نخستین افت سنگین بازار در سال 91

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز برای دومین روز پیاپی با افت سنگین شاخص همراه شد به گونه‌ای که یک درصد از بازدهی ۶/۲درصدی بورس در سال جدید، کاسته شد. دیروز بازار همچنان در مدار افت بود در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار حمایت از بازار در سال جدید بودند. انتشار دو گزارش شفاف‌سازی در مورد ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی فن‌آوران هر دو نماد پیشرو بازار را زمین گیر کرد تا با درهم شکسته شدن این دو نماد عملا عرضه‌های سنگین در بازار تقاضا را عقب بزند. در همین حال انتشار سه خبر نامناسب دیگر نیز بازار را متاثر کرد؛ اعلام برداشت دوباره بانک مرکزی از حساب بانک‌ها و واریز وجوه جدید به حساب خزانه گروه بانکی را با افت مواجه کرد. براساس خبرها بانک مرکزی حدود ۹۰ درصد پول برداشتی از برخی بانک‌ها را ۲۸ اسفند ماه به حساب‌های آنها برگشت داده اما پس از آن با تاکید بر اجرای دقیق کمیته پنج نفره ارزی دولت و در ساعات پایانی سال ۹۰، بانک مرکزی دوباره از حساب بانک‌ها پول برداشت کرده است.

براساس آمار منتشره بانک مرکزی از حساب بانک‌های ملت ۲۱۰میلیارد تومان، تجارت ۱۸۰میلیارد تومان، پاسارگاد ۱۲۰میلیارد تومان، پارسیان ۱۱۰میلیارد تومان و سینا ۳۰میلیارد تومان برداشت کرده است. در همین حال برخی منابع از بازگرداندن مبالغ برداشته شده به حساب بانک‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهد.

از سوی دیگر خبر قطع همکاری پژو فرانسه و ایران خودرو این شرکت را به صف فروش کشاند تا صنعت خودروسازی کشور با قطع ارتباط با یکی از عمده‌ترین شرکای خود مواجه شود. معامله گران همچنین دیروز شاهد خبر اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی به دلیل انتصاب مرتضوی به عنوان مدیر بزرگترین مالک سهام در بورس اوراق بهادار بودند. اختلاف مجلس و دولت دیروز به جز استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی یک حوزه دیگر هم داشت. رییس مجلس شورای اسلامی درباره اجرای فاز دوم قانون یارانه‌‌ها ‌به مقام معظم رهبری نامه نوشته است. رییس مجلس از اقدام اخیر دولت این کشور در افزایش یارانه‌های نقدی به شدت انتقاد کرد و گفت این افزایش نه تنها منفعتی ندارد بلکه ضررهای فراوانی به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رییس‌ مجلس در سخنان خود از نمایندگان خواست تا در تصویب بودجه ۹۱ سخنان رهبری به مناسبت نوروز را مدنظر قرار بدهند و هیچ «مصلحت اندیشی سیاسی» را در نظر نگیرند.

در گروه بانکی دیروز مدیرعامل بانک الکترونیکی آرین از درخواست دیدار با رییس‌کل بانک مرکزی برای حل مشکل این بانک خبر داد.

حسن زعفرانی گفت: همچنین‌ در حال تهیه نامه‌ای هستم که در آن درخواست خود را برای حل مشکل پیش‌آمده که منجر به لغو مجوز بانک آرین توسط شورای پول و اعتبار شد مطرح کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که علت لغو مجوز بانک آرین توسط شورای پول و اعتبار چه بوده است، گفت: بانک مرکزی در این باره چیزی به ما اعلام نکرده و حتی موضوع لغو مجوز بانک نیز هنوز رسما به ما اعلام نشده و آنچه در این باره منتشر شد، فقط در رسانه‌ها بوده است.

در گروه فلزی دیروز آلومینیوم ایران توانست پس از شمول در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی با جهش قیمت ۱۲درصد صف خرید خود را حفظ کند، احتمالا بار دیگر امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی شود. این جهش قیمتی و اقبال معامله‌‌گران به آلومینیوم ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که به دلیل افزایش بهای فروش شمش آلومینیوم میزان فروش این شرکت افزایش خواهد یافت. امری که البته توام با افزایش هزینه‌های شرکت ناشی از افزایش بهای مواد اولیه و حامل‌های انرژی است. در گروه فلزی دیروز شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۹۰، رشد ۳/۱۱ درصدی را در میزان تولید محصولات خود تجربه کرد.

مدیر‌عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با بیان این مطلب گفت: مجتمع مذکور در سال ۹۰، ۳۰۷ هزار و ۲۹۷ تن انواع فولاد‌های آلیاژی تولید کرد. وی افزود: این در حالی است که میزان تولید این شرکت در سال ۸۹، ۲۷۶ هزار و ۷۰ تن بود. در گروه شیمیایی دیروز نماد صنایع شیمیایی ایران متوقف شد که این امر با شایعه تعدیل مثبت شرکت به صف خرید سرمایه‌گذاری آتیه دماوند منجر شد.

در گروه حمل‌ونقل، شنیده‌ها حکایت از احتمال عرضه اولیه سهام توکاریل در انتهای هفته آینده دارد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی توام با افت شاخص بود که در آن شاخص ۸/۱۵۷واحد افت کرد و به ۲۶هزار و ۳۲۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۱/۵۳میلیارد تومان رسید که ۹/۴۸درصد آن را معامله یک بلوک ۱۱۰میلیون سهمی بانک پارسیان تشکیل داد. از ۲۲۰نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۵۸نماد با کاهش قیمت و ۵۸نماد با رشد ارزش همراه شدند.