه زمانی که انجام شد، با دیدگاه ذخیره‌‌‌سازی گاز نبود، اما زمانی که با موضوع ناترازی مواجه شده‌‌‌ایم، آن پروژه می‌تواند به ما کمک کند؛ از این رو می‌توانیم مدعی شویم که تحقیقات بستر بسیاری از توسعه‌‌‌های آتی را فراهم می‌‌‌کند. این پروژه آهن اسفنجی را تبدیل به بریکت می‌‌‌کند. بریکت سرد می‌تواند گاز را در خود ذخیره کند. بریکت سرد را می‌توان در فصول سرد به کار گرفت.

غفلت از گاز فلر

وی در ادامه افزود: در زمان استخراج نفت و گاز بخشی از آن به دلایل مختلف سوزانده می‌شود که به گاز فلر مشهور است. در ایران ۱۷.۲ میلیارد مترمکعب در سال فلر تولید می‌شود که بخش کوچکی از آن مورد استفاده پتروشیمی‌‌‌هاست و مابقی آن به راحتی می‌‌‌سوزد. معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: مزیت دیگر پالایش فلر، موضوع زیست‌‌‌محیطی است که سبب آلودگی هوا می‌شود که اگر به شبکه تزریق شود، این آلودگی را نخواهیم داشت. اگر گاز فلر استحصال شود، کل نیاز فولاد کشور را می‌توانیم تامین کنیم. بنابراین ما در فولاد خوزستان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری روی گاز فلر اعلام می‌‌‌کنیم.