گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با گشایش نماد بانک سرمایه به پایان رساند.

نماد معاملاتی بانک سرمایه در حالی روز گذشته به عنوان هجدهمین نماد معاملاتی بازگشایی شد که قیمت‌گذاری هر سهم آن از ۱۶۱ تومان آغاز و تا محدوده هر سهم ۲۵۲ تومان، نوسان داشت و در نهایت در پایان معاملات هر سهم «سمایه» در قیمت یک هزار و ۹۷۲ ریال ثبت شد.همچنین در اولین روز بازگشایی نماد مزبور، تعداد ۱۶ میلیون و ۲۴۷ هزار سهم این شرکت به ارزش ۳۲ میلیارد و ۳۱ میلیون ریال معامله شد.
از سوی دیگر روزگذشته همزمان با بازگشایی نماد بانک سرمایه، حق‌تقدم آن نیز گشایش یافت و در مجموع یک میلیون و 300 هزار حق‌تقدم مزبور به ارزش یک میلیارد و 547 میلیون ریال خرید و فروش شد.بانک سرمایه با سرمایه‌ای معادل سه هزار و 535 میلیارد ریال در تاریخ دهم اسفندماه سال گذشته در بازار فرابورس پذیرفته شده بود، که در حال حاضر سرمایه آن با 13 درصد افزایش به 4 هزار میلیارد ریال رسیده است.
همچنین ۵/۸۴ درصد از سهام بانک سرمایه به سهامداران حقوقی تعلق دارد و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان به همراه شرکت‌های تابعه، سهامداران عمده بانک سرمایه هستند.
هفته‌ای متعادل
از سوی دیگر بازار فرابورس روز کاری گذشته را نیز مطابق روال دیگر روزهای معاملاتی هفته جاری در شرایط متعادلی به پایان برد.
در این روز ارزش کل معاملات فرابورس بدون در نظر گرفتن معاملات بانک سرمایه، به رقم 172 میلیارد ریال رسید که این رقم ناشی از معامله 7 میلیون سهم در میان 4 هزار و 29 نفر سهامدار بود.در این بازار بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد سرمایه‌گذاری خوارزمی بود. در این روز هر سهم «خارزم» با 13 ریال افزایش به قیمت 193 تومان رسید و در مجموع دومیلیون و 249 هزار سهم در بازار خرید و فروش شد.بانک الکترونیکی آرین نیز با جابه‌جایی دومیلیون و 152 هزار سهم رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد.همچنین همراه اول به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد؛ به طوری که «همراه» با نرخ معاملاتی 42 هزار و 173 ریال رقمی معادل 14 میلیارد و 890 میلیون ریال روانه بازار کرد.


عرضه صف‌های خرید
از سوی دیگر روزگذشته صف‌های خرید امتیاز تسهیلات بانک مسکن جمع‌آوری شد.گواهی تسهیلات بانک مسکن که در روزهای اخیر با صف خرید روبه‌رو بود، روزگذشته شاهد از بین رفتن صف‌ها بودند؛ به طوری که بیشترین افزایش نرخ مربوط به گواهی مسکن دوره آذرماه بود که هر سهم آن با ۴ درصد افزایش به قیمت ۸۱۲ هزار و ۶۴۵ ریال رسید.همچنین گواهی دوره فروردین ماه این بانک با ارسال ۴ میلیارد و ۲۶۹ میلیون ریال به بازار به عنوان باارزش‌ترین گواهی در این زمینه شناخته شد.این در حالی است که روزگذشته نمادهای سبحان‌دارو، پتروشیمی پردیس، همراه اول و فولادآلیاژی یزد به همراه ۵ نماد دیگر شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند.
رونق در اوراق مشارکت
همچنین بازار اوراق مشارکت فرابورس آخرین روزکاری هفته را پررونق سپری کرد؛ به طوری که در این روز ارزش معاملات ناشی از داد و ستد سه گواهی سپرده‌ سعدی، مشارکت نفت و سپرده بانک کشاورزی به رقم ۸۹ میلیارد و ۲۲۷ میلیون ریال رسید که بیشترین حجم این معاملات در اختیار گواهی سپرده بانک کشاورزی بود.